Kolej wraca do Lubska! Jest umowa na remont trakcji (GALERIA)

Podpisanie umowy na remont linii kolejowej nr 275 na dworcu w Lubsku.
Fot. F. Pobihuszka
Perspektywa czasowa nie jest krótka, ale inwestycja jest już pewna. Urząd marszałkowski i PKP podpisały umowę na remont linii kolejowej nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko. Dzięki temu pociągiem do Zielonej Góry mieszkańcy dojadą w około godzinę. Inwestycja zakończy się w 2028 roku i będzie kosztować prawie 66 mln zł.

Dzięki wnioskowi urzędu marszałkowskiego remont odcinka Bieniów – Lubsko znalazł się w programie Kolej+. To właśnie z niego pochodzi 85% środków na inwestycję. Pozostałe 15%, czyli ok. 10 mln zł dorzuca marszałek i lokalne samorządy – Lubsko, Jasień, Powiat Żarski. Jak podkreślają urzędnicy modernizacja jest ważna z wielu powodów, jednym z nich jest walka ze zmianami klimatu oraz wykluczeniem komunikacyjnym.

– Ludzie muszą mieć możliwość realizowania swoich aspiracji i potrzeb np. dojazdu do pracy lub szkoły. Dobrze, gdy dzieje się to w oparciu o komunikację zbiorową, a nie transport indywidualny, który pozostaje nieekologiczny, a zarazem drogi – tłumaczy Marcin Jabłoński, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego.

Na zdjęciu: członek zarządu Marcin Jabłoński.
Na zdjęciu członek zarządu Marcin Jabłoński. Samorządowcy dołożą 10 mln zł do remontu odcinka linii nr 275 Fot. F. Pobihuszka

Po raz ostatni pasażerowie ze stacji w Lubsku odjechali w 1995 r. Pociągi wrócą na tory w 2028 r., czyli ponad 30 latach przerwy. – Liczę, że będzie to popularne połączenie, bo wiemy o tym, że PKS-y ograniczają swoje kursy.  Ludzie z małych miejscowości nie mają, jak dojechać do miast. Bariera komunikacyjna występuje, dlatego pochwalam takie inwestycje – dodaje Anna Chinalska radna województwa.

Po zakończeniu remontu 18 km odcinka na trasie pojawi się co najmniej 8 par pociągów dziennie, z czego 4 pary będą kursować bezpośrednio z Lubska do Zielonej Góry. Dzięki inwestycji pasażerowie pojadą z prędkością nawet 120 km/h. – Dojazd pociągów z Lubska do Zielonej Góry wyniesie ok. 65 minut. Mówię o regionalnych pociągach pasażerskich. W połowie 2023 r. przewidujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tego zadania. Do końca roku mamy nadzieję, że będzie podpisana umowa – tłumaczy Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Rewitalizacja odcinka Bieniów – Lubsko pochłonie 66 mln zł. Pierwsze pociągi na torach pojawią się w 2028 r. Fot. Dariusz Nowak

Na zmodernizowanej trasie pojawi się 10 przystanków, część będzie zbudowanych na nowo. Pasażerowie będą mogli wysiąść w m.in: Lubsku, Budziechowie, Jasieniu i Bieszkowie. – Jestem przekonany, że remont linii kolejowej automatycznie przełoży się na rozwój gminy. Komunikacyjnie wrócimy do cywilizacji – cieszy się Janusz Dudojć, burmistrz Lubska.

Przypomnijmy, że odcinek Bienów – Lubsko należy do historycznej magistrali kolejowej Wrocław – Berlin. Niegdyś jego znaczenie było ogromne, ale linia zaczęła upadać od 1945 r. – Lubsko zasługuje, żeby mieć komunikacyjny kontakt ze światem. Bez transportu trudno rozwijać region gospodarczo. Tu mieszkają fajni i dobrzy ludzie – twierdzi Wacław Maciuszonek, przewodniczący sejmiku województwa lubuskiego.

Remont odcinka linii 275 pochłonie prawie 66 mln zł.

Budynek dworca kolejowego w Lubsku.
Budynek dworca kolejowego w Lubsku Fot. F. Pobihuszka

Czy znajdą się pieniądze na remont linii Skwierzyna – Międzychód?

Urząd marszałkowski cieszy się z dofinansowania remontu trasy nr 275, ale przypomina, że jest gotów na więcej, wskazując na projekt modernizacji odcinka linii nr 363 Skwierzyna – Międzychód.  Inwestycję również zgłoszono do programu Kolej+, ale na razie znalazła się na liście rezerwowej. Prace wyceniono na 166 mln zł.

– To ważne połączenie dla Gorzowa z Poznaniem, znacznie poprawiłoby komunikację między miastami. W sytuacji, gdy wciąż nie jest zrealizowana elektryfikacja linii 203, potrzeby północnej części regionu wciąż pozostają niezaspokojone. Bardzo czekamy na te pieniądze. Potrzeby są gigantyczne – zapewnia Marcin Jabłoński.

Jak podkreślają urzędnicy, samorząd województwa systematycznie inwestuje w kolej. W ciągu ostatnich lat budżet na zadania w tym zakresie wzrósł z kilkudziesięciu do 120 mln zł. Zmiany widać także w statystykach. We wspomnianym okresie pociągi regionalne o ponad połowę zwiększyły liczbę przejeżdżanych kilometrów. Obecnie mowa o 4,3 mln kilometrów rocznie. Dlatego samorządowcy wskazują na władze centralne i czekają na ich wsparcie, bo to w ich zakresie leży budowa oraz utrzymanie linii kolejowych, po których kursują pociągi.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Bartosz Arłukowicz

Jest już lista KO na eurowybory!

Znamy listy Koalicji Obywatelskiej do europarlamentu. Bartosz Arłukowicz wystartuje z jedynką, z drugiego miejsca o mandat powalczy Elżbieta Anna Polak. Rada Krajowa Koalicji Obywatelskiej oficjalnie

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content