Obwodnica Drezdenka. Wszystko na dobrej drodze.

Mieszkańcy najbardziej oczekują budowy ostatniego IV odcinka
Media rządowe od miesięcy karmią mieszkańców regionu narracją, że zarząd województwa nie robi nic lub spieszy się w tej sprawie „bardzo powoli”. Wojewoda zarzuca brak inicjatywy samorządu w tej sprawie. To stek kłamstw – mówi członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński – jesteśmy w przededniu podpisania umowy z ministerstwem.

Uchwała sejmiku o przyjęciu budżetu województwa lubuskiego i Wieloletniej Prognozy Finansowej została przyjęta 19 grudnia ubiegłego roku. Już 3 stycznia Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego przekazał do Ministerstwa Infrastruktury uchwałę o upoważnieniu odpowiednich osób, które będą reprezentować województwo w kwestii procedur do podpisania tej umowy. Jak czytamy w rządowych mediach ”Wojewoda lubuski rozmawiał na ten temat z ministrem infrastruktury. Jak mówi Władysław Dajczak, wątpliwości resortu budzi brak inicjatywy samorządu w sprawie finansowania inwestycji. Minister infrastruktury ma przyjechać do Lubuskiego pod koniec marca. Będzie wtedy sprawdzał, jak przebiegają inwestycje drogowe w regionie”.


Sprawa wybrzmiała na ostatniej sesji sejmiku województwa lubuskiego. – Albo Pan minister nie wie, co się z inwestycją dzieje, albo informacja jest zwykłym fake newsem. To po prostu obrzydliwe – mówił podczas sesji członek zarządu województwa Marcin Jabłoński.


Radni PiS pytali, kiedy konkretnie zostanie podpisana umowa o dofinansowanie obwodnicy. Radna Małgorzata Gośniowska – Kola zaapelowała do poseł Krystyny Sibińskiej o „zmotywowanie” zarządu województwa, aby przyspieszył pracę nad obwodnicą Drezdenka.

-18 stycznia przekazaliśmy do ministerstwa wszystkie niezbędne dokumenty finansowe i pełnomocnictwa do podpisania umowy. Rozpoczęta została procedura do podpisania umowy o dofinansowanie. Ministerstwo zaakceptowało te dokumenty jeszcze w styczniu. W lutym przysłało nam cały szereg pytań i załączników, które należało wypełnić. Komplet dokumentów został odesłany 13 lutego. 14 lutego dostaliśmy odpowiedź resortu, że dokumenty zostały zaakceptowane. Lada dzień zostaną przygotowane niezbędne formalności do podpisania umowy na budowę obwodnicy Drezdenka (IV etap). Jest to inwestycja o wartości blisko 120 mln zł. Rządowa dotacja na ten cel jest bardzo niska. Dostaliśmy jedną z najniższych na ten cel. W skali całego kraju poziom dofinansowania był zdecydowanie wyższy. To też pokazuje, jaka jest skuteczność zabiegania wojewody lubuskiego o środki dla regionu. Złożony wniosek o środki z Polskiego Ładu na ten cel nie został wzięty pod uwagę. Musieliśmy poszukiwać dodatkowych kilkudziesięciu milionów złotych, by rozpocząć. Robimy to, jesteśmy w przededniu podpisania umowy – tłumaczy Marcin Jabłoński.


Ile dołoży samorząd?


-Jest harmonogram rozliczeń z Ministerstwem Finansów i zaplanowaliśmy to tak – tłumaczy M.Jabłoński. W 2024 wkład województwa lubuskiego to 2 mln zł, w 2025 roku 18 mln zł. W 2026 roku ponad 39 mln zł. Będzie to międzynarodowy, ogólnoeuropejski przetarg.
Na razie wybudowano tylko 2 z planowanych 4 odcinków. W 2015 roku otwarto pierwszy odcinek obwodnicy. 3 lata później – drugi. Trzeci odcinek obwodnicy połączy się z drogą wojewódzką 174 w okolicach Kosina. Czwarty w Kleśnie z drogą numer 160. Ma powstać także przejazd nad torami kolejowymi, wał przeciwpowodziowy i nowy most na Noteci. Koszt całkowity budowy III i IV etapu obwodnicy to 172,2 mln zł, co oznacza, że jest to największe zadanie na drogach w Lubuskiem. Na razie samorząd przystępuje do budowy najważniejszego dla mieszkańców – IV etapu inwestycji.

Po podpisaniu umowy z Ministrem Infrastruktury kolejnym krokiem będzie wprowadzenie dotacji do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Lubuskiego. Obecnie przygotowywane są dokumenty niezbędne do ogłoszenia procedury przetargowej. Planowany termin ogłoszenia przetargu to maj 2023 r., jednakże uzależnione to będzie od terminu podpisania umowy o dofinansowanie oraz możliwości wprowadzenia dotacji do WPF. Na przełomie III i IV kwartału 2023 r. możliwe będzie podpisanie umowy z Wykonawcą robót budowlanych dla inwestycji polegającej na budowie IV etapu obwodnicy Drezdenko.

Samorząd województwa spodziewał się dofinansowania rządowego na poziomie 80%, a nie 50%, czyli tyle ile otrzymał ostatecznie.

Finansowanie w ramach rządowego programu budowy obwodnic wynosi 86,1 mln zł, zadeklarowany wkład Drezdenka to 8 mln zł i wkład samorządu województwa to 13,1 mln zł w ramach dochodów własnych. Zarząd województwa lubuskiego wnioskował o brakujące 65 mln zł z programu rządowego Polski Ład. Projekt nie został zakwalifikowany do dofinansowania. Samorząd nie zrezygnuje z budowy III etapu.

W Drezdenku ruch dobowy wynosi ok. 7 tys. pojazdów na dobę , a w latach 2020-2021 wzrósł do wartości 10 tys. pojazdów na dobę. To tak jakby nagle droga S3 nie obchodziła Zielonej Góry, czy Gorzowa tylko wprowadzała bezpośrednio ruch do tych miast.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content