Powiedzieć, że była to inwestycja mocno wyczekiwania, to tak jakby nic nie powiedzieć. W Miodnicy za ponad 42 mln zł oficjalnie otwarto ponad 4 km nowej trasy. To 34 droga oddana do użytku dzięki środkom z UE w ostatnich latach. Łączna kwota unijnych dofinansowań wynosi 366 mln zł.
Pełna nierówności droga bez pobocza była przez wiele lat irytującą codziennością dla mieszkańców Miodnicy oraz osób podróżujących z Zielonej Góry do Żagania. Na szczęście to już przeszłość. Dzisiaj z nowego asfaltu bez dziur cieszą się kierowcy, a z równych chodników – mieszkańcy lubuskiej wsi.
– Ta inwestycja długo nie mogła doczekać się realizacji, bo to bardzo drogi projekt. Przebudowa raptem kilkukilometrowego odcinka kosztowała kilkadziesiąt milionów złotych ze względu na specyficzne oraz szczególnie trudne uwarunkowania lokalne. Chcemy jednak pamiętać o potrzebach małych miejscowościach i mniejszych społecznościach – zapewnia marszałek Marcin Jabłoński.
Inwestycja w liczbach prezentuje się następująco. Remont 4 km drogi kosztował ponad 42 mln zł. Aż 31,7 mln to dotacja z UE, swoją pulę dorzucił także urząd marszałkowski (7,3 mln zł) i państwo (3,3 mln zł). – Dzisiaj ogłaszamy prawie finisz tej inwestycji. Trwają ostatnie prace estetyczne, dlatego symbolicznie otwieramy 4 km wyremontowanej trasy łączącej Zieloną Górę z Żaganiem – podkreśla członek zarządu Grzegorz Potęga.
W Miodnicy nie tyle wyremontowano starą drogę, co w jej miejscu zbudowano zupełnie nową trasę, dostosowaną do masy samochodów ciężarowych. Powstały chodniki, zatoki autobusowe i bezpieczne przejścia dla pieszych. Nad prawidłowym przebiegiem robót czuwał Zarząd Dróg Wojewódzkich.
– To była jedna z trudniejszych inwestycji. Spotkało nas tu bardzo dużo niespodzianek w postaci różnych warunków gruntowo-wodnych. W pobliżu jest rzeka, mamy pola, z których cała woda spływa do drogi. Kanalizację deszczową wykonano tak, aby odwadniała pas drogowy – tłumaczy szczegóły prac Paweł Tonder, dyrektor ZDW.

Remont drogi w Miodnicy wystartował w 2022 r. i trwał kilkanaście miesięcy. Nową trasą kierowcy poruszają się od kilku miesięcy. O tym, że warto było zainwestować w remont, przekonany jest przewodniczący sejmiku województwa Wacław Maciuszonek:
– Miodnica ma małą liczbę mieszkańców, ale natężenie ruchu w miejscowości jest bardzo duże. To kluczowa trasa między Zieloną Górą a Żaganiem. Bez dróg nie ma rozwoju. Widać, że w miejscach, w których powstaje infrastruktura drogowa, pojawiają się nowe zakłady pracy – uważa przewodniczący.
Za remont drogi w Miodnicy odpowiadała firma EUROVIA Polska.

34 inwestycje za setki milionów złotych
Miodnica to najnowszy przykład drogi wyremontowanej przy pomocy środków z UE. Bez finansowego wsparcia trasa w najlepszym przypadku zostałaby zrealizowana w nieokreślonej czasowo przyszłości. A tak dołączyła do 33 pozostałych inwestycji współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, czyli unijnych pieniędzy, jakie nasz region otrzymał do dyspozycji w latach 2014-2020.
– To pokazuje, jak duża jest ranga środków europejskich. Dzięki pieniądzom z UE z ostatniej perspektywy finansowej wybudowaliśmy 21,5 km nowych tras, a kolejne 92,5 doczekało się remontów. Najważniejsza inwestycja to niewątpliwe most na Odrze, który powstał w Milsku – twierdzi członek zarządu Grzegorz Potęga.

Inne duże projekty to np. obwodnice: Chlastawy, Drezdenka, Rzepina lub remont drogi w Sycowicach. – Tych potrzeb w zakresie inwestycji drogowych jest bardzo wiele, ale kilka lat temu musieliśmy wybrać priorytetowe projekty. Były wśród nich duże inwestycje, jak most w Milsku lub obwodnice ważne z punktu widzenia rozwoju regionu, ale także mniejsze projekty o znaczeniu lokalnym, istotne dla mieszkańców danego regionu – wyjaśnia marszałek Marcin Jabłoński.
W latach 2016-2023 udało się wykonać 34 inwestycje o wartości prawie 450 mln zł. Tym bardziej imponująco wygląda kwota dofinansowania z UE, która wyniosła 366 mln zł.
#UEdlaPolski #FunduszedlaPolski #UEdlaLubuskiego #UE #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #UEdlaPL