Fundusze Warte Zachodu. Jak Unia Europejska zmienia oblicze transportu publicznego (WIDEO)

Tramwaj PESA
W ramach projektu do Gorzowa Wlkp. trafiło m.in. 14 nowoczesnych tramwajów wyprodukowywanych przez bydgoską PESĘ. Fot. Łukasz Kulczyński UM Gorzowa Wlkp.
Gorzów Wielkopolski przeszedł prawdziwą rewolucję transportową. To odnowione torowiska, przebudowane ulice, nowe tramwaje i autobusy, a także nowe przystanki. Wszytko ramach dużego unijnego projektu z funduszu spójności i z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków regionalnych z poprzedniej perspektywy finansowej. Gorzów Wlkp.  przeznaczył ponad 200 mln zł na modernizację swojego systemu komunikacji miejskiej.

-To nowa jakość komunikacji miejskiej. Zmieniamy Gorzów, realizując projekt przebudowaliśmy wszystkie linie tramwajowe, przebudowaliśmy miasto. Nowe tramwaje udało się zakupić dzięki pieniądzom z Programu Infrastruktura i Środowisko – mówi prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki.

-Nowe tramwaje są bardzo nowoczesne, posiadają wszystkie możliwe systemy informacji pasażerskiej, są klimatyzowane zarówno w przedziale pasażerskim, jak i kabinie motorniczego, także komfort jazdy na pewno bardzo się poprawił. Autobusy to już w większości pojazdy nisko lub zeroemisyjne, to także nowoczesna flota, tym samym spełniamy wymogi Komisji Europejskiej – mówi prezes MZK w Gorzowie Wlkp. Roman Maksymiak. Prezes dodaje, że zasłużone poniemieckie „helmuty” pójdą w odstawkę już niebawem, gdy uda się pozyskać środki na kolejne nowe tramwaje. Wtedy system komunikacji w mieście będzie oparty już tylko na nowej flocie.

MZK na zakup 14 nowych tramwajów od Pesy wydało 115 mln 215 tys. zł (brutto). 75 proc. tej kwoty to dofinansowanie unijne, natomiast 25 proc. to wkład własny spółki. Jeden tramwaj tego typu kosztuje około 6 mln zł.

W ramach projektu modernizacji systemu komunikacji publicznej w Gorzowie zostało wyremontowanych i wykonanych od podstaw łącznie prawie 10 km linii tramwajowych. Wraz z nimi zmodernizowanych zostało kilka ulic. Wdrożony został system dynamicznej informacji pasażerskiej i zainstalowany nowy monitoring.

Projekt zasadniczy rozpoczął się od przebudowy ul. Kostrzyńskiej, tę inwestycję udało się wykonać dzięki środkom z programu regionalnego w poprzedniej perspektywie finansowej. Na ulicy Dworcowej ma jeszcze powstać węzeł przesiadkowy. Zmodernizowano także m.in. torowisko wzdłuż ulicy Walczaka.
Transport dla mieszkańców jest kluczowym czynnikiem dlatego, że nie tylko decyduje o rozwoju gospodarczym, ale także typowym życiu codziennym, czyli takim komforcie dostania się do pracy czy do szkoły – podkreśla wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski. – Oczywiście jest to połączone z infrastrukturą, po której pojazd się przemieszcza i on wymaga modernizacji. Tu wpisujemy się w te kryteria, których wymaga od nas Unia Europejska, czyli bardzo ważny jest ten transport nisko emisyjny, który nie zanieczyszcza środowiska. Wiemy, jaki mamy problem w Europie i na świecie. Widzimy zmiany klimatyczne i ten kierunek czy rewolucja, która się odbywa w województwie lubuskim w Zielonej Górze czy w Gorzowie Wielkopolskim realizuje te wytyczne komisji europejskiej i trzeba pogratulować wszystkim beneficjentom, którzy w tym kierunku idą, dbając o środowisko i jednocześnie o swoich mieszkańców i klientów tych przewozów.

Cała inwestycja w ramach projektu pod nazwą “System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” została podzielona na etapy.

Przebudowa ul. Walczaka – przebudowa zjazdów oraz skrzyżowania ulic Walczaka i Dowgielewiczowej, – przebudowa torowiska tramwajowego od stacji Shell(ul. Walczaka 25B) do ronda Gdańskiego, – nowe perony przystankowe,

Przebudowa ul. Sikorskiego – nowe wiaty z ławkami, – budowa deptaka od ul. Chrobrego do ul. Pionierów, – budowa ronda na skrzyżowaniu: Dworcowa / al. Konstytucji 3 Maja / Orląt Lwowskich, – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Cichońskiego do ul. Dworcowej, – remont torowiska przy skrzyżowaniu z ul. Jancarza, – remonty chodników i peronów przystankowych, – wymiana wiat przystankowych, – nowa wiata rowerowa.

Przebudowa ul. Kostrzyńskiej– przebudowa torowiska od Placu Słonecznego do pętli na Wieprzycach, – przebudowa sieci trakcyjnej, pętli tramwajowej i zjazdu do zajezdni, – przebudowa skrzyżowania ulic Kostrzyńska – Dobra -Warzywna, – remont odcinka drogi od Placu Słonecznego do węzła S3, – nowe perony i przystanki tramwajowe oraz zatoki autobusowe, – nowe chodniki i ścieżki rowerowe, – nowe oświetlenie drogi z doświetleniem przejść dla pieszych, – nowe nasadzenia zieleni.

Przebudowa ul. Dworcowej – budowa 180 m nowego toru i trakcji, – przebudowa drogi wraz z torowiskiem, – przebudowa placu przed dworcem PKP, – remont nawierzchni jezdni i chodników.

Przebudowa ul. Chrobrego – przebudowa deptaka miejskiego, – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Sikorskiego do ul. Roosevelta, – remont peronów przystankowych, – remont chodników i małej architektury.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content