Praktyczne porady dla kupujących w sieci. Nie daj się oszukać! (WIDEO)

Fot. pixabay.com
W internecie kupujemy dużo i chętnie. Według danych GUS, za pomocą komputera towary zamawia 64 proc. Polaków, z tego ponad 30 proc. osób w sieci zostawia miesięczne 1000 – 2000 zł. Na różnych platformach nie brakuje jednak nieuczciwych sprzedających, ale na szczęście można się przed nimi chronić. – Gdy zawrzemy umowę z oszustem, trudno odzyskać pieniądze. Warto sprawdzić firmę przez zakupem – przekonuje Katarzyna Kwiatkowska, rzeczniczka praw konsumentów w powiecie nowosolskim. Sprawdźcie, jak szybko zweryfikować oszustów?

Niewiele osób ma czas, aby każdą transakcję w internecie sprawdzać drobiazgowo, ale czasem wystarczy zweryfikować kilka podstawowych kwestie, co zajmie nie dłużej niż parę minut. Jednym ze sposobów pozostaje sprawdzenie opinii na temat firmy dostępnych w sieci. – Sprawdzajmy, czy na stronie produktu nie ma literówek lub jakiś błędów stylistycznych, co sugerowałoby informacje tłumaczone za pomocą translatora. Weryfikujmy, czy sprzedający podaje: dane adresowe, numer telefonu, posiada wpis do KRS – wylicza Katarzyna Kwiatkowska.

Rzecznik poleca także, aby paczkę z towarem sprawdzić jeszcze w obecności kuriera. W innym przypadku reklamacja albo zwrot uszkodzonego towaru będzie znacznie trudniejszy. – Poprośmy kuriera, aby został chociaż na momencik. Według przepisów sprzedawca jest odpowiedzialny za przesyłkę do czasu odebrania przez klienta – podpowiada Kwiatkowska.

Koniec z naciąganiem seniorów

Doskonale znaną praktyków są stacjonarne pokazy organizowane przez firmy dla seniorów, na którym osobom starszym pod pretekstem np. darmowych badań sprzedaje się sprzęty o znacznie zawyżonej wartości. Na szczęście niedawno zmieniły się przepisy i seniorzy zyskali lepszą ochronę.

– Obecnie istnieje kategoryczny zakaz zawiera umów na pokazie oraz bezpośrednio po nim. Nie można również pobierać żadnych płatności. To ważne, bo sprzedawcy potrafili podwieźć takiego seniora bezpośrednio po pokazie do bankomatu lub po gotówkę w domu – wyjaśnia Katarzyna Kwiatkowska.

Pamiętajmy o jeszcze jednej rzeczy, jako konsument ochronę mamy, kupując od firm. Zamawiając od osoby prywatnej np. odzież z drugiej ręki, dotyczą nas zupełnie inne przepisy.

Zostałeś oszukany – co zrobić?

Niestety nie zawsze, pomimo ostrożności, uda nam się wybrać uczciwego sprzedającego. W takich przypadkach, jeśli sami nie poradzimy sobie z problemem, ostatnią deską ratunku pozostaje rzecznik praw konsumenta. – Służymy pomocą prawną. Doradzimy, jak napisać pismo, a nawet je podyktujemy. Jako rzecznik mogę również włączyć się w sprawę, oczekując polubownego rozwiązania. Konsumentów wspieramy dodatkowo na etapie postępowania sądowego – zapewnia Kwiatkowska.

Z pomocy rzeczników praw konsumenta skorzystacie w każdym powiecie. A całą rozmowę Katarzyną Kwiatkowską, powiatową rzecznik konsumentów powiatu nowosolskiego obejrzycie poniżej.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content