Zapraszamy na kolejny odcinek magazynu Region Północ. W programie o sytuacji powodziowej w regionie, sprawdzamy, jak koordynowana jest kwestia pomocy dla najbardziej potrzebujących. Mówimy o ważnym porozumieniu dotyczącym wydatkowania środków europejskich z programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego przez gminy z powiatu sulęcińskiego. Zajrzymy na posiedzenie komitetu monitorującego lubuski program, powiemy, czego dotyczą podjęte decyzje. Zabierzemy naszych widzów także do nowego szynobusu, który już jeździ po lubuskich torach na północy regionu. Gościem programu jest marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.
W magazynie nie mogło zabraknąć wątku dotyczącego powodzi na Dolnym Śląsku i podtopień w regionie lubuskim. Z marszałkiem województwa lubuskiego Marcinem Jabłońskim rozmawialiśmy między innymi o roli samorządu województwa w zarządzaniu kryzysowym w regionie.
– Jesteśmy w stałym kontakcie ze służbami wojewody, które koordynują wszystkie działania związane z zarządzaniem kryzysowym na terenie województwa lubuskiego. Jestem po spotkaniu z panem wojewodą, w stałym kontakcie. Jeśli tylko będzie taka potrzebne jakiekolwiek wsparcie ze strony samorządu województwa, dotyczyć ono może także koordynowania różnych aktywności: kwestii transportu, dróg wojewódzkich, połączeń kolejowych, autobusowych, potrzeb transportowych do akcji pomocowych. Jesteśmy do dyspozycji. Zachęcam Państwa, żeby korzystać z wiarygodnych danych. Nie tylko z mediów społecznościowych, ale z rządowych agend, które takie informacje udostępniają. Utrzymujemy kontakt z wójtami, burmistrzami, jesteśmy w miejscach zagrożonych – mówił w programie Region Północ marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. Mówił o koordynacyjnej roli samorządu: – Powołaliśmy dwie osoby, które to wsparcie koordynują. Związek Województw zadeklarował także finansowe wsparcie i pomóc tym, którzy najbardziej tego potrzebują.
Potrzebne porozumienie
W magazynie Region Północ pokazujemy relację z podpisania porozumienia gmin z powiatu sulęcińskiego w nowej perspektywie finansowej.
Porozumienie określa m.in. ramy finansowe i listę projektów planowanych do finansowania. Partnerstwo Lubniewic, Bledzewa, Krzeszyc i Torzymia ma do dyspozycji łącznie 15,7 mln złotych. Wśród inwestycji, które będą realizowane z wykorzystaniem tych środków, znalazły się m.in. budowy ścieżek rowerowych w gminie Krzeszyce i Torzymiu, utworzenie dodatkowego oddziału w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Lubniewicach, rozwój elektronicznej administracji na obszarze partnerstwa czy rozwój kompetencji uczniów.
Komitet monitoruje
W programie także dawka informacji o unijnym programie dla lubuskiego. Tym razem pokazujemy relację z VII posiedzenia Komitetu Monitorującego.
Na posiedzeniu w Lubniewicach Komitet przyjął m.in. uchwały w sprawie zatwierdzenia kryteriów wyboru dla Działania 2.1 Efektywność energetyczna – dotacje, Działania 2.8 Gospodarka wodno-ściekowa oraz Działania 3.1 Mobilność miejska.
Dyskutowano również o wsparciu organizacji pozarządowych i aktualnych działaniach w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Przedstawicielka Komisji Europejskiej, Katarzyna Głowacka-Rochebonne przedstawiła informacje na temat zbliżającego się przeglądu śródokresowego programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
W czwartek, 19 września 2024 r. członkowie Komitetu Monitorującego wzięli udział w wizycie studyjnej. Odwiedzili miejsca inwestycji zrealizowanych z funduszy unijnych, m.in. Centrum Edukacji Zawodowej przy ulicy Warszawskiej w Gorzowie Wlkp. w ramach Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu oraz Zagrodę Młyńską w Bogdańcu.
Szynobus już na torach
16 września 2024 r. na trasie Gorzów Wlkp. – Witnica – Gorzów Wlkp. odbył się pierwszy przejazd hybrydowym pociągiem marki FPS. Od 17 września kursuje on w północnej części województwa lubuskiego.
Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów zakupionych przez Województwo Lubuskie od polskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. można spotkać już na kolejowych szlakach województwa lubuskiego. Szynobus jest przeznaczony do obsługi połączenia Zielona Góra-Gorzów Wlkp.
Spalinowo-elektryczny zespół trakcyjny „Plus” oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Człon spalinowy wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób z niepełnosprawnością oraz w przedział służbowy.
Człon elektryczny wyposażony jest w kabinę WC w formie tradycyjnej oraz w miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zespół może rozwijać prędkość 120 km/h przy napędzie spalinowym i 160 km/h przy napędzie elektrycznym. Całkowita pojemność pojazdu to 229 miejsc, w tym 84 miejsca siedzące.