Hubert Harasimowicz: – Teraz widać, jak bardzo trzeba wspierać OSP (WIDEO)

Hubert Harasimowicz
Gościem kolejnego odcinka programu Region Północ był radny województwa lubuskiego Hubert Harasimowicz.
W magazynie Region Północ podsumowanie działań powodziowych w regionie lubuskim. Ocena pracy służb i wnioski dotyczące działań na rzecz osób poszkodowanych. W programie także o rozwoju połączeń kolejowych w Gorzowie. Gościem programu był radny województwa lubuskiego Hubert Harasimowicz.

W ciągu dwóch tygodni zasiłki trafiły do prawie 37 tysięcy rodzin poszkodowanych w wyniku powodzi, a na usuwanie skutków powodzi przeznaczono ponad 622 miliony złotych.

Pomoc dla powodzian

Marszałek Marcin Jabłoński zaznaczył, że region jest w stałym kontakcie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Podczas długiej rozmowy z wiceministrem Jackiem Karnowskim, odpowiedzialnym za Fundusze Regionalne, omawiano możliwości elastycznego dostosowania programów regionalnych, które mogłyby wesprzeć odbudowę zniszczonej infrastruktury.

– Przygotowujemy procedury, które pozwolą nam uelastycznić programy Funduszy Europejskiego i Narodowego, aby reagować na potrzeby związane z odbudową infrastruktury zniszczonej przez powódź – podkreślił marszałek Marcin Jabłoński, ale zaznaczył jednak, że przekierowanie środków unijnych na naprawy powodziowe wiąże się z pewnymi trudnościami. Fundusze Europejskie są ściśle przeznaczone na konkretne cele, co oznacza, że ich przesunięcie może odbywać się kosztem innych, równie istotnych projektów, takich jak termomodernizacje czy rewitalizacje.

– Unia Europejska może zgodzić się na pewne przesunięcia środków, ale musimy mieć świadomość, że odbędzie się to kosztem innych ważnych projektów – dodał marszałek M. Jabłoński.
Walka o 5 miliardów euro na wsparcie po powodzi

Marszałek Marcin Jabłoński poinformował, że województwo lubuskie będzie ubiegać się o środki z puli 5 miliardów euro, które Komisja Europejska przekierowała Polsce na wsparcie regionów dotkniętych powodzią. Choć cała kwota nie jest przeznaczona wyłącznie dla Lubuskiego, marszałek liczy, że uda się wywalczyć przynajmniej 100 milionów euro, co stanowiłoby istotne wsparcie w odbudowie. – Jeśli udałoby się uzyskać choćby 100 milionów euro, moglibyśmy przeznaczyć te środki na naprawę infrastruktury i wsparcie regionu – wyjaśnił.


Marszałek Marcin Jabłoński zwrócił się także do samorządowców oraz mieszkańców z apelem o dokładne dokumentowanie wszystkich szkód, jakie powstały w wyniku powodzi. Zebrane informacje będą kluczowe podczas negocjacji o wsparcie finansowe zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. – Proszę wszystkich o dokumentowanie strat, robienie zdjęć, opisów. Te dane będą niezbędne, gdy będziemy przedstawiać nasze potrzeby rządowi i Komisji Europejskiej – zaapelował marszałek.

Do sprawy na antenie programu Region Północ odniósł się były komendant PSP, a także radny województwa lubuskiego Hubert Harasimowicz. – Jestem pod wielkim wrażeniem postawy strażaków ochotników, strażaków zawodowych, wojska, policji i Wojsk Obrony Terytorialnej. Umacnianie wałów, dyżury, pomoc mieszkańcom. Była to heroiczna postawa i warta docenienia. M.in. dzięki tym działaniom, w większości lubuskich miast na południu nie doszło do zalania miejscowości. Chciałbym też pochwalić wojewodę lubuskiego Marka Cebulę, który przez cały ten czas był z ludźmi, w miejscach, które były najbardziej zagrożone. To wojewoda Lubuszan – podkreślił radny Hubert Harasimowicz.

Radny przypomniał, że dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych w regionie z samorządowej puli są przeznaczane na mundury i sprzęt. Unijne dofinansowanie pozwoliło na zakup nowoczesnych wozów strażackich.

Kolej na kolej

W programie także komentarz do wizyty wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka w Gorzowie Wlkp.

Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury wczoraj podkreślał, że w perspektywie krótkoterminowej – do grudnia, a w części już we wrześniu, tego roku – w połączeniach kolejowych Gorzowa z Poznaniem i resztą Polski należy poprawić skomunikowania połączeń m.in w Krzyżu i Zbąszynku, aby było ich nieco więcej, ale przede wszystkim, aby można było się wygodnie przesiąść z pociągu do pociągu i dojechać do Poznania czy Warszawy czy do innych miast. – Jeszcze w tym miesiącu w popołudniowej porze koleją z Warszawy do Gorzowa będzie można dotrzeć w cztery godziny i 10 minut. Takich szybkich połączeń Gorzowa z Warszawą czy Poznaniem niebawem ma być więcej – zadeklarował.

Z kolei w perspektywie przyszłego roku – kilku, kilkunastu miesięcy – ma być więcej pociągów w obsłudze Intercity Gorzowa nowymi pociągami. W pierwszej kolejności z Gorzowa do Poznania przez Krzyż. IC jako przewoźnik dalekobieżny aktualnie pozyskuje te pociągi, doposaża. Tego w relacjach wojewódzkich obecnie najbardziej brakuje.

W perspektywie dalszej poprawy połączeń minister chce, aby Gorzów był obsługiwany nowymi pociągami, dla których IC podpisało umowę dwa miesiące temu i kupiło. To pociągi produkcji polskiej – pojawią się w grudniu 2026 roku i w pierwszej kolejności będą obsługiwać połączenia z Gorzowa. – Chcemy poważnie potraktować relacje do Krzyża, dalej do Piły, Chojnic i w kierunku Trójmiasta. To połączenie już funkcjonuje, ale z wykorzystaniem wysoko awaryjnych, słabych lokomotyw i nie stanowi dobrej alternatywy dla podróży samochodem – podkreślił.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Konferencja prasowa w mediatece. Przy stole siedzą uczestnicy konferencji.

Zielonogórska biblioteka zagra z WOŚP

Po raz pierwszy w wielkie orkiestrowanie włącza się Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Zielonej Górze. Od dzisiaj w głównym budynku książnicy oraz filiach: 1,

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content