Za trzy lata most w Pomorsku będzie gotowy (ROZMOWA)

Marcin Ogorzałek dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich

Most w Pomorsku kosztować ma prawie 300 milionów zł – czy to kwota ostateczna? Czy da się porównać tę inwestycję z budową mostu w Milsku? Gościem „Rozmowy Dnia” LCI był Marcin Ogorzałek – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.

Można porównać budowę mostu w Pomorsku z budową, oddanego niedawno do użytku, mostu w Milsku?

Oba mosty są drogami klasy G wiodącymi przez Odrę. Most w Pomorsku będzie dłuższy, ale pod względem technologicznym realizacja jest podobna. Natomiast pamiętajmy, że jesteśmy w innych realiach finansowych. Umowa na realizację mostu w Mirsku była podpisana w systemie zaprojektuj i wybuduj w 2017 roku. Mamy dzisiaj 2024 rok i wiemy doskonale, że realia rynkowe, ekonomiczne się znacząco zmieniły. Wzrost cen przez COVID 19 czy wojnę na Ukrainie. To wszystko ma ogromny wpływ na to, jak wyglądają ceny realizacji inwestycji.

Rozstrzał finansowy tych dwóch inwestycji jest spory. Most w Pomorsku ma kosztować ok. 300 milionów zł. To kwota ostateczna?

Realizacja mostu w Milsku była oszacowana przez wykonawcę na kwotę około 80 milionów zł i to była kwota bardzo korzystna dla województwa. Udało się tę inwestycję za te środki zrealizować. Jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Od dwóch lat można korzystać z tej przeprawy i widzimy jakie ogromne ma znaczenie. Kwota przewidywana na budowę mostu w Pomorsku i drogi 281 to jest kwota szacowana. To jest koszt inwestorski. Oczywiście, ostateczną wartość poznamy w momencie, kiedy wyłonimy wykonawcę. Myślę, że nasz szacunek jest bezpieczny i wydaje mi się, że w środkach, które przewidujemy, powinniśmy się utrzymać.

Kiedy, realnie patrząc, możemy spodziewać się zakończenia całego projektu?

2027 rok – taki jest nasz plan, a rozpoczęcie w przyszłym roku. W tej chwili jesteśmy na etapie kończenia procesu odbiorowego, dokumentacji projektowej, wykonawczej. Finansowanie jest sformułowane, pieniądze są zabezpieczone, więc pozostaje tylko dokończyć wszystkie kwestie formalne.

Trzeba też pamiętać, że to nie jest kwestia samego mostu, ale też tej tzw. infrastruktury towarzyszącej.

Oczywiście, przedmiotem tej realizacji jest między innymi bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowanie z linią kolejową. Będziemy budować wiadukt nad linią kolejową, będziemy realizować również całkiem spory obiekt mostowy przez ciek Zimny Potok. Przejazdy gospodarcze, przepusty, cała infrastruktura związana z drogą dla rowerów… To też ma istotne znaczenie dla kosztów realizacji.

Cała rozmowa:

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content