W Gorzowie Wlkp. przy ulicy Mosiężnej powstał pierwszy w Polsce magazyn wyposażony w innowacyjny system AutoStore w jednej z największej firm z branży logistycznej. Roboty obsługują setki metrów kwadratowych. Zrobotyzowany magazyn jest jednocześnie pierwszym wdrożeniem systemu przez światowego lidera w dziedzinie logistyki kontraktowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. AutoStore to zautomatyzowany system magazynowy, w którym produkty są przemieszczane wewnątrz magazynu za pomocą floty robotów.
AutoStore wykorzystuje flotę 25 robotów oraz 33 000 pojemników do przemieszczania produktów po magazynie. Roboty wspierają pracowników w procesie kompletacji zamówień, samodzielnie odnajdując potrzebne biny (pojemniki), pobierając je i transportując do tzw. Portu (stacji roboczej). W kolejnym kroku skompletowane zamówienia trafiają do strefy pakowania. Dzięki współpracy między człowiekiem a technologią, zamówienia są kompletowane i wysyłane do klientów znacznie szybciej.
System usprawni pracę ludzi
– Jesteśmy dumni z wdrożenia tak qnowoczesnego rozwiązania technologicznego w naszej sieci logistycznej w Polsce. AutoStore to system sprawdzony już w innych krajach, a nasze doświadczenia pokazują, że jest to inwestycja wysoce opłacalna. Dzięki dziewięciu działającym systemom AutoStore i trzem kolejnym w fazie budowy, DHL Supply Chain jest jednym z czołowych użytkowników tej technologii na świecie. Nasze doświadczenia pokazują, że jest to wysoce opłacalna inwestycja, która odpowiada na kluczowe wyzwania branży, takie jak koszty pracy, rosnące wydatki na przestrzeń magazynową i kwestie środowiskowe. Obiekt ten stanowi kolejny krok w globalnej strategii Grupy DHL mającej na celu rozwój innowacyjnych i wydajnych rozwiązań logistycznych – mówi Hendrik Venter, CEO EMEA DHL Supply Chain.
Proces jest dwufalowy. Najpierw towar przyjeżdża pod porty, w których operator – czyli osoba, która pracuje w tym porcie – wkłada towar do pojemników, które tutaj widzimy. Robot przyjeżdża, odstawia ten towar w odpowiednią lokację. Z drugiej strony z kolei, pracownik, który dostaje zlecenie do skompletowania, za pomocą odpowiedniego mechanizmu ściąga sobie tego robota z towarem, kompletuje sobie to zamówienie, dorzuca sobie do wózka, który później jedzie na stacje tzw. pakowe, tam towar jest pakowany i wysyłany do klienta.
Szybciej i wydajniej
Tomasz Michniewicz, DHL Gorzów Wlkp. twierdzi, że system pozwala na powierzchni 1 300 m2 przechowywać towar, który do tej pory był na powierzchni około 30 tysięcy metrów kwadratowych. – Zupełnie inna konfiguracja, bardziej optymalna. To zwiększa naszą produktywność i zapotrzebowanie ludzkie jeśli chodzi o takie podstawowe procesy, a my dzięki temu możemy skupiać się na procesach, które są bardziej skomplikowane i wymagają wiedzy technicznej i większego zaangażowania. Wyjątkowa jest ta powierzchnia, którą tutaj mamy. Przechowujemy tutaj kilkaset tysięcy sztuk towaru, które do tej pory zajmowałyby naprawdę ogromną powierzchnię jeśli chodzi o magazyn. W tej chwili dysponujemy 25 robotami. Dzięki tej inwestycji możemy rozbudowywać powierzchnię, po której jeżdżą roboty, ale przede wszystkim zwiększać produktywność, dokręcać te roboty, żeby one jeszcze szybciej działały. Chodzi o to, by te prace, które do tej pory były ręczne, by były one w stu procentach automatyzowane. Ten robot wykonuje prace trzech bądź czterech osób.
Dla miasta bardzo ważne są podatki, które wpływają z takich dużych powierzchni do budżetu, ale nie tylko. Jak zaznacza wiceprezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Szymankiewicz: – Pamiętam, jak długo ten teren nie był aktywny gospodarczo, był wizytówką wstydu dla miasta. Działka była w prywatnych rękach i był problem z jej aktywnością. Włączyliśmy się w proces aktywizacji pod tę firmę, bo to pewna marka i ceniony pracodawca. Dzięki sprawnej administracji możemy zaoferować bardzo szybkie procedury lokalizacji takich inwestycji w Gorzowie Wlkp. i to widać.
DHL jest jedną wiodących globalnych mark w branży logistycznej. Oddziały DHL oferują usługi logistyczne, począwszy od dostawy krajowych i międzynarodowych przesyłek, poprzez rozwiązania w zakresie wysyłki i realizacji zamówień w ramach e-commerce oraz międzynarodowy transport przesyłek ekspresowych, drogowy, lotniczy i morski, po zarządzanie przemysłowymi łańcuchami dostaw. Firma zatrudniają około 395 tysięcy pracowników w ponad 220 krajach i terytoriach na całym świecie.
Zdjęcia: Marta Czernicka