Kompromis w drodze mediacji. Tego ma uczyć szkoła

I Lubuski Kongres Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej, zorganizowany przez Lubuskiego Kuratora Oświaty
I Lubuski Kongres Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej, zorganizowany przez Lubuskiego Kuratora Oświaty
Lubuski Kurator Oświaty w Gorzowie Wlkp. zorganizował I Lubuski Kongres Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej. Chodzi o to, by szukać rozwiązań wielu sytuacji w procesie rozmowy i znalezienie kompromisów. W tym roku szkolnym mediacje weszły do szkół jako program kuratorium oświaty. Taki jest też trend ogólnopolski.

Kilkadziesiąt osób uczestniczyło w tym wydarzeniu zorganizowanym w Auli Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp., by wysłuchać wykładów i wziąć udział w dyskusjach, których wspólnym mianownikiem było rozwiązywanie konfliktów poprzez mediacje. Wśród zaproszonych gości znaleźli się nauczyciele, pedagodzy i eksperci. To oni wdrażają mediacje w szkołach, a przynajmniej wdrażać mają.

I Lubuski Kongres Mediacji

Rozwiązanie w drodze rozmowy

– Zapoznanie się z tematem mediacji jest ważne choćby z tego powodu, że już od 1 września 2025 r. te treści pojawią się w podstawie programowej Edukacji Obywatelskiej – mówi Mariusz Biniewski, lubuski kurator oświaty, organizator Kongresu. – Tylko poprzez rozmowę możemy wprowadzić zmiany w szkołach, możemy znormalizować relacje na linii szkoła – uczeń. Jest to potrzebne w każdej przestrzeni. Stronami konfliktu mogą być: nauczyciele, dyrektor, pozostali pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice.

Anna Czekirda, rektor Wyższej Szkoły Biznesu w Gorzowie Wlkp. – Mediacje wchodzą już jako rozwiązanie wielu spraw rodzinnych, do prawa karnego, do prawa cywilnego, do oświaty, do szkół. Mediacje pozwalają na porozumienie stron i rozejście w sposób polubowny, ugodowy.

Możesz mieć inne zdanie, ale…

– Hejt, złość, wyzwiska, nie radzenie sobie z krytyką, takie zjawiska są teraz w szkołach. Uczymy asertywnej krytyki, czyli wyraź swoje uczucia, ale nie obraża innych. Przedstaw swoje zdanie, ale nie krzywdź. Sprzeczaj się, ale szukaj kompromisów, w drodze szeroko rozumianej demokracji – mówi Anna Maslej, edukatorka.

Trochę teorii

Mediacja szkolna – to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania sporu pomiędzy stronami konfliktu w obecności bezstronnego i neutralnego mediatora. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami międzyludzkimi i/lub działalnością statutową szkoły. Stronami konfliktu mogą być: nauczyciele, dyrektor, pozostali pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice.

Mediacja rówieśnicza – to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą wyłącznie spraw związanych z relacjami między uczniami.

Mediator szkolny – to osoba dorosła, np.: pedagog, psycholog, nauczyciel, inny pracownik szkoły, przeszkolona w zakresie mediacji, ciesząca się autorytetem i zaufaniem w środowisku szkolnym. Wskazane jest, aby był opiekunem mediatorów rówieśniczych i posiadał kompetencje edukatora mediacji.

Mediator rówieśniczy – to uczeń przeszkolony w zakresie mediacji, cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród uczniów.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Nowoczesne wsparcie dla gorzowskich strażaków

Strażacy z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wielkopolskim wzbogacili się o nowoczesny samochód kwatermistrzowski oraz 20 specjalistycznych kompletów ubrań ochronnych. Uroczystość przekazania sprzętu

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content