Kolejowe zielone światło dla północy? (WIDEO)

Szynobus na stacji w Gorzowie Wlkp.
Do działających już szynobusów na trasie Gorzów - Kostrzyn - Krzyż mają dołączyć nowe zakupione przez samorząd.
W najbliższych dniach województwo lubuskie odda do użytku drugi kupiony za pieniądze samorządu szynobus. Jak zapewnia marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, to powinno uzdrowić sytuację. Oprócz tego region próbuje podjąć współpracę z sąsiednimi regionami, by w większym stopniu realizować przewozy.

Jak informowaliśmy już na naszym portalu od 15 grudnia 2024 r., do 13 grudnia 2025 r. Koleje Dolnośląskie będą obsługiwać połączenie Wrocław-Zielona Góra. Podczas ostatniej sesji sejmiku wyrazili na to zgodę radni województwa lubuskiego.

Decyzja, jak można przeczytać w uzasadnieniu uchwały, zapadła „w celu prawidłowej realizacji zadania dotyczącego organizacji publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich przewozach pasażerskich”.

Wcześniej o całkowitej rezygnacji z usług POLREGIO zdecydowało Województwo Dolnośląskie. Od 15 grudnia 2024 r. spółka nie będzie obsługiwać połączenia Wrocław-Głogów. Ponieważ jest to część linii Wrocław-Zielona Góra, POLREGIO nie będzie mogło uruchomić bezpośrednich połączeń do obu miast. Konieczne było więc powierzenie Województwu Dolnośląskiemu transportu na linii z Wrocławia do Zielonej Góry w granicach administracyjnych województwa lubuskiego. Wyłącznym operatorem tego połączenia będą Koleje Dolnośląskie SA.

Podczas piątkowej wizyty marszałka województwa lubuskiego w Gorzowie Wlkp. zapytaliśmy o losy kolei na północy województwa lubuskiego.

– Szukamy różnych możliwości, żeby poprawić sytuację na lubuskich torach. To wynik ogólnopolskiej zapaści Polregio, bo nie tylko w lubuskim, ale także w innych województwach ta spółka ma bardzo poważne kłopoty. W najbliższych dniach oddamy do użytku drugi kupiony za pieniądze samorządu szynobus, za kwotę blisko 60 mln zł, który będzie jeździł na północy regionu. To powinno uzdrowić sytuację. Oprócz tego próbujemy podjąć współpracę z sąsiednimi regionami, bo potrzebujemy czasu zanim stworzymy własną spółkę i spróbujemy sami w większym stopniu realizować przewozy i odpowiadać w większym zakresie za ich niezawodność. Mamy też pewne sukcesy dotyczące współpracy z rządem, z ministerstwem infrastruktury. Wizyty ministra Piotra Malepszaka dają już pierwsze rezultaty. Mamy pierwsze korzystne połączenie z Gorzowa do Warszawy, około 4 godziny, nie było tego bardzo długo. Są zapowiedzi kolejnych działań, które pomogą skoordynować rozkłady jazdy różnych pociągów regionalnych i tych szybszych, za które odpowiadają spółki krajowe. Mam nadzieję, że zanim dojdzie do elektryfikacji większej liczby linii kolejowych znajdziemy rozwiązania, które w odczuwalny sposób poprawią jakość połączeń na lubuskich torach. Być może nowe technologie, dużo mówi się o wodorze, pozwolą nam przejść na zeroemisyjne przejazdy. Nie możemy kupić innych pojazdów niż ekologiczne. Mamy w lubuskim 70% niezelektryfikowanych linii kolejowych dlatego to jest takie trudne – mówił Marcin Jabłoński dla LCI, a także w Radiu Zachód.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Zakola i meandry. Andrzej Flügel

Polityczne złoto

Sprawa jest kontrowersyjna, nawet dla zwolenników aborcji, i mogłaby się stać przyczynkiem do dyskusji, czy na tym etapie ciąży powinna być dopuszczalna. Tyle że dyskusja

Konferencja prasowa w Urzędzie Miasta Gorzowa Wlkp.

Gorzów stawia na kulturę

Rok 2025 został w Gorzowie Wielkopolskim ogłoszony Rokiem Kultury. Za symbolicznymi hasłami idą realne działania – podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent miasta Jacek Wójcicki ogłosił,

Zdjęcie papieża Franciszka, fot. wikipedia.

Co dalej po śmierci papieża Franciszka?

21 kwietnia 2025 roku zakończył się pontyfikat papieża Franciszka – duchownego, który przez ponad dekadę kształtował oblicze Kościoła katolickiego. Miał 88 lat. Jego odejście rozpoczyna

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści