Ekonomia od najmłodszych lat – to idea Roku Edukacji Ekonomicznej

marszazłek marcin jabłoński
Fot. Paweł Wańczko

Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił 2024 r. Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Z tej okazji 11 grudnia 2024 r. w Muzeum Ziemi Lubuskiej odbyła się konferencja dotycząca właśnie tego zagadnienia.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego Marcina Jabłońskiego. Podczas otwarcia wydarzenia marszałek podkreślał, jak duże znaczenie dla społeczeństwa ma edukacja ekonomiczna.

– Podjęliśmy tę inicjatywę i zrozumieliśmy ideę, włączając się w państwa działania, ponieważ sam jestem absolutnie przekonany o tym, że wartości, idee, które państwo promują, są absolutnie potrzebne młodemu pokoleniu, naszym dzieciom, ważne dla naszej przyszłości – mówił marszałek.

Należy sprostać wyzwaniom przyszłości

– To rzeczywiście dobry czas, by o tym mówić. Mamy kilka wspaniałych jubileuszy: 100-lecie złotówki, 100-lecie Banku Gospodarstwa Krajowego, 100-lecie Banku Polskiego. Absolutnie uważam, że te wartości mają ogromny wpływ na życie przyszłych pokoleń. Nie jestem z pierwszego wykształcenia ekonomistą, ale uzupełniałem wykształcenie i zdobywałem różne uprawnienia, które pozwalały mi funkcjonować w tym świecie coraz pełniejszym różnego rodzaju wyzwań, a dzisiaj tych wyzwań jest coraz więcej. Musimy dbać o to, żeby nasze dzieci umiały nie tylko to, co my, ale też potrafiły się poruszać we współczesnym świecie, żeby wiedziały, co to są prompty, jak opisać pytania i polecenia dla sztucznej inteligencji, aby jak najwięcej z niej wycisnąć. Niech mają tę szansę i dziękuję państwu, że włączacie się w tę inicjatywę. Mam nadzieję, że będziecie państwo promować takie właśnie nowoczesne podejście do nauczania, do wychowywania dzieci – dodał marszałek Marcin Jabłoński i zapewnił, że lubuski samorząd będzie wspierał organizacje działające na rzecz edukacji ekonomicznej.

– Dziękuję państwu za obecność w województwie lubuskim i krzewienie wiedzy. Życzę Państwu powodzenia. Ja może jeszcze nie mam na tym polu jakichś wielkich dokonań, poza tym, że mój syn studiuje nauki ekonomiczne, więc gdzieś musiało to podłoże się pojawić, także w domu, w rozmowach, w działaniu, w wychowaniu. Rozumiem i wspieram tę aktywność – zakończył wystąpienie marszałek.

Edukacja ekonomiczna w szkole to szerokie spektrum tematów

Lubuska wicekurator oświaty Marzena Pulik-Sowińska odczytała list od lubuskiego kuratora oświaty Mariusza Biniewskiego: – W dzisiejszym świecie dynamicznie zmieniającej się gospodarki, umiejętności i wiedza z zakresu ekonomii, biznesu i zarządzania stają się kluczowymi elementami sukcesu zawodowego. Nasza rola jako edukatorów to przygotowanie uczniów do tych wyzwań i zapewnienie im solidnych podstaw w tej dziedzinie. Również podstawa programowa przedmiotu biznes i zarządzanie stanowi integralną część edukacji ekonomicznej. Program ten obejmuje między innymi wiadomości i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania przedsiębiorstwem, marketingu, sprzedaży, podstaw ekonomii, przedsiębiorczości czy prawa gospodarczego. Regionalne Forum Edukacji Ekonomicznej to doskonała okazja do wymiany doświadczeń, najlepszych praktyk oraz do dyskusji na temat wyzwań i możliwości w zakresie edukacji ekonomicznej. Dziękuję wszystkim prelegentom, organizatorom oraz uczestnikom za zaangażowanie i wkład w to ważne przedsięwzięcie. Życzę owocnych obrad i konstruktywnych dyskusji – wybrzmiał fragment listu.

Nauka ekonomii wiąże się z literaturą

O tym, skąd wzięła się idea zorganizowania Roku Edukacji Ekonomicznej i nauczania młodych pokoleń w tym zakresie, mówił przewodniczący komitetu organizacyjnego Roku Edukacji Ekonomicznej i prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości Waldemar Zbytek.

– Inicjatywa powstała po to, aby inspirować osoby i instytucje do tego, żeby jeszcze zastanowić się, jak rozwinąć ten dział edukacji. Nawiązaliśmy do tych historycznych inspiracji sprzed 100 lat. Cykl wielkich reform Władysława Grabskiego postawił polską gospodarkę, polskie finanse, polskie państwo, z powrotem na nogi. Jeszcze 2-3 lata temu martwiliśmy się o 18-procentową inflację w naszym kraju, a wielu z nas zapomina o tym, że Władysław Grabski przejął obowiązki premiera Rzeczypospolitej Polskiej w momencie, kiedy w Polsce inflacja wynosiła ponad 30 tysięcy procent rocznie. Ponadto Władysław Grabski i Janusz Korczak 100 lat temu powtarzali, że bez edukacji ekonomicznej, bez edukacji finansowej, nie zbudujemy dobrobytu narodowego i osobistego. Janusz Korczak we współpracy z Władysławem Grabskim napisał książeczkę dla polskich dzieci i młodzieży: „Bankructwo małego Dżeka”. To książka w Polsce zapomniana, która była fundamentem edukacji ekonomicznej, finansowej, przedsiębiorczości w polskich szkołach podstawowych. Została przywrócona do kanonu polskich lektur – przypomniał Waldemar Zbytek.

W pilotażu projektu stworzonego na podstawie książki, pod nazwą „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”, uczestniczyło ponad 120 tysięcy osób, w tym dzieci, młodzież i nauczyciele z województwa lubuskiego.

Zarząd Województwa Lubuskiego podpisze porozumienie ws. edukacji ekonomicznej

Waldemar Zbytek podziękował również marszałkowi województwa lubuskiego za przychylenie się do inicjatywy podpisania porozumienia edukacyjnego w zakresie finansów, ekonomii i przedsiębiorczości pomiędzy Warszawskim Instytutem Bankowości a Zarządem Województwa Lubuskiego.

Debata i wystawa w ramach spotkania

W ramach Regionalnego Forum Roku Edukacji Ekonomicznej w Muzeum Ziemi Lubuskiej odbyła się również debata „Wyzwania edukacji ekonomicznej w zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej” i wystawa „Rok Edukacji Ekonomicznej 2024”. W wydarzeniu uczestniczyli także m.in. członek Zarządu Województwa Lubuskiego Zbigniew Kołodziej, radny Województwa Lubuskiego Paweł Giza, zastępczyni dyrektora Departamentu Infrastruktury Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Ewa Sokołowska i dr Jerzy Tutaj z Politechniki Wrocławskiej, wiceprezes zarządu spółki Park Technologii Kosmicznych – Badań, Rozwoju i Innowacji.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content