Albo klimatyzacja, albo praca zdalna. Projekt nowej ustawy

wentylator
Jeżeli w pomieszczeniu pracy temperatura przekroczy 35 °C, wówczas żadna praca w tym pomieszczeniu nie może być wykonywana. Fot. Jakub Żerdzicki on Unsplash.

Obecnie polskie przepisy prawa pracy nie określają maksymalnej dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy. Pracodawcy są jednak zobowiązani do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków, w tym temperatury dostosowanej do rodzaju wykonywanej pracy. Regulacje mają się zmienić.

Minimalne temperatury są określone: dla lekkiej pracy fizycznej oraz pracy biurowej nie może być niższa niż 18°C, a dla pozostałych prac nie niższa niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

W przypadku wysokich temperatur pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy w pomieszczeniach przekracza 28°C, a na otwartej przestrzeni 25°C.

„W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy nie wyższą niż: 28°C (301 K) dla pracy o niskim i umiarkowanym tempie metabolizmu i w pomieszczeniach biurowych”

– wskazano w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiedziało wprowadzenie nowych regulacji dotyczących pracy w czasie upałów. Proponowane zmiany zakładają m.in. wprowadzenie maksymalnej temperatury w miejscu pracy, która nie powinna przekraczać 28°C. W sytuacjach, gdy nie jest możliwe utrzymanie takiej temperatury, pracodawcy będą zobowiązani do zapewnienia klimatyzacji lub umożliwienia pracownikom pracy zdalnej.

Przy czym najpierw będą stosowane możliwe środki ochrony zbiorowej: wentylacja mechaniczna lub indywidualna na stanowisku pracy, rolety wewnętrzne, żaluzje lub inne systemy ochrony przeciwsłonecznej, np. folie odblaskowe na oknach. Następnie dopiero decyduje się o pracy zdalnej lub zmianowej, dodatkowych przerwach albo skróconym czasie pracy.

Dodatkowo, w przypadku ekstremalnych upałów, gdy temperatura w biurze przekroczy 35°C, planowane jest wprowadzenie zakazu przebywania w takich pomieszczeniach, co oznacza, że pracownicy nie będą musieli stawiać się w biurze.

Nowe przepisy mają na celu lepszą ochronę zdrowia pracowników podczas upałów i dostosowanie warunków pracy do zmieniającego się klimatu.

Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 czerwca przyszłego roku.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Zakola i meandry. Andrzej Flügel

Nasze Alcatraz

Dziś, w dobie szybkości informacji, górę wzięło dziennikarstwo telefoniczne i mailowe. Nie szukamy świadków, nie pogłębiamy sprawy. Przykładem jest brawurowa próba ucieczki z zielonogórskiego aresztu

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści