Klimat podróży autobusem sprzed 40 lat

Ikarus 280.49 #152 w Centrum Przesiadkowym w oczekiwaniu na uczestników wycieczki śladem starych linii autobusowych 18 styczeń 2024

To była nie lada gratka dla miłośników transportu. Nie wszyscy pewnie zrozumieją emocje i fascynację, ale miłośnicy komunikacji na pewno wiedzą, o co w tym wszystkim chodzi.

Kierowca zielonogórskigo MZK Jacek Newelski (kierownik działu przewozów) i Oskar Suchodolski (zastępca kierownika działu przewozów), zorganizowali przejazd historycznym “Ikarusem”  280.49 #152  (link do strony na FB), trasami już nieistniejących linii i pętli.

Rejestracja historycznego Ikarusa 280.49 nr boczny 152

W sobotę 18 stycznia, krótko po godz. 13.30 z Centrum Przesiadkowego przy Dworcu Głównym w Zielonej Górze ruszył autobus o numerze bocznym 152. Na miejscu zbiórki pojawiło się ponad 50 osób, w tym emerytowany kierowca Stanisław Kuczyński, który z sentymentem wspominał stare czasy z lat ’80 i ’90, kiedy to sam woził zielonogórzan po ulicach miasta i mieszkańców okolicznych gmin.

Organizatorzy wycieczki śladem starych linii autobusowych, kierowcy MZK (od prawej): Jacek Newelski i Oskar Suchodolski. Po środku emerytowany kierowca Stanisław Kuczyński

Frekwencja zaskoczyła organizatorów. Zanim Oskar Suchodolski wystartował, policzyliśmy uczestników i wyszło, że na pokładzie znajdują się 54 osoby. Jak tego dokonaliśmy?

– Autobus ma 36 miejsc siedzących i wszystkie są zajęte – mówi kierowca.

Wystarczyło więc policzyć tych stojących.  

Pasażerowie Ikarusa 280.49 #152 podczas wycieczki śladem starych linii autobusowych. 18 stycznia 2024.

Wielu pamięta chociażby trasy do Lasek przez Czerwieńsk (linia „32”), do Wysokiego („34”), Świdnicy („28”) czy Letnicy („29”). Sporo osób wspominało dojazdy na zajęcia do swoich szkół, kiedy to jeździło się mniejszymi autobusami, ściśniętym do granic możliwości. Ikarusy w Zielonej Górze pojawiły się w połowie lat osiemdziesiątych w 1984 roku i poprawiły komfort podróży. Wspomnienie tych historii i przejażdżka starym wozem to sentymentalny powrót do przeszłości.

Nikt nie wiedział, jaką trasą przejedzie przegubowiec, miała być niespodzianka – i była. Wielkie zdziwienie wywołał wjazd na starą pętlę, jedną z najbardziej w swoim czasie obłożoną, z wieloma liniami, które tam kończyły i rozpoczynały kursy przy al. Słowackiego.

Fragment planu miasta Zielonej Góry z 1984 roku roku z zaznaczoną pętlą przy al. Słowackiego. źródło: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych. Wydanie szóste. Rok 1984.

Tylko Oskar Suchodolski wie, jak wjechał na obecny Plac Praw Kobiet w pobliżu Komendy Policji, zastawiony parkującymi tam autami. Należą się brawa za takie umiejętności.

Dawna pętla przy al. Słowackiego. Obecnie Plac Praw Kobiet. źródło: Mapy Google

W dalszej kolejności pasażerowie przejechali ulicami Winnego Grodu zahaczając między innymi o pętlę przy ogródkach działkowych na Jędrzychowie.

Ikarus 280.49 #152 na pętli przy ogródkach działkowych na Jędrzychowie podczas wycieczki śladem starych linii autobusowych. 18 stycznia 2024.

Nie mogło zabraknąć kursu trasą kultowej wręcz linii „32” do pętli w Laskach przez Czerwieńsk.

Wjazd do Czerwieńska od strony Zielonej Góry i Płotów podczas wycieczki śladem starych linii autobusowych.
Postój na dawnej pętli linii “32” w Laskach w gminie Czerwieńsk podczas przejażdżki śladem dawnych linii autobusowych.

Droga powrotna to trasa do Drzonowa z przystankiem przy Muzeum Wojskowym, gdzie także okazjonalnie dojeżdżały Ikarusy na organizowane tam wydarzenia.

Okazjonalna linia “91” do Drzonowa w Dniu Niepodległości. Fot. MZK Zielona Góra
Postój Ikarusa 280.49 #152 przed Muzeum Wojskowym w Drzonowie podczas wycieczki śladem dawnych linii autobusowych.

Dalsza część to przejazd przez Buchałów i Słone do Zielonej Góry.

Podsumowując: wycieczka się udała. Starsi powspominali, a młodzi mieli okazję poznać klimat podróży sprzed 40 lat.

Wszyscy, którym umknęło to wydarzenie, będą mieli okazję jeszcze się przejechać. Pomysły są. – Po to jest ten autobus, żeby mieszkańcy mogli z nami jeździć w takie sentymentalne kursy, a nie żeby stał w zajezdni i rdzewiał. Mamy pomysły i być może latem przejedziemy się dawną wakacyjną linią „35” z Os. Śląskiego nad jezioro w Dąbiu – mówi Jacek Newelski    

Najbliższa okazja, by wsiąść do niebieskiego Ikarusa już w najbliższą niedzielę 26 stycznia od godz. 12.00 do 20.00 w ramach kursów specjalnej linii „33” z okazji Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

MZK 33WOŚP
Trasa specjalnej linii MZK “33” w dniu 26 stycznia 2025.

Autobusy będą odjeżdżały z Centrum Przesiadkowego przy Dworcu Głównym co 30 minut. Zamiast biletu wystarczy dorzucić się do orkiestrowej puszki.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Zakola i meandry. Andrzej Flügel

Nasze Alcatraz

Dziś, w dobie szybkości informacji, górę wzięło dziennikarstwo telefoniczne i mailowe. Nie szukamy świadków, nie pogłębiamy sprawy. Przykładem jest brawurowa próba ucieczki z zielonogórskiego aresztu

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści