Sebastian Ciemnoczołowski: Nie ma zgody na totalny chaos na torach w naszym regionie

sebastiaqn ciemnoczołowski, montaż zdjęcia
- Robimy wszystko co jest możliwe w ramach porządku prawnego i obowiązujących umów, żeby dać podróżnym przewidywalną, godną zaufania kolej. Nakładamy na Polregio kary pieniężne i będziemy je egzekwować z całą surowością" - pisze wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski

Wicemarszałek województwa lubuskiego, Sebastian Ciemnoczołowski, pisze do Lubuszan w związku z problemami związanymi z wykonywaniem usług przewozowych przez operatora Polregio SA na terenie województwa lubuskiego. Podkreślił, że nie będzie tolerował “tak nieprofesjonalnego podejścia do wykonywania usług publicznych”.

Jak zaznaczył, “kolejna lawina odwołań pociągów, która miała miejsce 3 lutego 2025 roku, jest szczególnie bulwersująca”, zwłaszcza w kontekście rozszerzenia oferty połączeń kolejowych zaledwie dwa dni wcześniej. Ciemnoczołowski uznał za całkowicie nieakceptowalne doprowadzanie do totalnego chaosu na torach w regionie i zwrócił uwagę, że mimo zmiany władz spółki w czerwcu 2024 roku sytuacja transportowa nie uległa poprawie. Dodał również, że “mieszkańców i pasażerów nie interesują wewnętrzne problemy organizacyjne operatora”.

“Mieszkańców i pasażerów nie interesują wewnętrzne problemy organizacyjne operatora”.

Wicemarszałek zaapelował do Polregio SA o oficjalne zakomunikowanie, jeśli spółka nie jest w stanie obsłużyć zakontraktowanych połączeń. Podkreślił, że całkowicie niezrozumiała jest sytuacja, w której przewoźnik przyjmuje do realizacji zadania, których nie może wykonać.

Ciemnoczołowski przypomniał, że w ciągu ostatnich pięciu lat samorząd województwa zwiększył zakres pracy przewozowej Polregio SA z 2,7 mln pockm do ponad 4,7 mln pockm. Wydatki na dofinansowanie połączeń kolejowych wzrosły z 42,6 mln zł w 2017 roku do 136 mln zł w 2024 roku. Zwrócił uwagę, że “przy właściwej realizacji umowy liczba przewiezionych pasażerów byłaby o wiele większa”.

Wicemarszałek zdementował informacje, jakoby województwo lubuskie nie zabezpieczyło odpowiedniej liczby pojazdów do obsługi połączeń. Jego zdaniem, problemem nie jest ilość taboru, lecz jakość jego utrzymania przez Polregio SA. Wskazał, że samorząd zakupił w ciągu ostatnich 20 lat 25 pojazdów o łącznej wartości ponad 336 mln zł, które zostały przekazane przewoźnikowi. Ponadto, obecnie trwają prace nad zakupem kolejnych sześciu pojazdów za 245,7 mln zł.

Ciemnoczołowski zaznaczył, że “Polregio SA nie zakupiło żadnego nowego pojazdu dla regionu”, ani nie zainwestowało w bazę utrzymaniową. Obecna hala w Rzepinie, jak przypomniał, została pozyskana dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego w czasie restrukturyzacji spółki.

“Samorząd zakupił w ciągu ostatnich 20 lat 25 pojazdów o łącznej wartości ponad 336 mln zł, które zostały przekazane przewoźnikowi. Ponadto, obecnie trwają prace nad zakupem kolejnych sześciu pojazdów za 245,7 mln zł”.

Wicemarszałek odniósł się również do zarzutów dotyczących przeglądów taboru, podkreślając, że ich finansowanie leży po stronie samorządu, ale same czynności są wykonywane pod nadzorem Polregio. Podkreślił, że “wszystkie systemy są testowane podczas jazdy próbnej”, a dokumenty potwierdzające naprawy są podpisywane przez przedstawicieli Polregio.

W ocenie Ciemnoczołowskiego, odwołania pociągów wynikają nie z planowych przeglądów, lecz z oczekiwania na wykonanie napraw bieżących, które często są zlecane podmiotom zewnętrznym w ramach długotrwałych procedur. Przypomniał, że “już ponad rok temu Polregio SA przedstawiło plan naprawczy”, który zakładał zawarcie umowy z zewnętrznym podmiotem na utrzymanie spalinowych zespołów trakcyjnych w Rzepinie. Do dziś jednak nie został on wdrożony.

Sebastian Ciemnoczołowski zapowiada nakładanie na Polregio kar finansowych i ich surowe egzekwowanie. Przeprasza również za obecną sytuację i prosi o wsparcie w dążeniu do stworzenia nowoczesnego transportu kolejowego w województwie lubuskim.

Pomimo trudności, mieszkańcy regionu nadal chętnie korzystają z kolei. W związku z tym zapowiedziane są prace nad powołaniem samorządowej spółki transportowej, która ma przygotować konkurencyjną ofertę przewozową. Jednak “w przypadku ewentualnego wypowiedzenia umowy dzisiejszemu operatorowi, spółka samorządowa musi być gotowa do udziału w postępowaniu przetargowym” – pisze Ciemnoczołowski.

Na zakończenie wicemarszałek zapewnia, że samorząd robi wszystko, co możliwe, aby zapewnić pasażerom przewidywalną, godną zaufania kolej. Zapowiada nakładanie na Polregio kar finansowych i ich surowe egzekwowanie. Przeprasza również za obecną sytuację i prosi o wsparcie w dążeniu do stworzenia nowoczesnego transportu kolejowego w województwie lubuskim.

Cały list opublikowano na stronie UMWL www.lubuskie.pl – znajdziecie go TUTAJ.

Fragment listu.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Lubuskie zdominowało Targi WINO w Poznaniu

Ponad stu wystawców przez kilka dni rywalizowało w Poznaniu podczas Targów WINO. Niekwestionowanymi liderami imprezy okazali się jednak lubuscy winiarze. Zgarnęli przeszło 30 medali i

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści