Sieć kolejowa do zmiany. PKP i CPK pyta o potrzeby samorządów (WIDEO)

Wicemarszałek Województwa Lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski otworzył warsztaty dotyczące zintegrowanej sieci kolejowej w regionie lubuskim
Wicemarszałek Województwa Lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski otworzył warsztaty dotyczące zintegrowanej sieci kolejowej w regionie lubuskim
Obecne na mapie sieci kolejowych w Polsce zobaczymy mniej tras niż 100 lat temu. Marazm na torach mają pomóc przerwać samorządy, których do współpracy zaprosiły PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Centralny Port Komunikacyjny. Dla lokalnych włodarzy w każdym województwie zorganizowali specjalne warsztaty. Podczas nich samorządowcy wspólnie zaprojektowali przyszłą sieć pociągów. Jedno z takich spotkań zakończyło się w Lubuskiem.

Jak tłumaczą organizatorzy ich celem jest zaplanowanie długoterminowego rozwoju kolei w województwie lubuskim tak, aby w tym procesie brali udział również lokalni samorządowcy. – Do województw przyjeżdżamy bez żadnej tezy, ale z materiałami wspierającymi dyskusję. Chcemy, żeby pomysły pochodziły z regionu, a następnie koncepcje będziemy integrowali w skali całego kraju – wyjaśnia Michał Jasiak, dyrektor biura wdrażania strategii i planowania programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Lubuskie w harmonogramie spotkań uplasowało się w połowie stawki, a więc do naszego regionu przedstawiciele PKP i CPK przyjechali bogatsi o doświadczenia z innych regionów. Lokalni samorządowcy podobnie, jak ich koledzy z innych regionów Polski usłyszeli o planach szybkiej komunikacji między głównymi miastami w kraju, a także skomunikowania dużych aglomeracji z CPK. Takie pociągi miałyby w przyszłości jechać maksymalnie kilka godzin.

Wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski zwrócił uwagę, że o ile Lubuskie jest dobrze skomunikowane drogowo na linii północ-południe za sprawą trasy S3, o tyle regionowi brakuje jej odpowiednika w wymiarze kolejowym. Odniósł się również do kwestii magistrali zachodniej oraz wskazał na inne wyzwania komunikacyjne, z jakimi mierzy się województwo lubuskie. Z tego względu docenił ideę oddolnych warsztatów dla samorządów. – To jest bardzo ważne wydarzenie, bo wcześniej nie projektowano w kraju w ten sposób budowy infrastruktury kolejowej – uważa Sebastian Ciemnoczołowski.

Warsztaty odbyły się w sali kolumnowej sejmiku województwa lubuskiego w Zielonej Górze

W warsztatach wzięło udział kilkudziesięciu samorządowców z całego województwa. Zastanawiali się, jak sprawić, by układ komunikacyjny Lubuskiego poprawiał jakość życia, co przekładając na język polski oznacza rozkład jazdy dostosowany do potrzeb mieszkańców. Z drugiej strony organizatorzy chcą, by dzięki wypracowanym koncepcjom zwiększyła się rentowność podróżowania pociągami.

– Dzisiaj musimy naprawić oraz uzupełnić układ komunikacyjny, kolejowy województwa lubuskiego. W skutek różnych perturbacji historycznych ten układ nie miał szans dostosować się do nowych granic administracyjnych oraz potrzeb mieszkańców w XXI wieku. Pytamy, na jakie odcinki powinniśmy zwrócić uwagę – wyjaśnia Paweł Pleśniar, dyrektor ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe.

Warto dodać, że nie mówimy tu o planach, które zostaną zrealizowane szybko. Już teraz wiadomo, że ewentualne inwestycje należy rozpatrywać w kategoriach 2032+ lub 2035+.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Z nowoczesnych aparatów USG cieszą się między innymi gorzowskie Amazonki od lat namawiającej lubuszanki do profilaktyki. Na zdjęciu z dr n. med. Piotrem Zorgą kierownikiem Klinicznego Zakładu Medycyny Nuklearnej.

Diagnostyka w gorzowskim szpitalu na nowym poziomie

Nowy Ambulatoryjny Zakład Diagnostyki Obrazowej, sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy, został oficjalnie otwarty na terenie gorzowskiego szpitala. Inwestycja warta dziesiątki milionów złotych ma znacząco

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści