Nie będzie wygaszenia miejskiego przedszkola, na razie… Jest za to stanowisko ws. kolei

Sesja Rady Miasta Gorzowa Wlkp.
Sesja Rady Miasta Gorzowa Wlkp.
Gorzowska sesja Rady Miasta dotyczyła dwóch głównych tematów. Po pierwsze, prezydent Jacek Wójcicki wycofał z porządku obrad uchwałę w sprawie stopniowego wygaszania Przedszkola Miejskiego nr 15. Nie dojdzie do niej przynajmniej na razie. Po drugie, radni przyjęli stanowisko do rządu ws. działań zmierzających do przyspieszenia prac nad inwestycjami kolejowymi w regionie gorzowskim i województwie lubuskim.

Przypomnijmy. Miasto tłumaczyło uchwałę w sprawie wygaszenia miejskiego przedszkola stanem technicznym budynku oraz demografią. Według planów miasta proces wygaszania przedszkola miał rozpocząć się w roku szkolnym 2025/2026 poprzez wstrzymanie naboru do grupy 3-latków. Całkowita likwidacja miała nastąpić 31 sierpnia 2028 roku. Rodzice i kadra przedszkola nie zgadzali się z tymi argumentami.

– Wpłynął wniosek prezydenta Gorzowa o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Miejskiego nr 15 w Gorzowie. W związku z licznymi wątpliwościami zgłaszanymi podczas komisji oraz w przestrzeni publicznej, dotyczącymi projektu uchwały, postanowiono przed podjęciem uchwały przeprowadzić konsultacje w zakresie pogłębionej analizy demografii oraz organizacji gorzowskich przedszkoli. Zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami Głównego Urzędu Statystycznego. Szczegółowa analiza sytuacji zostanie przeprowadzona podczas spotkania Zespołu ds. Sieci, w którego skład wchodzą przedstawiciele radnych, szkół, przedszkoli, uczelni, kuratorium oświaty, nauczycielskich związków zawodowych, ośrodka metodycznego – mówił Robert Surowiec, przewodniczący Rady Miasta Gorzowa Wlkp.

Nie teraz, ale?

– Musimy przyjrzeć się na nowo wszystkim danym dotyczącym przyszłych naborów do placówek oświatowych. Niestety demografia jest przyszłością, na forum zorganizowanym przez marszałka województwa także padły ważne dla regionu dane, musimy je przeanalizować w merytorycznym zespole, w którego prace zaangażujemy wszystkie środowiska. Ten proces wygaszania nie zacznie się teraz, ale z pewnością będziemy musieli podjąć pewne kroki, bo nie będzie nas stać na utrzymanie pustych budynków – tłumaczył prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki.

Przedszkole Miejskie nr 15 w Gorzowie Wlkp.

Z wycofania uchwały cieszyli się przedstawiciele placówki i rodzice, którzy przybyli na obrady gorzowskich radnych. Rodzice podkreślali, że są świadomi specyfiki placówki i jej warunków lokalowych. Wskazywali także na liczne remonty budynku, które często były finansowane i wspierane przez nich samych.

Szczegółowa analiza sytuacji zostanie przeprowadzona podczas spotkania zespołu ds. sieci placówek oświatowych, w którego skład wchodzą przedstawiciele radnych, szkół, przedszkoli, uczelni, kuratorium oświaty, nauczycielskich związków zawodowych, ośrodka metodycznego.

Kolejowe quo vadis

Radni z klubów PO i Gorzów Plus przedłożyli radnym stanowisko do rządu ws. dramatycznej sytuacji na kolei w północnej części województwa. Ma ono charakter kurtuazyjny, ma wskazywać główne problemy.

Radni wskazali trzy projekty, które powinny zostać jak najszybciej zrealizowane. Pierwszym jest elektryfikacja linii kolejowej do Poznania w ramach programu Kolej Plus. To projekt, który już został potwierdzony przez Polskie Linie Kolejowe. Drugim jest budowa nowego połączenia między Gorzowem a Szczecinem. W tym celu konieczne jest stworzenie torów stacyjnych, które pozwolą na bezpośrednie kursowanie pociągów między tymi miastami – po raz pierwszy w historii. Trzecim kluczowym projektem jest tzw. Magistrala Zachodnia, czyli połączenie Gorzowa, Zielonej Góry i innych ważnych miast województwa w jedną, silną linię kolejową.

Ostatecznie, przyjęte stanowisko trafiło bezpośrednio do rąk posłanki Krystyny Sibińskiej. – Jestem wdzięczna Radzie Miasta za to stanowisko. Jesteśmy w bardzo ważnym czasie, ono wzmocni głos Gorzowa, ponieważ rozmawiamy o potężnych inwestycjach na kolei i Gorzów musi być w tych planach ujęty – mówiła posłanka.

Radni PiS apelowali, by stanowisko skierować także do marszałka województwa lubuskiego, jako organizatora przewozów regionalnych.

Przeciwko wykluczeniu komunikacyjnemu północy województwa są także radni powiatu gorzowskiego. Podczas poniedziałkowej sesji radni na wniosek klubu Siła Kobiet jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie wsparcia działań dotyczących linii 203.

Treść stanowiska:

Miasto Gorzów Wlkp. od dekad zmaga się z dramatycznie niską jakością połączeń kolejowych.

W ostatnich latach problem ten stał się jeszcze bardziej dotkliwy – mieszkańcy mają coraz większe trudności z dotarciem do szkoły, pracy, lekarza czy innych miast w Polsce. Usługi zarówno PKP Intercity, jak i regionalnego przewoźnika POLREGIO nie spełniają oczekiwań, a główną przyczyną tej sytuacji jest obecny stan i układ infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Gorzów Wlkp. to jedyne miasto wojewódzkie w Polsce bez zelektryfikowanej linii kolejowej. Brak tej kluczowej infrastruktury izoluje region od reszty kraju i znacząco utrudnia dojazd nawet do oddalonych o nieco powyżej 100 km innych miast wojewódzkich, takich jak Szczecin, Poznań czy Zielona Góra. To niedopuszczalne. Powodem tego jest także usytuowane miasta poza ważnymi liniami magistralnymi, w wyniku czego trudnym jest zaproponować przewoźnikom kolejowym i organizatorom transportu, sieci połączń krajowych o wysokich parametrach. Tylko nowoczesna infrastruktura pozwoli na stworzenie sprawnej i efektywnej sieci połączeń pasażerskich i wyeliminuje problemy które dziś paraliżują transport kolejowy w Gorzowie Wlkp. a także województwie lubuskim.

Od lat miasto Gorzów Wlkp. podejmuje konkretne działania, by zmienić tę sytuację. Radni miejscy podjęli decyzję o przystąpieniu do programu Kolej Plus, który umożliwi utworzenie szybkiego, w pełni zelektryfikowanego połączenia z Poznaniem – co zostało potwierdzone ostatnio przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z miastem Kostrzyn nad Odrą, Gorzów zabiega również o budowę nowych torów stacyjnych o długości 1500 m, które połączą linię nr 203 z linią nr 273. To pozwoli na uruchomienie pierwszego w historii bezpośredniego połączenia kolejowego między Gorzowem a Szczecinem. Kolejnym kluczowym projektem jest tzw. Magistrala Zachodnia – inwestycja, która zintegruje region w ramach jednej silnej linii komunikacyjnej pomiędzy stolicami województwa. Pozwoli połączyć miasta Kostrzyn nad Odrą, Witnicę, Gorzów Wlkp., Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin, Sulechów, Czerwieńsk, Zieloną Górę, Nowogród Bobrzański, Żary i Żagań na jednej linii, stając się „kręgosłupem” komunikacyjnym województwa (ponad 70% mieszkańców województwa), podobnie jak droga ekspresowa S3. Pozwoli także w dalszej perspektywie tj. po roku 2035 utworzyć nową oś komunikacyjną północ – południe pomiędzy Szczecinem, Gorzowem Wlkp., Zieloną Górą i Wrocławiem, zwiększając tym samym oddziaływanie pasażerskie i towarowe istniejących korytarzy transportowych w ciągu linii kolejowych nr 273 i 351.

Trzy powyższe inwestycje, których realizację planuje się do 2030 roku, są w pełni zgodne z opracowywaną koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej – planem rozwoju polskiej kolei po 2035 roku. Potwierdziły to już wstępne wnioski z warsztatów konsultacyjnych, które odbyły się 20 lutego br. w Zielonej Górze, w ramach regionalnych paneli eksperckich Zintegrowanej Sieci Kolejowej realizowanych wspólnie przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Jednak sytuacja jest krytyczna i wymaga natychmiastowych działań. Opóźnienia i odwołania pociągów to codzienność, a liczba połączeń w regionie jest skrajnie niewystarczająca. Czas na zmiany tu i teraz.

Dlatego Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego apeluje o przyspieszenie prac nad trzema kluczowymi inwestycjami kolejowymi opisanymi powyżej, bezwzględnie jako zelektryfikowane. Odwołujemy się do deklaracji złożonych przez Wiceministra Infrastruktury Pana Piotra Malepszaka, podczas wizyty w Gorzowie Wlkp. 6 września 2024 roku, dotyczących pilnej potrzeby poprawy obecnej sytuacji. Prosimy, aby w miarę możliwości zintensyfikować i przyspieszyć działania w zakresie infrastruktury kolejowej w naszym regionie, realizując je choćby etapowo. Nawet częściowe wdrożenie tych projektów w krótkiej perspektywie przyniesie realne, odczuwalne zmiany i usprawni kolejową komunikację w naszym regionie.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści