Emocjonalne starcie matki i syna w adaptacji Matki Witkacego

Witkacy na scenie – refleksja nad kondycją współczesnego człowieka
Witkacy na scenie – refleksja nad kondycją współczesnego człowieka
Już 21 marca w Miejskim Centrum Kultury w Gorzowie odbędzie się premiera spektaklu “Kłamstwo”, opartego na “Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza. Adaptacji sztuki podjął się Konrad Pruszyński, a za reżyserię odpowiada Joanna Gonschorek. W rolach głównych wystąpią Kamila Pietrzak-Polakiewicz oraz Konrad Pruszyński.
Witkacy – geniusz, ekscentryk, prorok upadku

Witkacy był artystą totalnym – malarzem, pisarzem, filozofem. Jego dzieła pełne są groteski, absurdu i pesymistycznej refleksji nad kondycją człowieka oraz cywilizacji. Choć jego twórczość powstała w pierwszej połowie XX wieku, jego diagnozy na temat świata pozostają zaskakująco aktualne.

Teatr Mostów, w związku z przypadającą w lutym 140. rocznicą urodzin Witkacego, postanowił oddać hołd jego twórczości poprzez realizację spektaklu “Kłamstwo“. Jak podkreśla Konrad Pruszyński, odtwórca roli Leona – To miał być pierwszy tekst zrealizowany przez Teatr Mostów, ale wtedy zdecydowaliśmy się na autorski spektakl „Jestem czysty”. Teraz wracamy do pomysłu i jednocześnie składamy hołd Witkacemu. Jego idee są wciąż aktualne – zarówno w kontekście osobistym, rodzinnym, jak i społecznym czy globalnym.

“Kłamstwo” – historia relacji pełnej bólu i emocji

Spektakl “Kłamstwo” to kameralna, lecz intensywna opowieść o trudnej relacji matki i syna. Adaptacja ogranicza liczbę postaci do dwóch kluczowych bohaterów: Janiny Węgorzewskiej oraz jej syna, Leona . Jak tłumaczy Konrad Pruszyński, zmiana tytułu na “Kłamstwo” wynika z centralnej roli kłamstwa w relacji bohaterów – W tej relacji kłamstwo jest czymś wszechobecnym. Skupiliśmy się z reżyserką na pokazaniu, jak w najbliższych relacjach rodzinnych potrafimy ranić siebie nawzajem.

Reżyserka spektaklu, Joanna Gonschorek, podkreśla, że jej celem było stworzenie dzieła o emocjach – Myślę, że przede wszystkim jest to dla mnie spektakl o relacjach, a nawet o relacji mi bardzo bliskiej pomiędzy synem, a matką,  chociaż mam nadzieję, że nie jest to spektakl o mojej relacji, ponieważ opowiada o kłamstwach, które sobie wyrządzamy, kochając, a raniąc i o tym, co może z tego wyniknąć. Również o tym jak sprzeczne są te uczucia – miłości i nienawiści. Jak trzeba na nie uważać. Mam nadzieję, że kłamstwo będzie trochę lustrem dla wielu rodziców, a może również dzieci, w którym będą mogli zobaczyć to, jak wygląda, kiedy się ranimy zamiast kochać. Kiedy się ranimy, mimo że kochamy.

Wsparcie dla niezależnej kultury

Joanna Gonschorek, znana m.in. z roli Swiety Palamarczuk w serialu “Skazana”, podkreśla również, że praca z Teatrem Mostów była dla niej szczególnie ważna – nie jestem na co dzień reżyserką, bardziej czuję się aktorką, natomiast urzeka mnie i zawsze po wsze czasy będę wspierać wszystkie inicjatywy oddolne. Jestem pełna podziwu dla Konrada i jego przyjaciół, że w tak trudnych czasach dla kultury cały czas nieustannie tworzą teatr, tworzą go po swojemu, starają się być uczciwi w swojej pracy.

I jeśli miliard ludzi sprzeciwi się świadomie upadkowi…

Spektakl pozostawia widza z ważnym przesłaniem – refleksją nad kondycją współczesnego świata i człowieka. Joanna Gonschorek wskazuje na jeden z kluczowych cytatów Witkacego, który stał się osią spektaklu:

„I jeśli miliard ludzi sprzeciwi się świadomie upadkowi, to upadku nie będzie.”

Czy współczesny człowiek potrafi jeszcze przeciwstawić się temu, co niszczy jego życie? Czy kłamstwo, tak głęboko zakorzenione w naszych relacjach, można jeszcze zastąpić prawdą? Odpowiedzi na te pytania widzowie będą mogli poszukać podczas premiery spektaklu Kłamstwo.

„Kłamstwo” – adaptacja „Matki” Witkacego

  • Premiera: 21 marca 2025 r.
  • Miejsce: Miejskie Centrum Kultury, ul. Drzymały 26, Gorzów Wielkopolski
  • Reżyseria: Joanna Gonschorek
  • Adaptacja: Konrad Pruszyński
  • Obsada: Kamila Pietrzak-Polakiewicz, Konrad Pruszyński

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści