Co zrobić, by Polska stawała się atrakcyjniejsza turystycznie, zarówno dla Polaków, jak i turystów z zagranicy? Rozmowa z Piotrem Borysem – sekretarzem stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który był gościem piątkowej „Rozmowy dnia” LCI.
Województwo lubuskie to pierwszy przystanek na mapie regionalnych rozmów dotyczących strategii turystycznej. Dlaczego w ogóle rozpoczęto nad tym prace i jaki jest ich taki cel nadrzędny?
Kiedy rok temu obejmowaliśmy stery w Ministerstwie Sportu i Turystyki i przejrzeliśmy dokumenty strategiczne, okazało się, że Polska nie dysponuje od sześciu lat żadnym dokumentem strategicznym. Nie można podejmować świadomych decyzji, jeżeli nie ma projektów długoletnich i nie wiemy, co tak naprawdę zrobić, bo do tego potrzebna jest ekspercka wiedza. W związku z tym, rozpoczynając pracę nad nową strategią rozwoju turystyki, poprosiliśmy marszałków województw, aby również rozpoczęli prace nad aktualizacją, bądź powstawaniem nowych strategii regionalnych.
Będziemy stawiać na turystykę opartą o Polaków czy chcemy przyciągnąć turystów z zagranicy?
Musi być jedno i drugie. Naszym najważniejszym celem jest to, aby jak najwięcej naszych rodaków chciało pozostać w kraju i odwiedzać nasz piękny kraj, bo jest ciągle krajem nieodkrytym. Do tego potrzebne jest budowanie marek regionalnych produktów turystycznych, ale także zaproszenie i przyciągnięcie jak największej grupy turystów zagranicznych. Turystyka w Polsce to jest 5 proc. PKB, około 100 miliardów zł przychodu, z czego 20 milionów turystów zagranicznych daje 60 proc. tej kwoty, czyli blisko 60 miliardów. 55 milionów podróżujących Polek i Polaków po Polsce daje około 40 miliardów złotych. Więc widzimy, ile pieniędzy zostawia u nas turysta zagraniczny.
Polska ma stać się turystycznym liderem Europy Środkowo-Wschodniej?
Tak, my chcemy budować potencjał absolutnego lidera Europy Środkowo-Wschodniej. Oczywiście, nam bardzo trudno z różnych przyczyn gonić tych, którzy dzisiaj są światowymi liderami. Myślę o Francji, Hiszpanii, Francja, Hiszpania, dopiero później są Stany Zjednoczone, Włochy. Natomiast promując Polskę, nową markę Polski, jesteśmy dzisiaj krajem zupełnie innym niż ciągle funkcjonujący stereotyp w świecie. Każdy, kto wyjeżdża z Polski, jest oczarowany kulturą, kulinariami, bardzo nowoczesną infrastrukturą. Mamy najnowocześniejsze hotele w Europie, jesteśmy krajem bezpiecznym, co jest absolutnie dla wielu elementem podstawowym. No i to, że jesteśmy w stanie swoją gościnnością naprawdę zauroczyć zarówno kulinariami, jak i taką pozytywną, dobrą energią.
Cała rozmowa: