O bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych nigdy za dużo, żadne zabezpieczania nie uchronią nas lepiej niż świadomość. Stąd kampania Bezpieczny Przejazd i kolejna akcja prewencyjna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pn. „Wiosna uderza do głowy? Ty nie uderz w pociąg!”.
Mimo tego, że przejazdy w Polsce są coraz bezpieczniejsze – pojawiają się na nich nowe urządzenia, remontuje się nawierzchnie – co roku na torach dochodzi do blisko dwustu zdarzeń. Za 99 procent odpowiadają nieostrożni kierowcy. Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A. apeluje — absolutnie kluczowe dla bezpieczeństwa jest nasze zachowanie jako kierowców, rowerzystów i pieszych.
— Musimy pamiętać, że na przejazdach należy zachować bezpieczeństwo nie tylko ze względu na życie i zdrowie, ale także dla własnej kieszeni — mówi.
— Najczęstsze wykroczenia, jakie popełniają kierowcy podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych, to przede wszystkim niezatrzymywanie się przed znakiem „Stop”, omijanie półrogatek oraz wjeżdżanie na przejazd podczas zamykania rogatek lub gdy te nie zostały jeszcze w pełni otwarte — podaje inspektor Artur Wołoszyn z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze.

Straż Ochrony Kolei może nakładać mandaty do 500 zł za wykroczenia na terenach kolejowych. Natomiast za poważniejsze naruszenia określone w art. 97a Kodeksu wykroczeń, takie jak niebezpieczne zachowania na przejazdach kolejowych, przewidziane są surowsze kary, w tym grzywna nie niższa niż 2000 zł, kara aresztu lub ograniczenia wolności.
W momencie, gdy na przejeździe kolejowo-drogowym dochodzi do zdarzenia, koszty jakie poniesie sprawca to również wypłata odszkodowania za uszkodzoną infrastrukturę, zmiany w rozkładzie jazdy oraz komunikację zastępczą. Przewoźnicy z kolei mogą ubiegać się o rekompensatę za uszkodzony tabor.
Dziś, w pierwszy dzień astronomicznej wiosny pracownicy policji i straży ochrony kolei „zaglądali” do kierowców czekających na przejeździe przy ul. Wojska Polskiego w Zielonej Górze. Ale tego typu akcje odbywają się regularnie, w różnych okolicznościach.

Ważnym elementem w tym procesie są również szkolenia skierowane do nowych kierowców, którzy uczą się zasad bezpieczeństwa na drodze.
— Przypominanie o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w szkołach jazdy to inwestycja w przyszłość — mówi Radosław Śledziński. — Wielu młodych kierowców nie jest wystarczająco świadomych zagrożeń, jakie mogą wystąpić na takich skrzyżowaniach. Kampanie edukacyjne i prewencyjne, które angażują przyszłych kierowców w szkole jazdy, mogą pomóc zmniejszyć liczbę wypadków.
Jednocześnie eksperci podkreślają, że edukacja powinna obejmować również dzieci i młodzież, które uczą się zasad poruszania się po drogach. W ramach edukacji w szkołach organizowane są specjalne programy, które uczą najmłodszych, jak bezpiecznie poruszać się w pobliżu przejazdów kolejowych, a także jak reagować w sytuacjach kryzysowych.
— Wczesna edukacja jest kluczowa — dodaje Pan Śledziński. — Im wcześniej dziecko dowie się, jak zachować się na przejeździe, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że w przyszłości będzie podejmowało ryzykowne decyzje.