ALE DRAMA(T)! w Bibliotece Norwida (WIDEO)

Czytanie performatywne w ramach Tygodnia Teatru z Biblioteką Norwida
Czytanie perfomatywne dramatu " WEGEnacja". 24.03.2025
W ramach Tygodnia Teatru z Biblioteką Norwida licealiści z kl. I h V LO im. Krzysztofa Kieślowskiego, pod kierunkiem Anny Urbańskiej z Lubuskiego Laboratorium Książki oraz pani Anety Opali, swojej polonistki i wychowawczyni, przygotowali performatywne czytanie tekstu dramatycznego I. Kusiak pt. „WEGE-NACJA”.  Paląco aktualna problematyka dotycząca zaburzeń odżywiania jest niestety bliska młodym ludziom, dlatego młodzież nie miała problemu, żeby wcielić się w poszczególne role.

W poniedziałek, 24 marca odbyło się młodzieżowe czytanie performatywne sztuki pt. „Wege-Nacja” w ramach Tygodnia Teatru z Biblioteką Norwida – cyklu wydarzeń pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego Marcina Jabłońskiego.

Czytanie zostało zrealizowane w ramach projektu ALE DRAMA(T), nad którym czuwa Anna Urbańska z Lubuskiego Laboratorium Książki. Ona także przygotowywała próby razem z licealistami.

– Ten czytań performatywnych dla młodzieży i czytanych przez młodzież miał zachęcić młodych do sięgania po współczesne dramaty, po polskich dramatopisarzy, bo mamy naprawdę wspaniałe teksty wspaniałych autorów, których warto popularyzować – mówiła Anna Urbańska. – Dlatego też realizując ten projekt zapraszam przede wszystkim do tego czytania wybraną grupę licealistów albo studentów do przygotowania sztuki, ale także do oglądania i słuchania zapraszamy widownię z Zielonej Góry ze szkół ponadpodstawowych, jak również starsze klasy szkół podstawowych i studentów. I muszę powiedzieć, że każdorazowo na widowni zasiada bardzo duża grupa osób, które być może w inny sposób nie miałyby okazji zapoznać się z tym dramatem.

Aneta Opala, polonistka w V LO i wychowawczyni klasy I h, tłumaczyła, że niektórzy z jej uczniów po raz pierwszy zmierzyli się z taką rolą i mogli w ten sposób wyrazić sami siebie. – Myślę, że też temat jest dla nich bardzo aktualny – do tego stopnia, że były na przykład osoby, które zmagały się z anoreksją i początkowo wcieliły się w główną rolę, ale okazało się to dla nich zbyt trudne i musiały wycofać się – zdradziła nauczycielka. – Tematyka była bardzo dobrze odebrana przez uczniów. Wpasowali się w te role i wiedzieli o czym mówią, dlatego interpretacja była też bardzo łatwa.

Licealistka Natalia Nowacka, która wcieliła się w postać głównej bohaterki, stwierdziła, że tematyka jest jej bliska i nie było jej trudno wcielić się w rolę młodej dziewczyny, która zmaga się z zaburzeniami odżywania: – To są problemy, które dotyczą tak naprawdę co drugiego nastolatka. – A zapytana o taki sposób przedstawiania tej tematyki – za pomocą teatralnych środków wyrazu, przyznała, że można dzięki temu swoje uczucia i problemy wyrzucić z siebie.  – Grając Agę mogłam trochę pokrzyczeć i to było fajne – mówiła Natalia. – Rozmawianie o tym jest normalne. Trzeba się dzielić tymi problemami, bo wtedy jest po prostu nam lepiej.

Z kolei Hubert Jarowicz, któremu przypadła rola Ojca, potwierdził, że takie performatywne czytania są sposobem na przybliżenie szerszej publiczności problemów, które mogą dotykać niektórych ludzi, nawet niekoniecznie siedzących dziś tutaj na widowni. – To otwiera oczy – mówił Hubert.

W czytaniu performatywnym wystąpili:

Liwia Galek

Kacper Góras

Emiliya Ibragimova

Lena Jakimowicz

Hubert Jarowicz

Mateusz Kozłowski

Natalia Nowacka

Emilia Polok

Lukrecja Siedlecka

Patryk Obara

Aleksander Krawczak – Dzieńdziura

Stanisław Yuferov

W wydarzeniu wzięła udział autorka sztuki, która opowiadała o swojej twórczości i podzieliła się wrażeniami po odbiorze tej młodzieżowej interpretacji jej tekstu.

Wydarzenie organizowane w ramach cyklu „ALE DRAMA(T)!”.

TYDZIEŃ TEATRU Z BIBLIOTEKĄ 2025

 

 

 

 

 

Udostępnij:

Więcej artykułów

Te buty dawno wyszły z mody

Madziu, ty kiedyś byłaś taką miłą, wrażliwą dziewczynką – powiedziała mi babcia znad filiżanki kawy, jakby składała mi recenzję. „A teraz…?” zawisło w powietrzu. No

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści