To będzie rewolucja transportowa w skali kraju. W żadnym polskim mieście czegoś takiego nie ma. Zielona Góra będzie prekursorem i wzbogaci się o nowy środek transportu. Niemiecki Wuppertal zostanie kolejnym partnerskim miastem Winnego Grodu. Plany i szkice pozostawił jeszcze poprzedni prezydent Janusz Kubicki.
EDIT – 2 kwietnia 2025 r.:
TEKST JEST PRIMAAPRILISOWYM ŻARTEM.
ALE KTO WIE, CO PRZYNIESIE PRZYSZŁOŚĆ! 🙂
Z pewnością wielu zielonogórzan kojarzy mural na ogrodzeniu aresztu śledczego przy ulicy Łużyckiej. Zauważyć tam można namalowaną podwieszaną kolejkę. Wydawało się, że to jakaś futurystyczna wizja science fiction. Okazuje się, że jednak nie.

O tym się głośno nie mówiło i nie rozmawiało, ale plany od dawna są. Teraz zajął się tym obecny gospodarz miasta Marcin Pabierowski, który od początku powtarza, że zależy mu na sprawnej i przyjaznej komunikacji. Nie odrzuca też dobrych pomysłów, które powstały jeszcze za poprzednika w ubiegłych latach.

– My jako miasto nie odrzucamy wszystkiego co powstawało w poprzednich kadencjach. To co dobre kontynuujemy. Wprowadzamy ewentualne korekty i zabieramy się do pracy. Podwieszana kolejka wpisuje się w wizję transportową i w realizacji tego projektu pomogą nam partnerzy z Wuppertalu, którzy taką perełkę mają już od ponad stu lat i jest to najdłuższa taka infrastruktura na świecie – mówi prezydent.
Wuppertal to miasto w Niemczech w landzie Nadrenia Północna-Westfalia między Düsseldorfem a Dortmundem na południe od Zagłębia Ruhry około 680 km od Zielonej Góry.

Do niezapowiadanego nigdzie spotkania z delegacją z Niemiec doszło wczoraj 31 marca w Urzędzie Miasta. Do Zielonej Góry przybył sam burmistrz (Oberbürgermeister) Andreas Mucke, który w samych superlatywach wypowiadał się o Zielonej Górze.

– Ich bin beeindruckt. Zielona Góra ist eine schöne Stadt. Ich bin mit Herr Markus Hilkenbach Vorsitzender unsere Schwebebahn und auch Sabine Schnake mit Markus Schlomskihier und wir möchten helfen, so etwas wie bei uns aufzubauen. Herr Bürgermeister Pabierowski, ist ein sehr sympathischer Mensch. Er hat uns eingeladen und wir wollen zusammenarbeiten – powiedział Mucke.
(Tłumaczenie: Jestem pod wrażeniem. Zielona Góra to piękne miasto. Jestem tu z panem Markusem Hilkenbachem, szefem naszej kolejki Schwebebahn oraz z Sabine Schnake z Markusem Schlomskihier’em i chcemy pomóc zbudować coś takiego jak my. Pan prezydent Pabierowski jest bardzo sympatycznym człowiekiem. Zaprosił nas i chcemy pracować razem.)
Wiceprezydent miasta Jarosław Flakowski, miłośnik komunikacji, jest pełen optymizmu.

– To ma być nowa oś komunikacyjna naszego miasta. Podwieszana kolejka to szansa na usprawnienie transportu. Przede wszystkim nie musi zatrzymywać się na czerwonym świetle i stać w korkach. Dzięki temu będziemy mieli do dyspozycji autobusy, które pojadą w inne miejsca w mieście i na które z tej kolejki będzie można się swobodnie przesiąść. Szykujemy zintegrowany transport. Jest sporo do zrobienia, ale perspektywy jak najbardziej są.

Marcin Pabierowski dopowiada.
-To będą lekkie konstrukcje pod którymi ta kolej będzie kursowała i w planach jest też budowa na nich dróg dla aut osobowych co też ułatwi poruszanie się po mieście. Odciążone zostaną niektóre ronda. Na pewno w planie jest kaskada nad Rondem PCK. Auta po prostu pojadą górą. Zresztą pamiętajmy, że budowa konstrukcji nie oznacza, że trasa będzie przebiegała tylko nad istniejącymi drogami. My to jeszcze wszystko opracowujemy. Muszą być zmiany w planach zagospodarowania. Szybko nie będzie. Musimy wszystko przedstawić przed Radą Miasta, która musi to przegłosować. Miasto znajdzie fundusze własne w budżecie i będzie się starać o fundusze europejskie i z KPO, bo takie można pozyskać. Myślimy też dodatkowo o trakcji tramwajowej. Jak wyprowadzimy ruch aut osobowych na alternatywną trasę to tramwaj nie będzie „przeszkadzał”.
We wspomnianym spotkaniu z delegacją z Niemiec uczestniczył też poseł Waldemar Sługocki, który jak najbardziej poparł nowe zaproponowane rozwiązania komunikacyjne w mieście.

– To naprawdę ciekawa innowacja i z zainteresowaniem do tego podszedłem. Jak najbardziej wspieram działania i będę wspierał to wszystko na szczeblu centralnym z moimi koleżankami posłankami i kolegami posłami i myślę, że ze wszystkich opcji politycznych, bo komunikacja i transport nie ma wymiaru politycznego. Poruszają się nią wszyscy. Tu nie ma o co się kłócić tylko trzeba wspierać.

Jeżeli mówimy o nowych opcjach, to też pytanie, kto będzie operatorem? Odpowiedź raczej nie jest zaskakująca, bo tym ma się zająć Miejski Zakład Komunikacji. Obecni na rozmowach Jacek Newelski kierownik działu przewozów i Oskar Suchodolski zastępca kierownika działu przewozów MZK mówią wprost, że wszystko będzie ogarnięte i profesjonalnie zakład zajmie się obsługą, ale najpierw muszą być szkolenia dla potencjalnych prowadzących pojazdy.

– Sami jeszcze nie znamy szczegółów, ale na pewno obsługą na dzisiaj zajmie się MZK. Słyszeliśmy wcześniej coś o takich planach i teraz byliśmy zaskoczeni zaproszeniem do rozmów. Bardzo ciekawie ta inicjatywa miasta wygląda. Ustalenia są takie, że mamy zaproszenie do Wuppertalu na szkolenia i tej obsługi się nauczymy. Prawdopodobnie na początek pojedzie 15 osób. Będziemy się też szkolili na instruktorów i jak już wszystko ruszy, to nie będzie trzeba jechać do Niemiec – mówią zgodnie kierownicy.
Plany miasta są ambitne. Potrzebne są opracowania i przygotowanie przetargów. Na początek władze Wuppertalu oddadzą dodatkowo swój sprawny używany tabor.
Co ciekawe, ale nawet radni nie wiedzieli o takim spotkaniu i zostali zaskoczeni pytaniami o zdanie na pomysł nowego środka transportu.
Radny Janusz Rewers skomentował to kilkoma słowami.

– Świetnie! Coś mi prezydent Marcin Pabierowski wspominał, ale nie wiedziałem, że te rozmowy są naprawdę planowane. Będę głosował za! Obiecuję też, że jak dojdzie to do realizacji, to przy okazji nagrywania kolejnego sezonu „Spadkobierców” jako Frank Dealey odpalę w końcu cygaro.
Temat będziemy monitorowali. Jutro oficjalny komunikat co dalej.
Wuppertaler Schwebebahn – to najdłuższa i najstarsza na świecie linia kolei podwieszanej. Info i historia pod tym linkiem