Nie jest tajemnicą, że wczesna edukacja dzieci budzi coraz więcej pytań i emocji – zarówno wśród rodziców, nauczycieli, jak i decydentów. Jakie umiejętności powinny być rozwijane w pierwszych latach życia? Jak dostosować programy nauczania do potrzeb współczesnego świata? I przede wszystkim – jak zapewnić dzieciom dobry start, niezależnie od miejsca zamieszkania czy sytuacji ekonomicznej rodziny? O tym rozmawiano podczas konferencji poświęconej edukacji najmłodszych „Wczesna edukacja w dobie zmian – potrzeby i oczekiwania XXI wieku”.
Projekt, „Profesjonalny nauczyciel. Kompetentny uczeń. Edukacja wobec wyzwań przyszłości poprzez podnoszenie umiejętności” w ramach którego odbyła się konferencja, zakłada kompleksowe wsparcie nauczycieli i kadry zarządzającej. To jest, poprzez rozwój kompetencji pedagogicznych, metod aktywnego uczenia się, stosowania nowoczesnych środków dydaktycznych oraz organizacji pracy zgodnie z koncepcją inkluzji. Do 2027 roku z jego założeń skorzysta co najmniej 320 nauczycieli i pracowników oświaty z południowej części województwa lubuskiego.
— Bez nauczycieli nowej generacji nie będzie ani świadomych uczniów, ani przyszłych pracowników. Dlatego stworzyliśmy dwuletni projekt, który nie tylko kształci nauczycieli, ale także pokazuje nowoczesne metody pracy z uczniem – tak, by szkoła była miejscem, do którego chce się zaglądać — podkreślał członek Zarządu Województwa Lubuskiego Jacek Urbański.
Edukacja techniczna – jak uczyć bez pracowni?
Jednym z kluczowych tematów konferencji była edukacja techniczna. Prof. Jan Amos Jelinek z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zwrócił uwagę na alarmująco niski odsetek szkół w Polsce, które posiadają odpowiednie pracownie techniczne – zaledwie 11%. Brak infrastruktury nie musi jednak oznaczać rezygnacji z nauczania praktycznych umiejętności. — Można organizować zajęcia przy użyciu materiałów codziennego użytku – kartonów, butelek, drucików. To świetna metoda na rozwijanie kreatywności uczniów— przekonywał ekspert.
Nowoczesne nauczanie od najmłodszych lat
Zdaniem Magdaleny Krzyżanowskiej, nauczycielki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Zaborze, nowoczesne technologie powinny być wdrażane już na etapie przedszkola. — Dzieci podążają za nowoczesnością, a nauczyciele muszą za tym nadążyć — zauważyła. Programowanie i technologie cyfrowe stają się coraz ważniejszym elementem edukacji, dlatego konieczne jest wprowadzanie nowych narzędzi i metod pracy.
Ocenianie w nowej rzeczywistości
Kolejnym z tematów podjętych podczas konferencji była także reforma oceniania. Dr Grażyna Szyling z Uniwersytetu Gdańskiego zwróciła uwagę na potrzebę zmiany podejścia do oceniania i dostosowania go do współczesnych realiów. — Nie chodzi o to, by narzucać zmiany odgórnie, ale by nauczyciele i rodzice dostrzegli ich sens i byli gotowi na ich wdrożenie — mówiła ekspertka.
Nieustanna pogoń za przyszłością
Podsumowując wydarzenie, Danuta Mroczyk, nauczyciel-konsultant Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, wskazała, że edukacja stale ewoluuje. Współczesna szkoła musi nadążać za zmianami technologicznymi i społecznymi, nawet jeśli przyszłość pozostaje nie do końca przewidywalna. — Przygotowujemy dzieci do rzeczywistości, którą sami jeszcze poznajemy — podkreśliła.
Konferencja odbywała się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Lubuskiego Marcina Jabłońskiego.
Projekt jest współfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. Jego wartość to ponad 2,3 mln zł, a dofinansowanie z UE wynosi ponad 2,1 mln zł.