Sezon na jednoślady w pełni. Pamiętajmy o bezpieczeństwie i zasadach

Koło rowerowe
Coraz więcej osób powyciągało swoje jednoślady i po zimie ruszyło w plener. Sezon wystartował, pogoda w końcu sprzyja, aby wsiąść na dwa kółka i dojeżdżać do szkół, uczelni, pracy czy na działkę. Wiele osób wybiera się po prostu na rowerowe wycieczki i przejażdżki. Rower to na pewno przyjemność, ale nie można zapominać o podstawowych zasadach i przepisach ruchu drogowego, które obowiązują rowerzystów.

Prawa i obowiązki rowerzystów, pieszych i kierowców reguluje Prawo o Ruchu Drogowym. Podstawowe zasady i przepisy ruchu drogowego, które obowiązują poruszających się jednośladami przypomina podinsp. Katarzyna Świerkowska-Teska, zastępca Naczelnika Wydział Ruchu Drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze.

Podinsp. Katarzyna Świerkowska-Teska z Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze

OBOWIĄZKI KIERUJĄCEGO ROWEREM, MOTOROWEREM LUB HULAJNOGĄ  ELEKTRYCZNĄ

Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.

Ścieżka rowerowa “Zielona Strzała” przy al. Wojska Polskiego w Zielonej Górze. Źródło: olpro.net

Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Dla rowerzystów dedykowanych jest szereg znaków i wszystkie są ważne. Na początek znaki nakazu. W tej grupie znajdziemy:

Znak C-13: oznacza ścieżkę lub droga rowerową. Z kolei znak C-13b kończy tę drogę.

Kolejna grupa znaków drogowych dla rowerzystów informuje nas o formie przebiegu takiej drogi. Jest to kombinacja znaków C-13 i C-16. Pierwsze dwa, przedzielone w pionie nakazują nam stosowanie się do kierunku przebiegu danego pasa. Jeśli rower jest z prawej – to jedziemy z prawej. Jeśli z lewej – to z lewej. Jeśli kombinacja przedzielona jest poziomą kreską, dopuszczony jest ruch rowerowy po danej ścieżce czy chodniku, ale z pierwszeństwem dla pieszych.

Ścieżka rowerowa przy ul. Łużyckiej w Zielonej Górze. Źródło: olpro.net

Jeżeli chodzi o znaki ostrzegawcze, występuje jeden:

Jest to znak A-24, informujący innych uczestników ruchu, że rowerzysta włącza się do ruchu z drogi dla rowerów lub przecina pas ruchu, na którym się znajdują.

Poruszający się pojazdami silnikowymi natkną się, głównie w miastach, na znaki informacyjne.

Znaki D-6A i D-6B są informacją, że pojawi się przejście dla rowerów lub rowerów oraz pieszych. Kierujący mają obowiązek zwolnić

Rowerzyści muszą obowiązkowo też zwracać uwagę na znaki zakazu dotyczące ich bezpośrednio.

Są to znaki B-9 i B-11. Na drogi, które są nimi oznaczone, nie można nam wjechać! Najczęściej można je zobaczyć np. przy wjazdach na drogi szybkiego ruchu.

Nie można zapomnieć o obowiązujących znakach B-1 (zakaz ruchu wszelkich pojazdów w obu kierunkach) oraz B-2 (zakaz ruchu wszelkich pojazdów po stronie znaku drogowego).

Znak B-1
Znak B-2

Pod powyższymi znakami często umieszczona jest biała tabliczka T-22 z informacją “nie dotyczy rowerów”. Zachowując ostrożność śmiało można wtedy jechać.

Przejdźmy teraz do niektórych znaków poziomych ważnych dla rowerzystów, czyli tych namalowanych na drodze. Występują one często na ścieżkach i drogach rowerowych i mają formę symbolu roweru np. znak P-23. Z kolei przejazd dla rowerów jest oznakowany kwadratowymi punktami biegnącymi przez drogę i jest to znak P-11.

Wybierając się w miejsca atrakcyjnych turystycznie, ale nie tylko, można natknąć się na dodatkowe oznaczenia informujące o wytyczonym szlaku rowerowym i jego przebiegu.

KASK OBOWIĄZKOWY?

Czy jazda w kasku jest obowiązkowa? Prawo ruchu drogowego w Polsce nie nakłada w żadnym przepisie obowiązku jazdy w kasku. Kontrolujący cyklistę policjant nie może nałożyć mandatu ani nawet pouczenia. Nie można pociągnąć do odpowiedzialności karnej za brak kasku. To wszystko przepisy, ale…

WARTO JEŹDZIĆ W KASKU!

Kask ma niezaprzeczalne, oczywiste zalety, które trudno podważyć w świetle dostępnych statystyk i niekiedy drastycznych przykładów kontuzji, które potwierdzają skuteczność kasku jako ochrony głowy.

Wstrząsy mózgu, urazy twarzowo-czaszkowe, kości czaszki wgniecione do środka głowy, obrzęki mózgu, krwiaki podtwardówkowe i powikłania, które mogą być skutkiem poruszania się bez osłony. Rehabilitacja po urazie głowy trwa wiele lat i kosztuje nieporównywalnie więcej niż kask. Jazda w kasku nie boli, nie obciąża, nie jest kłopotliwa, podkreśla sylwetkę, styl i jakość, wyraża też w jakiś sposób naszą własną odpowiedzialność. Wobec siebie i wobec innych.

OBOWIĄZEK W WYPOSAŻENIU ROWERU

Wsiadając na siodełko nie można zapomnieć o obowiązkowym wyposażeniu roweru, które szczegółowo reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury  w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji
Źródło: Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

WYPOSAŻENIE ROWERU, WÓZKA ROWEROWEGO

1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;

2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;

3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;

4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;

5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

PAMIĘTAJ O TYCH PRZEPISACH

Podinsp. Katarzyna Świerkowska-Teska wymienia przepisy, o których nie można zapomnieć. Ich przestrzeganie to podstawa bezpiecznej jazdy i też bezpieczeństwa pieszych.

Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną może zatrzymać się w śluzie dla rowerów obok innych kierujących tymi pojazdami. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5 prawo o ruchu drogowym:

  • Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeśli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
  • Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
  • Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę – specjalny fotelik lub krzesełko przymocowane do roweru.

Kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zabrania się:

  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem*, że dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
  • czepiania się pojazdów.

Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

  • opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem, że kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. O tym powinniśmy pamiętać przejeżdżając np. przez zielonogórski deptak.

Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Deptak w Zielonej Górze, po którym dopuszczony jest ruch dla rowerzystów

I na koniec jeszcze definicje, które nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać.

ROWER – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

WÓZEK ROWEROWY – pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

HULAJNOGA ELEKTRYCZNA – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści