Lubuski projekt zmienia oblicze energetyki w Polsce

Województwo lubuskie stało się polskim liderem w edukacji na rzecz zielonej transformacji energetycznej. Zakończona właśnie pilotażowa edycja projektu edukacyjnego z zakresu odnawialnych źródeł energii, w której uczestniczyły cztery szkoły średnie z Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, udowodniła, że nowoczesna edukacja może skutecznie przygotowywać młodych ludzi do zawodów przyszłości.

Projekt, realizowany we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Energetyki Wiatrowej (PSEW), klastrem GoGreen oraz WindEurope, pokazał, jak kluczowa jest synergia między edukacją, samorządem i biznesem.

6 czerwca uczestniczyliśmy w wizycie studyjnej w ramach projektu na farmie wiatrowej w Górzycy.

Edukacja z przyszłością

Lubuskie nieprzypadkowo zostało wybrane na miejsce realizacji tego innowacyjnego przedsięwzięcia. Jak podkreśliła Martyna Koniec z PSEW, koordynatorka projektu:

– Myślę, że miejsce województwa lubuskiego w tym projekcie jest wyjątkowe. To tutaj uruchomiliśmy pierwszy w Polsce pilotażowy projekt edukacyjny dotyczący energetyki wiatrowej. Cieszymy się, że to właśnie Lubuskie, z jego zaangażowaną młodzieżą, otwartymi nauczycielami i wspierającym samorządem, zostało naszym partnerem. To trójstronna współpraca: szkoły, samorządu i biznesu. Na podstawie tych działań planujemy rozwinięcie projektu na poziomie europejskim.

W ramach programu uczniowie nie tylko poznawali podstawy odnawialnych źródeł energii, ale uczestniczyli w warsztatach, kampaniach społecznych i wizytach studyjnych – m.in. na działającej farmie wiatrowej, gdzie mogli na własne oczy zobaczyć nowoczesną technologię.

Alicja Chilińska-Zawadzka – prezeska klastra GoGreen, EDF Renewables Polska, mówi: – Dzisiejsze wydarzenie to dla mnie wyjątkowy moment, bo łączy w sobie dwa bardzo ważne wymiary, edukacyjny i społeczny. Z jednej strony gościmy młodzież z Lubuskiego, która uczestniczyła w programie Green School, mieli oni okazję zobaczyć z bliska, jak działa farma wiatrowa i dotknąć tego, czym w praktyce jest odnawialna energetyka. Z drugiej, spotykamy się tu również z kobietami z branży energetycznej z całej Polski, by rozmawiać o naszej roli i potencjale w tej transformacji. To ogromna radość widzieć uśmiechy na twarzach młodych ludzi, to najlepszy dowód na to, że takie działania mają sens. Chcemy pokazywać, że sektor energetyczny to przestrzeń otwarta – nie tylko dla inżynierów, ale także dla ekonomistów, humanistów, edukatorów, specjalistów od środowiska czy komunikacji. Zidentyfikowaliśmy ponad sto zawodów związanych z tą branżą – to świat pełen różnorodnych możliwości, także dla kobiet.

Dziś, stojąc u stóp wiatraka, czujemy nadzieję i odpowiedzialność. Edukacja, różnorodność i współpraca międzypokoleniowa to fundamenty zielonej transformacji, w którą wszyscy, młodzież, kobiety, eksperci, możemy się realnie włączyć.

Zielona energia to przyszłość – i konkretne zawody

W swoim wystąpieniu posłanka Krystyna Sibińska zaznaczyła, jak ważna jest rola młodych ludzi w transformacji energetycznej:

– Odnawialne źródła energii mogą wygenerować, i generują, ponad 100 nowych zawodów. Dlatego tak istotne jest, że młodzież z czterech lubuskich szkół bierze udział w tym projekcie. Stoimy dziś w miejscu, gdzie transformacja energetyczna jest koniecznością. Musimy rozwijać instalacje wiatrowe, fotowoltaiczne i inne OZE w Polsce. Cieszy mnie zaangażowanie młodych, bo to oni wybiorą tę drogę zawodową. Dziękuję pani Alicji Zawadzkiej-Chilińskiej za przygotowanie naszych szkół do udziału w tym pilotażu. Przyszłość należy do tych, którzy rozumieją zmiany i chcą w nich uczestniczyć”.

Posłanka wspomniała również o nowych przepisach liberalizujących zasady budowy farm wiatrowych, co ma otworzyć nowe możliwości również dla lokalnych społeczności – w tym młodych ludzi decydujących się na zawody w tej branży.

Kobiety też mają głos – Women’s Energy in Transition

Wydarzenie miało również wymiar społeczny i równościowy. Odbyło się spotkanie z kobietami pracującymi w sektorze energetyki – w różnych zawodach i rolach. Jedną z uczestniczek była Gabriela Hodacka, laureatka konkursu „Women’s Energy in Transition”:

– Transformacja energetyczna to nie tylko technologia, to również przestrzeń dla humanistów, ekonomistów, ludzi od komunikacji, ochrony środowiska. Sama jestem chemiczką z wykształcenia, ale to właśnie energia mnie pasjonuje. Dzisiaj chciałabym powiedzieć młodym: nie bójcie się, próbujcie. Moja droga nie była oczywista, ale każdy może odnaleźć się w tej branży. Energia odnawialna to przestrzeń dla odważnych – niezależnie od płci.

Spotkanie pod wiatrakami stało się symboliczną przestrzenią dla inspirujących rozmów między pokoleniami. Jak podkreśliła Hodacka, najważniejsze jest, by być otwartym na nowe możliwości, a energetyka daje ich dziś wyjątkowo wiele.

Wsparcie samorządu i edukacji

Sylwia Lewandowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego zaznaczyła, że region jest zdeterminowany, by kontynuować i wspierać takie inicjatywy:

– Zielona transformacja to również rozwój regionu. Dziś w branży OZE pracuje już 300 tysięcy ludzi, a do 2030 roku ta liczba ma się podwoić. Potrzebujemy takich projektów jak ten – inspirujących, angażujących młodych, rozwijających nowe kompetencje. Będziemy wspierać te działania i zachęcamy pozostałe samorządy do tego samego.

Również Marzena Pulik-Sowińska, wicekurator lubuskiej oświaty, podkreśliła znaczenie współpracy edukacji z biznesem:

– To nie tylko projekt edukacyjny, to droga do realnych kompetencji i zawodów przyszłości. Cieszymy się, że cztery szkoły z naszego województwa tak aktywnie wzięły w nim udział. Dziś uczniowie mają szansę zobaczyć, że nauka ma praktyczny wymiar. Liczę, że kolejne szkoły pójdą w ich ślady.

Uczniowie i nauczyciele – bohaterowie transformacji

Z perspektywy szkolnej projekt był ogromnym wyzwaniem, ale i szansą. Jak mówi Krzysztof Klek, nauczyciel z Zespołu Szkół Elektrycznych w Gorzowie Wielkopolskim:

– To było duże wyzwanie, ale bardzo potrzebne. Uczniowie zobaczyli, że teoria może iść w parze z praktyką. Możliwość zobaczenia farmy wiatrowej z bliska, poznanie jej działania – to coś, czego nie da się nauczyć z książek. Dla naszych uczniów z klas OZE i elektrycznych to było doświadczenie, które może zaważyć na ich przyszłości zawodowej.

Projekt nie był jedynie cyklem lekcji. To były działania społeczne, kampanie, wolontariat, praktyki. Uczniowie nie tylko uczyli się o zielonej energii – oni ją współtworzyli.


Lubuskie liderem zielonej edukacji

Zakończony projekt to dopiero początek. Lubuskie – jako jedyny region w Polsce – bierze udział w europejskim pilotażu razem z Irlandią i Danią. Na podstawie doświadczeń z tego regionu ma powstać standard edukacji w zakresie energetyki wiatrowej w całej Unii Europejskiej.

Marszałek województwa lubuskiego, Marcin Jabłoński, wielokrotnie mówił wcześniej, że wspiera proces transformacji energetycznej w Polsce. – Województwo lubuskie ma dziś pełne prawo, by mówić o sobie jako prekursorze zielonej transformacji energetycznej w Polsce. Jestem dumny z tego, że samorząd województwa lubuskiego może wspierać tak nowoczesne, mądre i potrzebne inicjatywy. Zielona energia to nie tylko przyszłość naszej planety, ale też ogromna szansa dla młodych ludzi z regionu – nowe zawody, nowoczesne kompetencje, rozwój lokalnych społeczności. Ten projekt pokazuje, że edukacja nie musi zamykać się w murach szkoły – może wychodzić w teren, może dotykać realnych problemów i odpowiadać na realne potrzeby.

Wizyta studyjna na farmie wiatrowej w Górzycy.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Jutro to już wczoraj

Nie znam świata sprzed Internetu. Google jest ode mnie starsze o dokładnie 2 tygodnie. Pamiętam jednak gdy pierwszy raz trzymałam w rękach telefon z dotykowym

Robot będzie wspierać służby mundurowe

Bezpieczniejsze niebo nad Lubuskiem

Nowa hala odpraw non-Schengen, symboliczne „wbicie łopaty”, nowoczesny sprzęt dla Straży Granicznej i oficjalna umowa o współpracy. Port Lotniczy Zielona Góra–Babimost rośnie w siłę? W

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści