Dojazd? Mieszkanie? Praca? Czyli po co komu Graniczne Punkty Informacyjne

Szkolenie prowadzili przedstawiciele euroregionu z obu stron granicy.
Szkolenie prowadzili przedstawiciele euroregionu z obu stron granicy.
W piątek, 13 czerwca 2025 roku, w Gorzowie Wielkopolskim odbyły się regionalne warsztaty poświęcone rozwojowi współpracy transgranicznej w ramach projektu „Przygotowanie i wdrożenie sieci Granicznych Punktów Informacyjnych”. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli 19 instytucji z pogranicza polsko-niemieckiego – samorządy, organizacje społeczne, instytucje doradcze, służby mundurowe oraz ekspertów zajmujących się tematyką życia i pracy na granicy. Punkty mają być swoistym przewodnikiem dla mieszkańców po obu stronach, a włączyć w ich działalność może się bardzo wiele organizacji.

Warsztaty miały charakter roboczy i interaktywny. Ich głównym celem było wypracowanie kierunków współpracy oraz identyfikacja wyzwań, jakie stoją przed tworzącą się siecią Granicznych Punktów Informacyjnych (GPI).

Praktyczna pomoc dla mieszkańców pogranicza

„Chcemy, aby te punkty były żywymi miejscami, do których może zgłosić się każdy mieszkaniec – po obu stronach granicy – z pytaniem, problemem, potrzebą. Czasem chodzi o coś prostego: jak dojechać do Berlina, gdzie się przesiąść. Innym razem – o kwestie mieszkaniowe, ubezpieczenia czy pracę” – mówił Krzysztof Szydłak, dyrektor biura Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu „Pro Europa Viadrina”, który otworzył warsztaty i zaprezentował założenia projektu.

Jak zaznaczył dyrektor Szydłak, projekt jest realizowany wspólnie z partnerami niemieckimi od ubiegłego roku w ramach programu „Interreg” współfinansowanego przez Unię Europejską.

„Nie chcemy być tylko tablicą informacyjną. Chcemy być miejscem, gdzie odpowiedzi się nie tylko szuka – ale też znajduje. Po to właśnie organizujemy te warsztaty – żeby osieciować się z partnerami: policją, służbami społecznymi, organizacjami zajmującymi się turystyką, edukacją, ochroną przyrody. Tylko razem jesteśmy w stanie stworzyć realną, działającą strukturę pomocy” – dodał.

Transgraniczna codzienność

W kontekście 25-lecia współpracy polsko-niemieckiej na obszarach przygranicznych, wydarzenie nabierało również symbolicznego znaczenia. Obecny na warsztatach Toralf Schiwietz, dyrektor biura Mittlere Oder e.V., podkreślał wagę codziennych relacji:

„Sama współpraca transgraniczna funkcjonuje od lat. To, że dziś możemy swobodnie się przemieszczać, że Polacy pracują w Niemczech i odwrotnie – to już codzienność. Ale informacja o tym, jakie mamy możliwości po obu stronach granicy, powinna być tworzona wspólnie i dostępna w sposób przejrzysty i przyjazny” – mówił.

Program warsztatów: analiza, doświadczenie, sieciowanie

W trakcie spotkania zaprezentowano nie tylko same założenia projektu, ale i wyniki analizy potencjału punktów informacyjnych oraz doświadczenia z podobnych inicjatyw w innych euroregionach.

Sara Bonin z Viadrina Center B/ORDERS IN MOTION omówiła analizę potencjału „zwiadowców granicznych”, czyli osób i instytucji kluczowych w zakresie wymiany informacji i doradztwa transgranicznego. Następnie Sven Friedrich i Christian Gering z INFRASTRUKTUR & UMWELT Professor Böhm und Partner przedstawili wyniki warsztatów regionalnych w Euroregionie Sprewa-Nysa-Bóbr.

Po części prezentacyjnej uczestnicy przeszli do sesji wymiany doświadczeń. Warsztaty umożliwiły nie tylko zapoznanie się z najlepszymi praktykami, ale także zbudowanie podstaw pod trwałą współpracę instytucjonalną w zakresie doradztwa dla mieszkańców pogranicza.

Informacje i przyszłość

Jak zapewnił Krzysztof Szydłak, informacje o lokalizacji i funkcjonowaniu punktów informacyjnych będą dostępne na stronie internetowej euroregionu: https://www.euroregion-viadrina.pl , a wkrótce także na dedykowanej platformie online.

„Będziemy tam publikować odpowiedzi na najczęstsze pytania związane z życiem po obu stronach granicy, a także umożliwiać kontakt z naszymi doradcami. Liczymy też na to, że organizacje społeczne i pozarządowe włączą się w realizację tej misji – bo tylko wspólnie możemy stworzyć system odpowiadający realnym potrzebom mieszkańców” – podkreślił.

W planach Stowarzyszenia są kolejne etapy projektu – uruchomienie punktów, ich promocja oraz przyszłe spotkania służące ocenie skuteczności i rozwoju sieci GPI.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści