Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim realizuje projekt o wartości blisko 10 milionów złotych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Celem inwestycji jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury cyberbezpieczeństwa urzędu oraz trzynastu jednostek administracji rządowej w województwie lubuskim, w tym policji, straży pożarnej i inspekcji nadzorczych.
Projekt pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa infrastruktury cyberbezpieczeństwa Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. oraz rządowej administracji zespolonej w województwie lubuskim” realizowany jest w ramach programu „Cyberbezpieczny Rząd” – części inwestycji C3.1.1. Cyberbezpieczeństwo – CyberPL Krajowego Planu Odbudowy.
W ramach przedsięwzięcia powstanie ujednolicony System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI), który zostanie wdrożony w czternastu jednostkach administracji rządowej w regionie. System pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie rozwiązań dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz zapewni spójność standardów ochrony danych w całym województwie.
Inwestycje w infrastrukturę i sprzęt
Planowane działania obejmują wdrożenie nowoczesnych systemów i urządzeń chroniących dane przed utratą i cyberatakami, w tym:
- zakup oprogramowania zwiększającego bezpieczeństwo logowania do systemów administracji,
- instalację zintegrowanych zapór sieciowych,
- rozbudowę zaplecza serwerowego dla wspólnego systemu bezpieczeństwa.
Całość infrastruktury zostanie poddana testom bezpieczeństwa zakończonym raportem i zaleceniami optymalizacyjnymi.
Szkolenia i podnoszenie kompetencji
Ważnym elementem projektu będą szkolenia specjalistyczne – zarówno dla kadry zarządzającej, jak i informatyków. Obejmą one tematykę środków bezpieczeństwa, zarządzania incydentami oraz przygotowania do certyfikacji z zakresu cyberbezpieczeństwa. Przeszkolony zostanie również cały personel administracji, aby zwiększyć świadomość zagrożeń i umiejętność reagowania na niezgodne z procedurami sytuacje.
Jednolity poziom bezpieczeństwa w całym regionie
Jak podkreślają autorzy projektu, potrzeba inwestycji wynika z analizy przeprowadzonej w urzędzie i jednostkach podległych. Wykazała ona znaczące różnice w poziomie zabezpieczeń oraz brak jednolitych standardów ochrony danych.
Nowe rozwiązania pozwolą zintegrować i znormalizować poziom bezpieczeństwa w całym województwie. Wszystkie objęte grantem jednostki uzyskają wspólne zaplecze serwerowe, spójną infrastrukturę i kompetentny personel.
– W skrócie chodzi o to, by wszelkie dane, którymi dysponuje urząd i jednostki zespolone, jak straż czy kuratorium, były bezpieczne, a mieszkańcy nie odczuwali żadnych skutków cyberataków – podkreśla wicewojewoda lubuski Maciej Siwicki.
– Projekt został podzielony na trzy płaszczyzny: dokumentację, inwestycje w sprzęt i systemy oraz szkolenia pracowników – dodaje Michał Piaskowski, koordynator ds. informatyki w Biurze Obsługi Urzędu i Rozwoju Systemów Informatycznych.
Zakres i harmonogram
Projekt realizowany jest w okresie od 1 lipca 2025 r. do 30 czerwca 2026 r.
Obejmuje łącznie 14 jednostek administracji rządowej, w tym m.in.:
- Lubuskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP,
- Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wlkp.,
- Lubuskiego Kuratora Oświaty,
- Wojewódzkiego Inspektorów: Weterynarii, Ochrony Środowiska, Nadzoru Budowlanego i innych.
Całkowita wartość inwestycji wynosi 9 999 990 zł, z czego całość finansowana jest z grantu KPO.
Finansowanie i znaczenie projektu
Projekt realizowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach konkursu „Cyberbezpieczny Rząd”.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie:
www.gov.pl/web/cppc/inwestycja-c-311-konkurs-grantowy-cyberbezpieczny-rzad



