Edukacja obywatelska, mieszkalnictwo, wykluczenie komunikacyjne, zdrowie psychiczne i… realny wpływ młodych na decyzje – to główne tematy Lubuskiego Okrągłego Stołu Uczniowskiego, który odbył się w poniedziałek, 27 października 2025 r. w I LO im. Tadeusza Kościuszki w Gorzowie Wlkp. W wydarzeniu wzięła udział ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka.
Spotkanie skupiło się na tym, jak uczyć się obywatelskości przez doświadczenie: projekty, współpracę z instytucjami i wyjścia poza mury szkoły.
Ministra edukacji Barbara Nowacka podkreślała, że nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych ma być narzędziem włączania młodych w życie publiczne i fundamentem zmiany myślenia o szkole:
– Chcemy, by szkoła uczyła działania, a wiedza szła w parze z umiejętnością zastosowania jej w praktyce. Serce planowanej reformy „Kompas Jutra” to właśnie projekty i realne doświadczenia. Zwiastunem reformy, jest właśnie edukacja obywatelska.
Zaznaczyła również, że diagnoza potrzeb młodego pokolenia stanie się podstawą strategii polityki młodzieżowej państwa. Wśród tematów zgłaszanych przez uczniów pojawiały się m.in. rynek pracy, cyfryzacja, demografia, dostęp do mieszkań, walka z dezinformacją i wykluczenie komunikacyjne.
Region, szkoła, Europa – lubuska perspektywa
Marek Cebula, wojewoda lubuski: – O młodych dla młodych, z młodymi. Trzeba ich słuchać i wyciągać wnioski z ich doświadczeń. To oni będą współdecydować o przyszłości regionu.
Mariusz Biniewski, lubuski kurator oświaty, akcentował ciągłość rozmowy w skali województwa i przygotowania do reformy: – Nasze stoły wyrastają z tematów proponowanych przez młodzież: od praw i obowiązków ucznia po inkluzję i przeciwdziałanie przemocy. W Lubuskiem działają już koordynatorzy i ambasadorowie „Kompasu Jutra”.
SONDA
„Czy i dlaczego warto się angażować?”
Błażej Krygier, Młodzieżowy Sejmik Województwa Lubuskiego: – Młodzież coraz częściej bierze sprawy w swoje ręce. Uczymy się praworządności i swoich praw – to dodaje odwagi i realnie rozwija.
Kamil Kamiński, były przewodniczący samorządu uczniowskiego: – Samorząd to były najlepsze dwa lata w szkole. Szkoła to nie tylko nauka, to rozwój, projekty, wolontariat i wspólnota.
Emilia Podraza, uczestniczka: – Warto zostawić po sobie ślad. Każdy ma coś do wniesienia, zacznijmy od szkoły.
Wiktoria Piętka, uczennica: – Angażowanie się przynosi konkretne efekty. Dzięki temu nasze zdanie bardziej wybrzmiewa.
Aleksander Kahlerd, uczeń z Sulechowa: – W życiu jest tylko jedno podejście, korzystajmy na 100%. Dorośli są pierwszym wzorcem; my to potem podajemy dalej.
Piotr Panek i Szymon Mikuła, I LO w Gorzowie Wlkp.: – Chcemy być wysłuchani i współtworzyć edukację. Potrzeba więcej możliwości rozwoju dla ambitnych uczniów, to powinien być priorytet.
Wnioski?
Praktyka ponad deklaracje: uczniowie oczekują narzędzi do realnego działania – od tygodnia projektowego po współpracę z samorządami.
Most między instytucjami a młodymi: bezpośredni dialog skraca dystans i wzmacnia sprawczość uczniów.
Reforma przez współtworzenie: przygotowanie szkół do „Kompasu Jutra” ma iść kaskadowo – poprzez nauczycieli-praktyków, koordynatorów i ambasadorów.
Konsultacje nowych podstaw programowych i wsparcie metodyczne dla szkół w pracy projektowej.
Strategia polityki młodzieżowej oparta na diagnozie potrzeb zgłoszonych przez młodych.
Lokalne mikroprojekty obywatelskie – rady młodzieżowe, wolontariat, inicjatywy na rzecz rówieśników (zdrowie psychiczne, transport, mieszkalnictwo).
















































