Miliony na kolejne rowerostrady: Lubuskie jedzie w dobrym kierunku!

Podpisanie umowy dotyczące budowy ścieżek rowerowych. 29.10.2025
Województwo Lubuskie, znane już z rozwiniętej infrastruktury rowerowej, kontynuuje jej rozbudowę. Pięć samorządów podpisało dziś umowy na ponad 9 mln zł, gwarantujące dofinansowanie na budowę kolejnych ścieżek z Funduszy Europejskich. Jak zgodnie podkreślają władze, ta inwestycja to znacznie więcej niż kilometry nowego asfaltu; to impuls do rozwoju turystyki i zielona transformacja, która sprawi, że region “jedzie w dobrym kierunku”.

Dziś (29.10.2025) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego symbolicznie sfinalizowano porozumienie dotyczące budowy kolejnych kilometrów ścieżek rowerowych w regionie. Na realizację tych inwestycji do pięciu lubuskich gmin trafi potężne wsparcie w wysokości 9 milionów 300 tysięcy złotych. W ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027 swoje rowerostrady rozbudują: Wschowa, Żary, Skąpe, Kargowa i Sulechów.

— Wkrótce nowe ścieżki będą służyć nie tylko mieszkańcom, ale wszystkim miłośnikom turystyki rowerowej, którzy cenią sobie aktywny wypoczynek i chcą w pełni korzystać z lubuskich potencjałów w przestrzeni publicznej — mówił wicemarszałek Grzegorz Potęga

Rower jako Motor Rozwoju i Turystyki

Nowe trasy rowerowe to szansa na podwójną korzyść: nie tylko wzbogacają rekreację mieszkańców i promują ekologiczny transport, ale przede wszystkim tworzą fundament dla rozwoju lokalnej turystyki.

—Te kilkaset kilometrów ścieżek docelowo ściągnie do nas turystów, w tym zza naszej zachodniej granicy. A kilkaset kilometrów to nie jest dystans na jeden dzień. To oznacza, że trzeba się u nas przespać, trzeba coś zjeść. Jesteśmy przekonani, i stąd taki nacisk na te ścieżki rowerowe, że będzie to budowało nową infrastrukturę, nowe podmioty gospodarcze i przyczyni się do rozwoju naszego województwa — podkreślał wicemarszałek Hubert Harasimowicz.

Lokalne Konkrety: Bezpieczeństwo i Integracja

Jednym z beneficjentów jest Miasto i Gmina Wschowa, która rozwiązuje problem dostępu do swojego unikalnego potencjału turystycznego. Inwestycja dotyczy budowy drogi rowerowej do Lginia – jedynej miejscowości letniskowej w gminie, do której dotąd brakowało bezpiecznego dojazdu.

—Do tej pory rowerzyści, czy to mieszkańcy, czy turyści, jeździli niebezpieczną drogą wojewódzką lub drogami leśnymi, których stan jest różny. Budowa tej drogi jest kluczowa. Dwa pierwsze etapy są już na ukończeniu, a w przyszłym roku ten ostatni etap, już do granicy województwa, połączy nas z Lginiem — mówił Burmistrz Konrad Antkowiak.

Równie strategiczne plany ma Gmina Kargowa, która stawia na kluczowe połączenia wychodzące poza granice powiatu. Burmistrz Marta Paron zwróciła uwagę na otwarcie się na sąsiadów, co znacząco zwiększy spójność sieci.

— Inwestycje, na które otrzymaliśmy dofinansowanie są bardzo ważne dla naszego regionu. Jedna z nich to budowa odcinka w stronę Gminy Siedlec, która jest położona w województwie wielkopolskim. Wiemy, że Gmina Siedlec ma już zrobiony projekt ścieżki rowerowej, dlatego teraz bez problemu będziemy mogli się z nimi połączyć — wyłożyła.

Inwestycje te jednoznacznie udowadniają, że regionalne partnerstwa są kluczem do efektywnego wykorzystania funduszy europejskich. Z chwilą, gdy pieniądze trafiają do gmin, rozpoczyna się realna praca nad stworzeniem spójnej, bezpiecznej i atrakcyjnej sieci rowerowej. Władze samorządowe zapowiadają, że to dopiero początek: już dziś planują aplikowanie o kolejne środki, aby maksymalnie wykorzystać potencjał turystyczny i rekreacyjny regionu oraz zrealizować wizję Lubuskiego jako lidera zielonej mobilności w Polsce.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści