Trzy pytania do Barbary Nowackiej o edukację

Ministra edukacji odpowiadała na pytania dziennikarzy podczas briefingu prasowego poprzedzającego uczniowski okrągły stół.
Ministra edukacji odpowiadała na pytania dziennikarzy podczas briefingu prasowego poprzedzającego uczniowski okrągły stół.
Z ministrą edukacji narodowej rozmawialiśmy w Gorzowie Wlkp. przy okazji jej wizyty na Lubuskim Uczniowskim Okrągłym Stole w I LO w Gorzowie Wlkp.

Reforma Kompas Jutra ma wprowadzić do szkół ponadpodstawowych więcej praktycznych elementów nauczania. W jaki sposób Ministerstwo planuje przygotować nauczycieli do realizacji tych nowych założeń?

Reforma Kompas Jutra, przygotowywana wspólnie przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej, wkracza właśnie w bardzo ważną fazę wdrożeniową. Wkrótce przedstawimy do konsultacji nowe podstawy programowe. Naszym priorytetem jest, by nauczycielki i nauczyciele zostali dobrze przygotowani do zmian — zarówno poprzez szkolenia, jak i system wsparcia wdrażanego kaskadowo w szkołach.
Chcemy, by edukacja była bardziej praktyczna — z doświadczeniami, projektami, nauką poprzez działanie. To właśnie dzięki temu młodzież nie tylko zdobędzie wiedzę, ale i umiejętność jej zastosowania w życiu.

Jednym z głównych tematów dzisiejszego Okrągłego Stołu jest edukacja obywatelska. Jak Ministerstwo chce włączyć młodych ludzi w procesy społeczne i samorządowe?

Edukacja obywatelska to dla mnie nie tylko nowy przedmiot, ale narzędzie włączania młodych ludzi w życie publiczne. Chcemy, by uczniowie nie tylko wiedzieli, jak działa samorząd czy urząd wojewódzki, ale też potrafili w praktyce zrozumieć, po co te instytucje istnieją i jak mogą w nich uczestniczyć.
Dlatego zależy nam na wychodzeniu poza mury szkoły — na lekcjach terenowych, spotkaniach z lokalnymi władzami, realizacji projektów obywatelskich. To właśnie w ten sposób młodzi uczą się odpowiedzialności i współdecydowania.

W środowisku nauczycielskim pojawiły się wątpliwości dotyczące rozliczania godzin ponadwymiarowych i wynagrodzeń w przypadku odwołanych zajęć. Jakie działania w tej sprawie podejmuje Ministerstwo?

Zdajemy sobie sprawę z niepokoju nauczycieli i rozumiemy ich rozgoryczenie. Problem wynika z przepisów, które od 1992 roku regulują zasady wynagradzania, a praktyka szkolna przez lata się zmieniła. Dlatego zleciłam analizę i przygotowanie nowych rozwiązań, które będą bardziej sprawiedliwe.
Chcemy, by nauczyciele otrzymywali wynagrodzenie w sytuacjach, gdy są w gotowości do pracy, a zajęcia zostały odwołane nie z ich winy — np. gdy cała klasa jest na wycieczce.
Nowe wytyczne będziemy szeroko konsultować z dyrektorami szkół i nauczycielami praktykami, aby jak najlepiej odpowiadały realiom pracy w szkołach.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści