W Lubuskiem powstanie kilkanaście kilometrów nowych ścieżek rowerowych. Dziś wręczono symboliczne czeki na realizację inwestycji dla gmin w całym regionie. Najwięcej pieniędzy popłynęło do Świdnicy. Pojawiły się też historyczne projekty, bo po raz pierwszy w historii trasę dla rowerów zbuduje Torzym. Pieniądze wręczono w urzędzie marszałkowskim.
Wspomniany Torzym zbuduje ścieżkę o długości ok. 500 m, co będzie kosztować ponad 0,5 mln zł. – Będziemy dążyć do tego, żeby coraz bardziej uwypuklić walory turystyczne. Mamy 63% zalesienia terenów gminnych. Ścieżka, na którą dzisiaj dostaliśmy dofinansowanie, będzie przebiegać na północnym zakolu jeziora i w cudownym miejscu zalesionym. Myślę, że na pewno przysporzy sporo radości mieszkańcom – cieszy się Sylwester Suchowski, z-ca burmistrza Torzymia – To na pewno nie ostatnia ścieżka, jaką będziemy realizować, mogę zapewnić w imieniu swoim i pani burmistrz – dodaje.
Tej oraz pozostałych inwestycji nie byłoby gdyby nie kilkanaście milionów unijnego dofinansowanie, które popłynęło z urzędu marszałkowskiego. Zadowolenia z przyszłych inwestycji nie krył marszałek Sebastian Ciemnoczołowski, który wspólnie z wicemarszałkami Grzegorzem Potęgą i Hubertem Harasimowiczem wręczył symboliczne czeki samorządowcom. Marszałek dodał jednak, że jako aktywny kolarz wciąż czuje inwestycyjny niedosyt w zakresie tego typu inwestycji.
– Znam ten system ścieżek z praktyki i wiem, że mamy jeszcze, co robić – mówi Sebastian Ciemnoczołowski – Moim celem jako marszałka jest stworzenie lub połączenie tych lokalnych, ścieżek rowerowych w jeden spójny system regionalny, żeby można było wsiadając na rower np. na południu województwa bezkolizyjnie ścieżką rowerową przejechać na północ lub ze wschodu na zachód, przy okazji łącząc te miejscowości, które mają walory turystyczne – zaznacza Ciemnoczołowski.
Realizacji tych planów będzie służył m.in. konkurs, jaki urząd marszałkowski ogłosi w styczniu. W planach jest także nowy systemy finansowania takich inwestycji, gdzie do rozdania będą dziesiątki milionów złotych. Jedną z gmin, która nie musi czekać na wspomniane środki jest Świdnica, bo dofinansowanie na swoje pomysły otrzymała już dzisiaj. W ręce wójt Izabeli Mazurkiewicz-Kąkol powędrowało 3 mln zł dotacji. Gmina dołoży do tego 500 tys. zł z własnego budżetu i zbuduje ponad 4 km ścieżki rowerowej, łączącej Świdnicę z Wilkanowem. Mieszkańcy mają nią pojechać już w przyszłe wakacje.
– To tak naprawdę jest pierwsza ścieżka rowerowa, ale trzeci etap całości realizacji. Marzymy sobie, bo mamy taką koncepcję już połączenia zarówno z miastem Zielona Góra, ale również z Nowogrodem Odrzańskim aż w kierunku Jasienia i dotarcia tak naprawdę do granicy kraju. Więc to jest taki długofalowy projekt, ale on wchodzi już w fazę realizacji – snuje plany Mazurkiewicz-Kąkol.
W urzędzie marszałkowskim wręczono w sumie bony na dofinansowanie projektów blisko 10 samorządów. Na tej liście znajdują się m.in.: Pszczew, Szlichtyngowa, Żagań i Szczaniec. Poniżej opis wszystkich inwestycji.
WYKAZ INWESTYCJI
1. ROZWÓJ INFRASTRUKTURY DLA TRANSPORTU NIEZMOTORYZOWANEGO POPRZEZ BUDOWĘ ŚCIEŻKI ROWEROWEJ W GMINIE KRZESZYCE – I ETAP
Gmina Krzeszyce
Wydatki ogółem – 1 482 410,98 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 1 441 859,42 PLN
Dofinansowanie – 1 225 580,50 PLN
Data rozpoczęcia – 2023-09-26
Data zakończenia – 2026-12-31
Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej o dł. 0,943 km na trasie z Krzeszyc do Grabów wzdłuż drogi krajowej 22. Projekt ma na celu zwiększenie dostępu mieszkańców do mobilności indywidualnej poprzez bezpieczne połączenie ścieżką rowerową miejscowości w gminie Krzeszyce. Jest uzasadniony w kontekście wskazanych deficytów i problemów do rozwiązania na obszarze partnerstwa w zakresie infrastruktury rowerowej i rozwoju alternatywnych form komunikacji. Projekt jest również odpowiedzią na wyzwania w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności oraz zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców. Realizacja inwestycji przyczyni się do szerszego wykorzystania transportu niezmotoryzowanego indywidualnego, zwiększenia ruchów rowerów, niższej emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższego zatłoczenia, również poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w gminie. Zaplanowana ścieżka będzie łączyć się ze szlakami które znajdują się w koncepcji szlaków określonych w ramach projektu „ ODRA VELO”.
Zakres rzeczowy obejmuje budowę ścieżki rowerowej (drogi dla rowerów) o nawierzchni bitumicznej, z zapewnieniem bezpieczeństwa i komfortu jazdy dla wszystkich grup docelowych. Zakłada się zlokalizowanie dwóch miejsc obsługi rowerów – jest to możliwe, dzięki zadaszonej wiacie wykonanej z drewna (dach dwuspadowy) jako schronienie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, zaplanowano stojaki na rowery, kosze na śmieci oraz stoły i drewniane ławki.
2. ROZWÓJ INFRASTRUKTURY DLA TRANSPORTU NIEZMOTORYZOWANEGO POPRZEZ BUDOWĘ ŚCIEŻKI ROWEROWEJ W GMINIE KRZESZYCE – II ETAP
Gmina Krzeszyce
Wydatki ogółem – 4 548 809,74 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 4 393 945,05 PLN
Dofinansowanie – 2 255 851,39 PLN
Data rozpoczęcia – 2023-09-26
Data zakończenia – 2026-12-31
Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej o dł. 4 km na trasie z Krzeszyc do Grabów wzdłuż drogi krajowej 22. Projekt ma na celu zwiększenie dostępu mieszkańców do mobilności indywidualnej poprzez bezpieczne połączenie ścieżką rowerową miejscowości w gminie Krzeszyce. Projekt jest uzasadniony w kontekście wskazanych deficytów i problemów do rozwiązania na obszarze partnerstwa w zakresie infrastruktury rowerowej i rozwoju alternatywnych form komunikacji. Projekt jest również odpowiedzią na wyzwania w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności oraz zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców. Realizacja inwestycji przyczyni się do szerszego wykorzystania transportu niezmotoryzowanego indywidualnego, zwiększenia ruchów rowerów, niższej emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższego zatłoczenia, również poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w gminie. Zaplanowana ścieżka będzie łączyć się ze szlakami które znajdują się w koncepcji szlaków określonych w ramach projektu „ODRA VELO”.
Zakres rzeczowy obejmuje budowę ścieżki rowerowej (drogi dla rowerów) o nawierzchni bitumicznej, z zapewnieniem bezpieczeństwa i komfortu jazdy dla wszystkich grup docelowych. Zakłada się zlokalizowanie dwóch miejsc do obsługi rowerów – jest to możliwe, dzięki zadaszonej wiacie wykonanej z drewna (dach dwuspadowy) co pozwoli na schronienie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, następnie stojaki na rowery, kosze na śmieci oraz stoły i drewniane ławki.
3. BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ SMARDZEWO – OPALEWO-SZCZANIEC (ETAP I)
Gmina Szczaniec
Wydatki ogółem – 847 803,41 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 839 803,41 PLN
Dofinansowanie – 713 832,89 PLN
Data rozpoczęcia – 2023-08-10
Data zakończenia – 2025-12-31
Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej o dł. 0,5895 km Smardzewo-Opalewo wzdłuż drogi powiatowej 1211F przez teren niezabudowany w kierunku Szczańca. Przebiega ona przez teren niezabudowany – okoliczny teren stanowią użytki i nieużytki rolne. Inwestycja stanowi kontynuację większego zadania inwestycyjnego polegającego na wzajemnym skomunikowaniu miejscowości położonych na terenie gminy Szczaniec oraz gmin sąsiednich poprzez sieć wydzielonych, nowoczesnych i bezpiecznych dróg rowerowych. Projekt ma na celu zwiększenie dostępu mieszkańców do mobilności indywidualnej poprzez bezpieczne połączenie komunikacyjne miejscowości w gminie Szczaniec.
Realizacja inwestycji przyczyni się do szerszego wykorzystania transportu niezmotoryzowanego indywidualnego, zwiększenia ruchów rowerów przy drodze powiatowej, niższej emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższego zatłoczenia, również poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w gminie Szczaniec.
Zakres rzeczowy obejmuje budowę ścieżki rowerowej (drogi dla rowerów) o nawierzchni bitumicznej, z zapewnieniem bezpieczeństwa i komfortu jazdy dla wszystkich grup docelowych. Poprawa bezpieczeństwa ruchu wyrażająca się mniejszą liczbą wypadków i mniejszą ich ciężkością, większym poczuciem bezpieczeństwa i wzrostem poprawności zachowani uczestników ruchu.
4. ŚCIEŻKA ROWEROWA PSZCZEW-SZARCZ – ETAP I
Gmina Pszczew
Wydatki ogółem – 1 080 492,23 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 1 080 492,23 PLN
Dofinansowanie – 812 600,00 PLN
Data rozpoczęcia – 2024-12-02
Data zakończenia – 2026-06-30
Celem projektu jest rozwój alternatywnych form transportu poprzez budowę ścieżki rowerowej w gminie Pszczew, co umożliwi ograniczenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń z transportu drogowego oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i rozwój zrównoważonej mobilności. Zadanie obejmuje wybudowanie ścieżki rowerowej na odcinku Pszczew-Szarcz Etap I – o długości 674 m. Odcinek ten jest zlokalizowany między plażą nad jeziorem Szarcz Duży w Pszczewie, a wsią Szarcz w gminie Pszczew, wzdłuż istniejącej drogi powiatowej nr 1328 F, zbudowanej z płyt betonowych i kruszywa.
Projekt jest odpowiedzią na zwiększony ruch rowerowy oraz konieczność poprawy bezpieczeństwa na trasie między Pszczewem a Szarczem. Realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa, ochrony środowiska, rozwoju turystyki oraz poprawy jakości życia mieszkańców.
5. BUDOWA CIĄGU PIESZO-ROWEROWEGO W TORZYMIU
Gmina Torzym
Wydatki ogółem – 552 941,18 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 552 941,18 PLN
Dofinansowanie – 470 000,00 PLN
Data rozpoczęcia – 2025-03-01
Data zakończenia – 2026-12-31
W ramach realizacji projektu powstaną dwa odcinki ciągu pieszo- rowerowego wraz z odcinkiem pieszo – jezdnym o łącznej długości ok. 500 metrów, szerokość ok. 2,20 m wraz z infrastrukturą zapewniająca bezpieczeństwo: oświetlenia, barierki, oznakowanie, monitoring itp. – odcinek nr 1 o długości około 320,5 mb + oświetlenie, śmietniki, ławki, – odcinek nr 2 o długości około 148,43 mb + oświetlenie, śmietniki, ławki. Celem projektu jest wykonanie bezpiecznego połączenia komunikacyjnego pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią Torzymia za pomocą ciągu pieszo-rowerowego wraz z odcinkiem pieszo – jezdnym
Realizacja projektu stworzy możliwość przejazdu rowerowego alternatywną do drogi krajowej 92 trasą. Pozwoli to zapewnić większe bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego oraz zwiększy mobilność mieszkańców w tym ograniczy emisje szkodliwych zanieczyszczeń.
6. ŚCIEŻKI ROWEROWEJ SMARDZEWO-OPALEWO-SZCZANIEC (ETAP I)
Gmina Szczaniec
Wydatki ogółem – 1 191 145,00 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 1 177 300,00 PLN
Dofinansowanie – 1 000 705,00 PLN
Data rozpoczęcia – 2023-08-10
Data zakończenia – 2025-12-31
Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej o dł. 1,0188 km Smardzewo-Opalewo wzdłuż drogi powiatowej 1211F przez teren niezabudowany w kierunku Szczańca. Inwestycja stanowi kontynuację większego zadania inwestycyjnego polegającego na wzajemnym skomunikowaniu miejscowości położonych na terenie gminy Szczaniec oraz gmin sąsiednich poprzez sieć wydzielonych, nowoczesnych i bezpiecznych dróg rowerowych, przebiegających w bezpośredniej bliskości głównych szlaków komunikacyjnych (dróg wojewódzkich i powiatowych). Projekt ma na celu zwiększenie dostępu mieszkańców do mobilności indywidualnej poprzez bezpieczne połączenie komunikacyjne ścieżkami rowerowymi miejscowości w gminie Szczaniec.
Realizacja inwestycji przyczyni się do szerszego wykorzystania transportu niezmotoryzowanego indywidualnego, zwiększenia ruchów rowerów przy drodze powiatowej, niższej emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższego zatłoczenia, również poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w gminie Szczaniec.
7. BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ PRZEZ TEREN GMINY ŚWIDNICA DO NOWOGRODU BOBRZAŃSKIEGO; BĘDĄCEJ ODCINKIEM TRANSGRANICZNEJ ŚCIEŻKI ROWEROWEJ OD ZACHODNICH OKOLIC MIEJSCOWOŚCI LUBSKO DO GRANICY MIASTA ZIELONA GÓRA PRZEZ GMINY ZNOF ŚWIDNICA-NOWOGRÓD BOBRZAŃSKI – ETAP III
Gmina Świdnica
Wydatki ogółem – 3 573 033,12 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 3 573 033,12 PLN
Dofinansowanie UE – 3 037 078,14 PLN
Data rozpoczęcia – 2025-03-01
Data zakończenia – 2026-07-01
Przedmiotowy projekt dotyczy budowy ścieżki rowerowej o łącznej długości 4,23 km relacji Wilkanowo – Świdnica – etap III. Projekt realizowany będzie w województwie lubuskim, w gminie wiejskiej Świdnica oraz na terenie Miasta Zielona Góra wzdłuż obwodnicy Południowej do parkingu leśnego.
Początek etapu III znajduje się przy drodze wojewódzkiej nr 282 na wysokości ronda południowej obwodnicy m. Zielona Góra, głównie na terenach leśnych i wzdłuż działek drogowych do m. Świdnica. Miasto Zielona Góra będzie partycypować w kosztach budowy części ścieżki rowerowej zaprojektowanej na odcinku obwodnicy. Jest to kontynuacja budowy ścieżki rowerowej wytyczonej w ramach projektu ODRA-VELO, która połączy m. Wilkanowo z m. Świdnica, a docelowo połączy gminy ZNOF od granicy miasta Zielona Góra przez Gminy ZNOF Świdnica- Nowogród Bobrzański.
Głównym celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń z sektora transportu poprzez rozwój infrastruktury rowerowej oraz ograniczenie niskiej emisji a także poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego na terenie Zielonogórsko-Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Planowane zadania są adekwatne do potrzeb grup docelowych, ponieważ pozwalają w efektywny sposób realizować potrzeby komunikacyjne grup docelowych nie generując przy tym emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Projekt jest realizowany w partnerstwie z miastem Zielona Góra
8. BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ W MIEJSCOWOŚCI TOMASZOWO,
GMINA ŻAGAŃ
Wydatki ogółem – 2 046 621,11 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 2 046 621,11 PLN
Dofinansowanie UE – 1 200 000,00 PLN
Data rozpoczęcia – 2024-04-17
Data zakończenia – 2026-12-31
W ramach projektu przewiduje się budowę ścieżki rowerowej w gminie Żagań, zlokalizowanej na terenie Żarsko-Żagańskiego Obszaru Funkcjonalnego. Przedmiotowa ścieżka powstanie w miejscowości Tomaszowo. Ścieżka rowerowa zlokalizowana będzie w pasie drogowym drogi gminnej nr F007431 i będzie stanowić jej element.
Projektowana ścieżka rowerowa połączy następujące, istniejące odcinki ścieżek:
• ścieżkę rowerową relacji (Żagań) / Bożnów-Tomaszowo (pas drogi gminnej nr F007414, dz. ewid. nr 1/35 obręb Bożnów) – od której rozpoczynać będzie swój bieg.
• ścieżkę rowerową relacji Tomaszowo-Stara Kopernia.
Sumaryczna długość ścieżki rowerowej (wg. kilometrażu drogi) = 1.526,45m
Grupami docelowymi projektu są:
– Mieszkańcy Gminy Żagań
– Mieszkańcy ŻŻOF
Głównym celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń z sektora transportu poprzez rozwój infrastruktury rowerowej oraz ograniczenie niskiej emisji a także poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego na terenie Żarsko Żagańskiego Obszaru Funkcjonalnego (ŻŻOF).
Dzięki rozbudowie infrastruktury transportu niezmotoryzowanego o przedmiotowy odcinek szacuje się, iż z nowego odcinka będzie korzystać co najmniej 889 użytkowników rocznie, co przyczyni się do redukcji emisji o 2,00 Mg CO2/rok.
Planowane zadania są adekwatne do potrzeb grup docelowych, ponieważ pozwalają w efektywny sposób realizować potrzeby komunikacyjne grup docelowych nie generując przy tym emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
9. BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ NA ODCINKU SZLICHTYNGOWA – GRANICA WOJEWÓDZTWA – ETAP I SZLICHTYNGOWA – DRYŻYNA
Gmina Szlichtyngowa
Wydatki ogółem – 1 966 685,39 PLN
Wydatki kwalifikowalne – 1 829 085,39 PLN
Dofinansowanie UE – 1 554 722,58 PLN
Data rozpoczęcia – 2025-01-21
Data zakończenia – 2025-10-31
Projekt “Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Szlichtyngowa–granica województwa – Etap I Szlichtyngowa – Dryżyna” to inicjatywa mająca na celu stworzenie nowej infrastruktury rowerowej w województwie lubuskim.
Głównym celem tego etapu jest budowa ścieżki łączącej miejscowości Szlichtyngowa i Dryżyna. Projekt zakłada budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej o długości 3 km, która będzie wykonana z betonu asfaltowego na podbudowie z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie. Oprócz samej nawierzchni rowerowej, projekt obejmuje również budowę 3 Miejsc Obsługi Rowerów, które będą wyposażone w ławki, kosze na śmieci oraz stojaki na rowery. Ponadto zamontowane zostanie oznakowanie pionowe i poziome, a także bariery typu U11a, w ramach Stałej Organizacji Ruchu oraz tablica informacyjna. Ten etap projektu stanowi ważny krok w kierunku stworzenia spójnej sieci ścieżek rowerowych w województwie lubuskim i sprzyjającej zrównoważonemu transportowi.
Projekt budowy ścieżki rowerowej, to inwestycja o szerokim spektrum oddziaływania, która przyniesie wymierne korzyści nie tylko mieszkańcom Gminy Szlichtyngowa, ale również społecznościom Gmin Partnerstwa Lubuska 9. Beneficjentami tego przedsięwzięcia będą zarówno indywidualni użytkownicy, jak i całe lokalne społeczności.
Ponadto realizacja projektu przyczyni się do poprawy zdrowia i kondycji fizycznej mieszkańców. Dostęp do bezpiecznej i atrakcyjnej trasy rowerowej zachęci do regularnej aktywności fizycznej, jazdy rekreacyjnej, a także do wykorzystywania roweru jako środka transportu do pracy czy szkoły. Będzie to także impuls do integracji społecznej, tworząc przestrzeń do wspólnych wycieczek rodzinnych i spotkań w grupie. Estetyka krajobrazu wzdłuż ścieżki również ulegnie poprawie, co pozytywnie wpłynie na jakość życia w gminie.















