W Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się konferencja prasowa poświęcona 75-leciu Inspekcji Handlowej oraz bezpieczeństwu konsumentów w okresie intensywnych zakupów. Wojewoda Lubuski Marek Cebula i Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej Marek Nowacki przestrzegali przed nieuczciwymi promocjami i przypomnieli o obowiązujących przepisach dotyczących prezentowania cen, szczególnie w perspektywie zbliżającego się Black Friday, Cyber Monday i świąt Bożego Narodzenia.
Wojewoda Marek Cebula podczas konferencji podkreślił, że każdy – niezależnie od wieku, zawodu czy miejsca zamieszkania – jest przede wszystkim konsumentem.
„Szanowni Państwo, myślę, że każdy z nas jest konsumentem i taką podstawą zaufania w handlu to jest przede wszystkim uczciwość. (…) Chcemy, żeby każda promocja w Lubuskiem była uczciwa i prawdziwa” – mówił.
Wojewoda przypomniał, że w przeszłości nieuczciwi przedsiębiorcy często manipulowali cenami przed promocjami – podnosząc je po to, by chwilę później ogłosić „super obniżkę”.
To między innymi dla wyeliminowania takich praktyk wprowadzono unijną dyrektywę Omnibus, która nakłada na przedsiębiorców obowiązek prezentowania najniższej ceny z ostatnich 30 dni.
„To pokazuje, jak o nas dba Inspekcja Handlowa, ale też dyrektywy unijne, bo jesteśmy częścią wspólnoty europejskiej” – zaznaczył Cebula.
Wojewoda odniósł się również do kwestii fałszywych opinii w internecie, które jeszcze niedawno bywały narzędziem manipulacji. „Sprzedawca nie może usuwać niekorzystnych opinii o towarze, a także jest zobowiązany do umieszczania opinii o towarze, którym handluje” – przypomniał.
75 lat Inspekcji Handlowej
Druga część konferencji należała do Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej Marka Nowackiego. Podkreślił on, że tegoroczne obchody jubileuszu zbiegają się z czasem wzmożonych zakupów – co dodatkowo uwrażliwia na problem rzetelności promocji.
Nowacki przypomniał historię instytucji, która powstała w latach 50., a dziś działa jako wyspecjalizowany organ kontrolny chroniący zarówno konsumentów, jak i interes gospodarczy państwa. Inspekcja nie tylko kontroluje przedsiębiorców, ale również bada bezpieczeństwo produktów, monitoruje jakość paliw, a także pomaga rozwiązywać spory konsumenckie.
Przedświąteczne zakupy pod lupą
– „Przed nami okres wzmożonych zakupów, dlatego w tym czasie będziemy monitorować ceny i promocje produktów” – zapowiedział inspektor Nowacki.
Podkreślił również, że dyrektywa Omnibus eliminuje nadużycia związane z fikcyjnymi obniżkami cen:
„Nowe przepisy wymagają, aby przy każdej promocji pokazywać najniższą cenę z ostatnich 30 dni. To prosty i przejrzysty mechanizm, który daje konsumentowi rzetelny punkt odniesienia i pozwala ocenić, czy oferta jest rzeczywiście atrakcyjna, czy tylko pozorowana”.
Inspektor zaznaczył, że różnice cen na etykiecie i przy kasie to wciąż najczęściej zgłaszany problem, z którym zgłaszają się klienci.
W ramach ciekawostki dodał również istotną informację o konsekwencjach prawnych za nieuczciwe działania sprzedawców:
„Prezes UOKiK może nałożyć karę do 10% rocznych obrotów. Tak więc takie oszustwo może naprawdę dużo kosztować”.
Bezpieczeństwo konsumentów
Zarówno administracja, jak i inspekcja handlowa intensyfikują swoje działania, aby zapewnić mieszkańcom Lubuskiego uczciwy, bezpieczny i przejrzysty sezon zakupów.
Inspektorzy będą monitorować sklepy stacjonarne i internetowe, a konsumenci powinni pamiętać, że mają prawo żądać rzetelnej informacji o cenie i korzystać z tej, która widnieje na etykiecie.
Okres przedświąteczny to czas wzmożonych wydatków – ale nie powinien być czasem wzmożonych manipulacji. Dzięki pracy Inspekcji Handlowej oraz obowiązującym przepisom konsumenci mogą dokonywać zakupów z większym poczuciem bezpieczeństwa.



