Gorzów Wielkopolski przyspiesza rozwój komunikacji miejskiej. MZK jest gotowy podpisać umowę z firmą PESA Bydgoszcz S.A. na dostawę siedmiu dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów. To kluczowy element drugiego etapu projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”, realizowanego z Funduszy Europejskich.
W ramach inwestycji wartej 144,7 mln zł miasto nie tylko wzbogaci tabor o nowe tramwaje, ale również zmodernizuje zaplecze techniczne MZK.
Prezydent Jacek Wójcicki podkreśla, że inwestycja wpisuje się w większy plan transformacji transportu:
– Gorzów przeszedł w ostatniej dekadzie ogromną drogę w rozwoju transportu publicznego. Nowe tramwaje to kolejny, bardzo ważny etap tej zmiany. (…) Przed nami też skok rozwojowy – od przyszłego roku komunikacja miejska stanie się dla mieszkańców bezpłatna – powiedział prezydent miasta.
Nowe tramwaje będą dwukierunkowe, co zwiększy elastyczność obsługi sieci, szczególnie w rejonie powstającego węzła Jancarza. PESA, która już dziś dostarcza tramwaje jeżdżące po Gorzowie, podkreśla kontynuację współpracy.
– Podpisanie tej umowy to dla nas kontynuacja dobrej współpracy z Gorzowem Wielkopolskim. Ten kolejny kontrakt potwierdza zaufanie, jakim miasto darzy nasze rozwiązania oraz ich jakość sprawdzoną w codziennej eksploatacji – mówi prezes Krzysztof Zdziarski.
Po dostawie nowych składów MZK będzie dysponować 21 niskopodłogowymi tramwajami, a dwa obecne dwukierunkowe pozostaną jako rezerwa techniczna.
Szczegóły inwestycji:
Projekt współfinansowany z Funduszy Europejskich
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach działania FENX.03.01 Transport miejski Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
Zakres finansowy projektu obejmuje m.in.:
– całkowity koszt: 144 705 882,36 zł
– kwota netto: 117 647 058,83 zł
– dofinansowanie: 100 000 000,00 zł
– wkład własny: 17 647 058,83 zł
Zakres projektu
Projekt obejmuje zarówno zakup nowego taboru, jak i modernizację zaplecza technicznego MZK, w tym m.in.:
– 7 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów wraz z wyposażeniem obsługowym i pakietem eksploatacyjno–naprawczym
– tokarkę podtorową z montażem
– suwnicę bramową
– przebudowę torów łukowych na placu manewrowym
– 2 wyłączniki zespołów prostownikowych
– pojazd holowniczy do obsługi tramwajów
– 2 wózki do zapiaszczania
Dostawca wybrany — PESA Bydgoszcz
W wyniku przetargu 29 sierpnia 2025 r. MZK wybrał ofertę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Po pozytywnej kontroli poprzedzającej podpisanie umowy, przeprowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, spółka jest gotowa do zawarcia kontraktu.
Zakres finansowy dotyczący zakupu 7 tramwajów to:
– netto: 105 551 336,00 zł
– brutto: 129 828 143,28 zł
– Dofinansowanie: 89 718 635,60 zł
– Wkład własny: 15 832 700,40 zł
Realizacja dostawy potrwa 30 miesięcy od dnia podpisania umowy (I kwartał 2028 r.) Miasto zastrzegło również opcję rozszerzenia dostawy o kolejne 4–9 tramwajów (do 31.12.2029 r.).



