Sebastian Ciemnoczołowski: W kluczowych kwestiach mówimy jednym głosem

Sebastian Ciemnoczołowski na budowie obwodnicy Drezdenka.
Sebastian Ciemnoczołowski na budowie obwodnicy Drezdenka.
W najnowszym, wyjazdowym odcinku programu Region Północ, przygotowanym przez LCI, rozmowa dotyczy trzech kluczowych tematów dla północnej części województwa: budowy nowych mostów w Santoku, powołania wojewódzkiej spółki transportowej oraz projektu budżetu na nadchodzący rok. W programie pojawi się także relacja z konferencji poświęconej cyberbezpieczeństwu w firmach — zagadnieniu, które nabiera coraz większego znaczenia w kontekście ochrony danych i stabilnego funkcjonowania instytucji oraz przedsiębiorstw.

Wizyta o charakterze gospodarczym w powiecie gorzowskim, a wraz z nią ważny temat — rozbudowa starego mostu i budowa nowego w ciągu drogi wojewódzkiej 158 w Santoku. Mieszkańcy bardzo na tę inwestycję czekają.

To inwestycja bardzo oczekiwana i strategiczna, szczególnie pod kątem bezpieczeństwa. Most z lat 50. i 60. jest już mocno wysłużony, a obecny ruch wahadłowy znacząco utrudnia komunikację w regionie.

Inwestycja ma znaczenie nie tylko lokalne — łączy kluczowe szlaki, w tym drogi krajowe, S3 i pośrednio A2. To kolejny etap budowy infrastruktury mostowej w regionie. Towarzyszyć temu będą ścieżki rowerowe, nowy przystanek oraz przebudowa skrzyżowania w kierunku Gorzowa.

Koszt inwestycji to 38 mln zł, a prace mają potrwać dwa lata. Powstanie most tymczasowy, dzięki czemu kierowcy nie odczują drastycznych zmian w ruchu, choć cierpliwość będzie konieczna.

Ostatnie decyzje Sejmiku dotyczące powołania spółki transportowej wywołały żywą dyskusję. Kiedy może ona zacząć funkcjonować?

Sesja nadzwyczajna została zwołana na 8 grudnia, więc jeszcze przed świętami spółka powinna zostać formalnie powołana. To efekt wielomiesięcznej pracy nad rozwiązaniem kryzysu kolejowego — Polregio w 2024 roku odwołało aż 5800 połączeń. Koszty dla województwa rosną, a jakość usług nie jest zadowalająca.

Tworzymy własną spółkę, a jej powołanie ma pełne poparcie Ministerstwa Infrastruktury oraz wszystkich klubów w sejmiku. To ważny sygnał, że w kluczowych kwestiach potrafimy mówić jednym głosem. Proces tworzenia spółki potrwa lata, ale 8 grudnia wykonamy pierwszy krok.

A jak wygląda budżet województwa na przyszły rok? Czy konieczne będą rezygnacje z części zadań?

Budżet musi odpowiadać realnym dochodom. W pierwszej kolejności zabezpieczyliśmy funkcjonowanie instytucji wojewódzkich i najważniejsze inwestycje. Nadal 30% budżetu stanowią wydatki majątkowe, co czyni go proinwestycyjnym.

Deficyt wyniesie 130 mln zł i pokryjemy go kredytem. To inwestycje, które się zwrócą, szczególnie gdy mówimy o projektach współfinansowanych z funduszy unijnych. Same szpitale w regionie pozyskały w tym roku ponad 700 mln zł na modernizacje. To historyczna skala inwestycji.

Przykładem jest nowy szpital onkologiczny w Zielonej Górze — województwo dokłada 30 mln zł, podobnie jak miasto.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Z nowoczesnych aparatów USG cieszą się między innymi gorzowskie Amazonki od lat namawiającej lubuszanki do profilaktyki. Na zdjęciu z dr n. med. Piotrem Zorgą kierownikiem Klinicznego Zakładu Medycyny Nuklearnej.

Diagnostyka w gorzowskim szpitalu na nowym poziomie

Nowy Ambulatoryjny Zakład Diagnostyki Obrazowej, sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy, został oficjalnie otwarty na terenie gorzowskiego szpitala. Inwestycja warta dziesiątki milionów złotych ma znacząco

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści