W najnowszym, wyjazdowym odcinku programu Region Północ, przygotowanym przez LCI, rozmowa dotyczy trzech kluczowych tematów dla północnej części województwa: budowy nowych mostów w Santoku, powołania wojewódzkiej spółki transportowej oraz projektu budżetu na nadchodzący rok. W programie pojawi się także relacja z konferencji poświęconej cyberbezpieczeństwu w firmach — zagadnieniu, które nabiera coraz większego znaczenia w kontekście ochrony danych i stabilnego funkcjonowania instytucji oraz przedsiębiorstw.
Wizyta o charakterze gospodarczym w powiecie gorzowskim, a wraz z nią ważny temat — rozbudowa starego mostu i budowa nowego w ciągu drogi wojewódzkiej 158 w Santoku. Mieszkańcy bardzo na tę inwestycję czekają.
To inwestycja bardzo oczekiwana i strategiczna, szczególnie pod kątem bezpieczeństwa. Most z lat 50. i 60. jest już mocno wysłużony, a obecny ruch wahadłowy znacząco utrudnia komunikację w regionie.
Inwestycja ma znaczenie nie tylko lokalne — łączy kluczowe szlaki, w tym drogi krajowe, S3 i pośrednio A2. To kolejny etap budowy infrastruktury mostowej w regionie. Towarzyszyć temu będą ścieżki rowerowe, nowy przystanek oraz przebudowa skrzyżowania w kierunku Gorzowa.
Koszt inwestycji to 38 mln zł, a prace mają potrwać dwa lata. Powstanie most tymczasowy, dzięki czemu kierowcy nie odczują drastycznych zmian w ruchu, choć cierpliwość będzie konieczna.
Ostatnie decyzje Sejmiku dotyczące powołania spółki transportowej wywołały żywą dyskusję. Kiedy może ona zacząć funkcjonować?
Sesja nadzwyczajna została zwołana na 8 grudnia, więc jeszcze przed świętami spółka powinna zostać formalnie powołana. To efekt wielomiesięcznej pracy nad rozwiązaniem kryzysu kolejowego — Polregio w 2024 roku odwołało aż 5800 połączeń. Koszty dla województwa rosną, a jakość usług nie jest zadowalająca.
Tworzymy własną spółkę, a jej powołanie ma pełne poparcie Ministerstwa Infrastruktury oraz wszystkich klubów w sejmiku. To ważny sygnał, że w kluczowych kwestiach potrafimy mówić jednym głosem. Proces tworzenia spółki potrwa lata, ale 8 grudnia wykonamy pierwszy krok.
A jak wygląda budżet województwa na przyszły rok? Czy konieczne będą rezygnacje z części zadań?
Budżet musi odpowiadać realnym dochodom. W pierwszej kolejności zabezpieczyliśmy funkcjonowanie instytucji wojewódzkich i najważniejsze inwestycje. Nadal 30% budżetu stanowią wydatki majątkowe, co czyni go proinwestycyjnym.
Deficyt wyniesie 130 mln zł i pokryjemy go kredytem. To inwestycje, które się zwrócą, szczególnie gdy mówimy o projektach współfinansowanych z funduszy unijnych. Same szpitale w regionie pozyskały w tym roku ponad 700 mln zł na modernizacje. To historyczna skala inwestycji.
Przykładem jest nowy szpital onkologiczny w Zielonej Górze — województwo dokłada 30 mln zł, podobnie jak miasto.



