Historyczny moment dla Drezdenka. IV etap obwodnicy otwarty

Dzisiejsze otwarcie IV etapu obwodnicy Drezdenka to finał jednego z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w północnej części województwa lubuskiego.
Dzisiejsze otwarcie IV etapu obwodnicy Drezdenka to finał jednego z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w północnej części województwa lubuskiego.
Po latach przygotowań i etapowej realizacji, obwodnica Drezdenka zyskała dziś kluczowy fragment. Uroczyście otwarto IV etap inwestycji i oficjalnie puszczono ruch nowym odcinkiem trasy. To przełomowy moment dla miasta i regionu – ciężki transport omija teraz centrum, a mieszkańcy mogą odetchnąć od hałasu i uciążliwego ruchu tranzytowego.

Otwarcie IV etapu obwodnicy Drezdenka było zwieńczeniem jednego z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w północnej części województwa lubuskiego. Nowa trasa przejęła znaczną część ruchu tranzytowego, w tym samochody ciężarowe, które dotąd przejeżdżały przez ścisłe centrum miasta – w obrębie zwartej, często zabytkowej zabudowy.

Ulga dla miasta

Marszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski podkreślał, że inwestycja jest elementem większego projektu i dowodem na to, że sukces samorządowy zawsze jest efektem pracy wielu ludzi.

Ta inwestycja jest jednym z etapów większej całości i dowodem na to, że sukces w samorządzie jest zawsze efektem pracy wielu ludzi – mówił, dziękując radnym województwa, parlamentarzystom oraz Zarządowi Dróg Wojewódzkich. Przypomniał, że województwo lubuskie przeznaczyło na ten cel około 50 mln zł, a przedsięwzięcie było jednym z najtrudniejszych i najdroższych w regionie ze względu na wymagający teren – rzekę, linię kolejową i trasę krajową.

Poseł na Sejm RP Krystyna Sibińska mówiła o emocjach towarzyszących zakończeniu inwestycji. Przypominała spotkania sprzed lat ze społecznikami i moment, gdy narodził się pomysł petycji, pod którą zebrano 5 tysięcy podpisów mieszkańców. – To najdroższa inwestycja tego typu w regionie, a jej efektem jest wyprowadzenie ciężkiego ruchu z centrum Drezdenka – podkreślała, dziękując zarówno obecnemu, jak i poprzednim zarządom województwa.

Poseł Waldemar Sługocki wspominał długą drogę do realizacji projektu – od pierwszych rozmów jeszcze za czasów śp. burmistrza Romana Cholewińskiego, po trudne spotkania z samorządowcami. Zaznaczał, że inwestycja dojrzewała latami, ale była tak dobrze przygotowana, iż w momencie podejmowania decyzji nie było wątpliwości, że należy ją zrealizować. Jak mówił, mieszkańcy jasno określali swoje potrzeby, a samorząd miał obowiązek na nie odpowiedzieć.

Senator RP Władysław Komarnicki gratulował mieszkańcom oddania inwestycji do użytku aż 10 miesięcy przed terminem. – Przeszedłem się nową drogą i mogę powiedzieć, że jej jakość robi ogromne wrażenie – zaznaczył, wskazując na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia.

Wicemarszałek województwa lubuskiego Hubert Harasimowicz podkreślał, że droga do realizacji była wymagająca, ale dzięki determinacji wielu osób zakończyła się sukcesem. Przewodnicząca Sejmiku Województwa Lubuskiego Anna Synowiec zaznaczała, że decyzje dotyczące tej inwestycji podejmowali radni trzech kolejnych kadencji, a środki pochodziły z pieniędzy publicznych. Wyraziła nadzieję, że mandat zaufania mieszkańców jest sprawowany godnie.

Starosta strzelecko-drezdenecki Radosław Świekatowski przypominał początki starań o obwodnicę, które zaczęły się od zbierania podpisów pod petycją. Z kolei burmistrz Drezdenka Adam Kołwzan mówił, że miasto czekało na ten moment od 2004 roku, a o inwestycję walczyło wiele pokoleń samorządowców i społeczników. Podkreślał, że jemu przypadł zaszczyt odbioru drogi.

Dyrektor ZDW Zielona Góra Marcin Ogorzałek informował, że w 2023 roku podpisano umowę z firmą Budimex, a 15 grudnia przekazano teren budowy wykonawcy. Przypomniał o procesie zmiany decyzji ZRID i dziękował instytucjom za wsparcie. Przedstawiciel Budimeksu Krzysztof Starkowski zaznaczał, że inwestycja była dla zespołu wyjątkowa, również ze względów osobistych, i że dzięki zaangażowaniu wszystkich udało się ją zrealizować tak szybko.

W uroczystości uczestniczyli także m.in. radni województwa lubuskiego Tomasz Gierczak (reprezentujący Wojewodę Lubuskiego), Irena Osos i Marcin Jabłoński, była radna Barbara Kucharska, członkini zarządu powiatu strzelecko-drezdeneckiego Natalia Burdz oraz mieszkańcy.

Otwarcie drogi oznacza realną poprawę komfortu życia: mniejszy hałas, ograniczenie drgań budynków oraz większe bezpieczeństwo pieszych i kierowców.

100 mln zł bezpieczeństwa

IV etap obwodnicy Drezdenka to nowy odcinek drogi o długości około 3,5 km, łączący drogi wojewódzkie nr 156, 160 i 158. Kluczowym elementem inwestycji jest przeprawa przez dolinę Noteci.

W ramach zadania powstały m.in.:

  • most i estakada nad Notecią i Starą Notecią o łącznej długości około 350 metrów,
  • wiadukt kolejowy,
  • rondo na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich,
  • przejazdy gospodarcze i przejścia dla małych zwierząt,
  • chodniki, kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie,
  • urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nowy odcinek zaprojektowano z myślą o płynności ruchu oraz ochronie środowiska.

Obwodnica budowana od ponad dekady

Budowa obwodnicy Drezdenka była realizowana etapami ze względu na wysokie koszty:

  • I etap oddany w 2015 roku połączył drogi wojewódzkie nr 158 i 160 i kosztował około 9 mln zł,
  • II etap, zrealizowany w latach 2016–2017, powstał w ciągu dróg wojewódzkich nr 160–181 i kosztował około 12 mln zł,
  • kolejne działania przygotowawcze doprowadziły do realizacji IV etapu, oficjalnie otwartego dziś.

Koszt realizacji IV etapu wyniósł około 120 mln zł. Połowa środków pochodziła z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a pozostałą część zapewniły samorządy:

  • Województwo Lubuskie – ok. 52 mln zł,
  • Gmina Drezdenko – ok. 8 mln zł.

Roboty wykonała firma Budimex, a nadzór sprawował inżynier kontraktu z Wrocławia.

Głos mieszkańców

Mateusz, mieszkaniec Drezdenka:
Z punktu widzenia mieszkańców to bardzo dobre rozwiązanie. W końcu będzie bezproblemowy przejazd, a tiry, które teraz jeżdżą przez miasto, ominą centrum. Mieszkam niedaleko i naprawdę czuć ten ruch – stare budynki, hałas, drgania. Myślę, że po otwarciu obwodnicy będzie po prostu lepiej i bezpieczniej. Mam dwójkę małych dzieci i dziś przejście przez drogę w centrum to duży stres. Obwodnica to dla nas bardzo pozytywna zmiana. Cieszy też, że inwestycja została zakończona szybciej.

Konrad, mieszkaniec Drezdenka:
Czekaliśmy na to latami. Trzeba pogratulować i poprzedniej burmistrz, i obecnemu – jeden zaczął, drugi kończy, a najważniejszy jest efekt. Wystarczy popatrzeć, co się dzieje, gdy jadą ciężarówki – wszyscy muszą stać, a stare bloki i domy się trzęsą. To stare miasto, piękne miasto. Obwodnica pozwoli tym budynkom w końcu ‘odetchnąć’.

Feliks, mieszkaniec Trzebicza:
Dobrze będzie. Na pewno. Będzie się jechało lepiej i szybciej, a miasto będzie trochę ominięte. Dla osób spoza Drezdenka to też duże ułatwienie.

Bożena, mieszkanka Drezdenka, emerytka:
W końcu obwodnica będzie otwarta i bardzo się z tego cieszę. Tiry pójdą obwodnicą, a nie przez miasto. Mieszkam tu od urodzenia, całe życie tu pracowałam. Szkoda tych starych budynków, bo one bardzo to odczuwają. Teraz widać rozwój miasta i to jest dobra zmiana.

Wydarzeniu towarzyszył piknik bezpieczeństwa na Placu Wileńskim. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko WORD z Gorzowa Wlkp.

Zaprezentowały się m.in. gmina Drezdenko, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Gorzowie, który zaprezentował bogatą ofertę m.in. miasteczko ruchu drogowego, można było m.in wsiąść do auta egzaminacyjnego: policja, firma Mikrus z m.in. symulatorem dachowania, czy fiatem 125 P, który lata temu służył jako auto egzaminacyjne, były także OSP Drezdenko z pysznym gorącym żurkiem i Szpital Powiatowy w Drezdenku.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Zakola i meandry. Andrzej Flügel

Nasze Alcatraz

Dziś, w dobie szybkości informacji, górę wzięło dziennikarstwo telefoniczne i mailowe. Nie szukamy świadków, nie pogłębiamy sprawy. Przykładem jest brawurowa próba ucieczki z zielonogórskiego aresztu

Kobieta z piłką do koszykówki

Stephanie Reid opuszcza Gorzów

Stephanie Reid nie jest już koszykarką KSSSE Enei AJP Gorzów. Australijka rozegrała dziesięć meczów w ekstraklasie i sześć w EuroCup Women. Przenosi się do ligi

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści