Już niewiele brakuje, by nad Odrą zawisła pełna konstrukcja przęsła nurtowego budowanego w Milsku mostu.
Most nad Odrą w Milsku (o długości ponad 360 metrów) to najważniejsza część wyczekiwanej przez mieszkańców południowej części woj. lubuskiego inwestycji. W sumie prace dotyczą ok. 9 km trasy (nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 282 na odcinku od miejscowości Łaz – wraz z obejściem miejscowości Łaz, Zabór, Milsko, Przewóz – do włączenia z istniejącą DW 282 za miejscowością Przewóz).
Impuls do rozwoju
Dzięki inwestycji dojazd z Zielonej Góry do Sławy i Wschowy skróci się nawet o kilkadziesiąt minut. – To największa inwestycja na Odrze od czasów wojny. Można powiedzieć, że historyczna. Dzięki niej połączymy region ze Sławą i Wschową – podkreśla marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak.
– Jesteśmy przekonani, że ta przeprawa zdynamizuje w ogromnym stopniu rozwój tej części województwa. Ułatwi komunikację między Zieloną Górą a pozostałą częścią – mówi członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński.
Obecnie (stan na połowę stycznia 2022 r.) już niewiele brakuje, by nad Odrą zawisła pełna konstrukcja przęsła nurtowego. Roboty związane z wykonaniem ustroju nośnego obiektu są zaawansowane na poziomie ok. 80 proc. Wykonano 17 z 22 segmentów przęsła nurtowego realizowanego metodą nawisową. Po wykonaniu pozostałych 5 segmentów, pozostanie do zrealizowania zwornik łączący obustronnie formowane przęsło nurtowe w środku rozpiętości, odcinek końcowy łączący „nawis: z przyczółkiem nr 1 oraz zwornik w przęśle nr 3. Opisane roboty związane z formowaniem ustroju niosącego mostu planowane są do wykonania do końca I kwartału 2022 r.
Wiele lat zabiegów
Realizacja tego strategicznego projektu o wartości 80 mln zł (ma być gotowa w połowie 2022 r.) stała się możliwa dzięki staraniom samorządu województwa i pieniądzom z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, a także środkom rządowym.
Beneficjentem projektu jest województwo lubuskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. Za wykonanie mostu oraz prowadzącej do niego drogi odpowiada firma MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE z siedzibą w Krakowie.