Młodzieżowy Sejmik Województwa Lubuskiego zorganizował pod gorzowskim dworcem PKP konferencję prasową, na której młodzieżowi radni przedstawili list otwarty do marszałek województwa wubuskiego związku z sytuacją transportową w regionie. Chodzi głównie o północ województwa. Do zarzutów odnieśli się radni miejscy i województwa z Platformy Obywatelskiej.
Radni Młodzieżowego Sejmiku Województwa Lubuskiego alarmują, że nie mają czym dojechać do szkół. – Może zarząd województwa zajmie się młodzieżą, którą tak bardzo chce zatrzymać. Mówią, że interweniują w tej sprawie, a dalej nic się nie dzieje. Napisaliśmy list do Pani marszałek Elżbiety Anny Polak, aby coś z tym zrobiła, bo problem jest bardzo duży. Pociągi są odwoływane, składy są zdezelowane, są gigantyczne opóźnienia. Zebraliśmy podpisy wójtów, prezydentów i dyrektorów szkół do których chodzimy pod tym listem – mówi Piotr Kamiński, radny Sejmiku Młodzieżowego Województwa Lubuskiego.
“Pociągi nie jeżdżą wcale!”
Patryk Broszko, radny Rady Miasta Gorzowa Wlkp. z Polski 2050 także zabrał głos w tej sprawie – Ten problem nie zrodził się teraz, on w głowach tych młodych ludzi powstał już blisko ponad rok temu. My także jako rada wielokrotnie apelowaliśmy do marszałek województwa w tej sprawie, chodziło o warunki podróżowania, teraz okazuje się, że pociągi w ogóle nie jeżdżą – grzmiał radny.
Na konferencji pojawili się także radni koalicji rządzącej w sejmiku województwa lubuskiego, którzy na miejscu odpierali zarzuty młodzieżowych radnych i miejskich rajców zaniepokojonych problemem.
Transport w rękach państwowego operatora
-Za realizację transportu kolejowego w regionie odpowiada operator państwowy. Chciałam was zapewnić, że radni sejmiku województwa lubuskiego oraz zarząd bardzo intensywnie pracowali nad tym, żeby Polregio wprowadziło plan naprawczy. Złożyliśmy szereg interpelacji w tej sprawie. Presja ma sens. Są zmiany osobowe i mamy nadzieje, że będzie lepiej. 1/6 budżetu województwa, czyli 120 milionów złotych jest przeznaczana na obsługę pasażerską naszych mieszkańców. Mamy rekordową liczbę pasażerów, ponad 3 mln 200 tysięcy. Przyznaję, że nie może tak być, że nie macie czym dojechać, bo pociągi są masowo odwoływane i nie ma komunikacji zastępczej. Musicie jednak wiedzieć, że samorząd województwa nie organizuje osobiście tych przejazdów. To jest zadanie spółki Polregio, która odpowiada także za tabor i tam interweniujemy, jest na rynku właściwie monopolistą – mówiła radna województwa Anna Synowiec z klubu radnych Platformy Obywatelskiej.
Radni mówili o wynikach rozmów z zarządem spółki. – Pod koniec czerwca okazało się, że w remontach jest 13 pojazdów na 20, których używamy. 4 były w przeglądach. Za 9 odpowiada PKP. Zarząd województwa i sejmik działa w tej kwestii, odbyły się spotkania, nakładamy na Polregio milionowe kary – mówił wiceprzewodniczący lubuskiego sejmiku Mirosław Marcinkiewicz.
“Grajmy do jednej bramki”
Ws. przewozów regionalnych na sejmowej komisji infrastruktury interweniowała poseł PO Krystyna Sibińska, o czym na konferencji przypomniał radny miejski Radosław Wróblewski. – Stwierdzono nieprawidłowości, chodzi o brak zasobów spółki do przeprowadzenia przewozów oraz brak zapewnienia taboru zastępczego. To wynika z kontroli przeprowadzonej przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, stąd interwencje sejmowe, sejmiku i zarządu w tej sprawie – mówił radny.
-Zapraszamy młodych do dialogu z radnymi sejmiku młodzieżowego, do udziału w komisjach i do wspólnych działań. Niech to będzie nasz wspólny głos, gramy do jednej bramki, chodzi o poprawę jakości przewozów regionalnych – dodała radna Synowiec.
Do relacji mediów publicznych z konferencji młodzieżowych radnych odniosła się w mediach społecznościowych marszałek Elżbieta Anna Polak. – Propaganda PIS jedzie teraz koleją po Polak ! Jazda bez trzymanki, bo to spółka skarbu państwa odpowiada za połączenia kolejowe w Lubuskiem! – pisze marszałek województwa i dodaje – W spółce Polregio samorząd Lubuski ma tylko 1,8 procent akcji, zamawiamy usługę przewozów regionalnych za olbrzymie pieniądze – 120 mln.zł a otrzymujemy fundusz kolejowy z budżetu państwa na to zadanie tylko 6,8 mln.zł. Kary nałożone na Polregio – za nieprzestrzeganie umowy, m.in. odwołane pociągi, spóźnienia czy realizowanie przewozów składami nieprzystosowanymi do potoków pasażerskich (dotyczy 2022 r. i pierwszego kwartału 2023 r.). to 7,7 mln zł. Zmieniony został dyrektor Zakładu Polregio, który odpowiada za wdrożenie programu naprawczego.
Gorzkich słów pod artykułami w mediach publicznych nie szczędził także senator RP Wadim Tyszkiewicz. – Przeczytałem w tubie propagandowej PIS, czyli w Gazecie Lubuskiej (kiedyś organ prasowy PZPR) jak to ludzie, pasażerowie i podróżni pomstują na Marszałek Polak za niepunktualność pociągów. Czasami pociągi w ogóle nie odjeżdżają zostawiając zrozpaczonych pasażerów na peronach.
Tylko propagandziści GL “zapomnieli” dodać, że Urząd Marszałkowski i Pani Marszałek Polak są tylko płatnikami ogromnych pieniędzy, które trafiają do firmy Lubuska Kolej Regionalna, której udziałowcem jest Skarb Państwa w 98,79%. Zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich zawartą pomiędzy Województwem Lubuskim (organizatorem) a Polregio SA (operatorem), Województwo udostępnia cały swój tabor operatorowi. Za realizację transportu odpowiada operator, państwowy!!! Polregio kolejny raz zapowiada program naprawczy. Samorząd nie ma wyjścia, bo ta jedna firma (z większościowym udziałem państwa) jest w zasadzie monopolistą.
Ale tego już w biuletynie propagandowym PiS nie wyczytacie.
Tak więc nie ten adres panowie propagandziści.
A jeśli pociąg się spóźnia, albo nie odjeżdża, to pretensje do prezesa na Nowogrodzkiej w Warszawie – pisze w swoim wpicie Wadim Tyszkiewicz.












Województwo Lubuskie jest właścicielem 23 pojazdów szynowych z czego 3, to elektryczne zespoły trakcyjne. Ze względu na to, że 70 proc. linii kolejowych w naszym województwie jest niezelektryfikowane, obsługa większości połączeń regionalnych, dla których organizatorem jest Województwo Lubuskie odbywa się pojazdami spalinowymi (20 sztuk). Zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich zawartą pomiędzy Województwem Lubuskim (organizatorem) a Polregio SA (operatorem), Województwo udostępnia cały swój tabor operatorowi. Jednocześnie umowa określa, że za naprawy bieżące taboru, usuwanie usterek, przeprowadzanie przeglądów utrzymania P1, P2, P3 odpowiada Polregio S.A. Województwo Lubuskie zobowiązane jest do realizacji przeglądów utrzymania poziomu P4 oraz P5. Postępowania przetargowe na przeglądy P4 i P5 są przeprowadzane przez Województwo zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Polregio. Żadne postępowanie przetargowe nie było wydłużane i odbywa się zgodnie z przepisami prawa.
Na dzień 27 czerwca 2023 r. wyłączonych z użytku było 13 pojazdów udostępnionych przez Województwo Lubuskie. Z czego 2 wspomniane znajdują się na przeglądzie P4 a pozostałych 11 jest wyłączonych z powodu napraw bieżących i przeglądów, za które odpowiada przewoźnik. Przewoźnik zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich zobowiązany jest także do zapewnienia niezbędnej rezerwy taborowej, uzupełniającej pojazdy wyłączone z użytkowania.
23 czerwca 2023 r. w siedzibie UMWL doszło do spotkania członka zarządu województwa lubuskiego Marcina Jabłońskiego oraz dyrekcji Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL z zarządem spółki Polregio SA z prezesem Adamem Pawlikiem na czele. W spotkaniu uczestniczyła również Marzena Skubiszyńska – dyrektor oddziału spółki w Zielonej Górze. W trakcie spotkania zarząd spółki zobowiązał się przedstawić do dnia 27 czerwca program naprawczy usprawniający funkcjonowanie przewozów użyteczności publicznej w województwie lubuskim, zminimalizowanie odwołań pociągów oraz zapewnienie niezbędnej rezerwy taborowej. Program taki wpłynął do urzędu 27 czerwca.
Od 1 lipca lubuski oddział Polregio ma nowego dyrektora. Na stanowisko wrócił Krzysztof Pawlak, który tym oddziałem kierował już w latach 2017-2021.
Rok 2022 r. był rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów w przewozach kolejowych, dla których organizatorem jest województwo lubuskie.
Liczba przewiezionych pasażerów na terenie województwa lubuskiego w latach 2013 – 2022
Operator | POLREGIO (Przewozy Regionalne) | Koleje Dolnośląskie | Łącznie |
Liczba pasażerów w roku 2013 | 2 506 308 | 138 206 | 2 644 514 |
Liczba pasażerów w roku 2014 | 2 646 511 | 194 385 | 2 840 896 |
Liczba pasażerów w roku 2015 | 2 719 993 | 221 025 | 2 941 018 |
Liczba pasażerów w roku 2016 | 2 611 499 | 162 255 | 2 773 754 |
Liczba pasażerów w roku 2017 | 2 621 328 | 185 175 | 2 806 503 |
Liczba pasażerów w roku 2018 | 2 603 061 | 188 056 | 2 791 117 |
Liczba pasażerów w roku 2019 | 2 694 278 | 210 164 | 2 904 442 |
Liczba pasażerów w roku 2020 | 1 520 886 | 114 396 | 1 635 282 |
Liczba pasażerów w roku 2021 | 1 616 504 | 157 276 | 1 773 780 |
Liczba pasażerów w roku 2022 | 3 052 776 | 223 309 | 3 276 085 |