Nowy szynobus wjechał na tory. Lubuszanie mogli się nim przejechać (ZDJĘCIA)

Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów, które zakupiło województwo lubuskie, jeździ już na lubuskich torach.
Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów, które zakupiło województwo lubuskie, jeździ już na lubuskich torach.
Lubuszanie mogli zobaczyć i przejechać się po raz pierwszy hybrydowym pociągiem marki FPS. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gorzów – Witnica – Gorzów.

– W związku z zagrożeniem powodziowym i sytuacją na Dolnym Śląsku odwołaliśmy uroczystość związaną z przekazaniem szynobusu, ale jest to fakt, że mieszkańcy będą mogli już z niego korzystać. Mamy nadzieję, że w sposób znaczący poprawi to sytuację na lubuskiej kolei – podkreśla marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów, które zakupiło województwo lubuskie, jeździ już na lubuskich torach. Wartość pojazdu to 35 608 500 zł.

Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego podkreśla: – Nie chcieliśmy robić żadnej uroczystości w tej sytuacji kryzysowej, niemniej życie musi iść do przodu. Nowy pojazd już jest, może jeździć i będzie niezwłocznie wprowadzony do rozkładu. Mam nadzieję, że uzupełni te deficyty, które występowały do tej pory. Pomoże nam usprawnić połączenia, uczynić je bardziej punktualnymi. Dziś rano prezes Polregio w komentarzu prasowym bije się w pierś i zdaje sobie sprawę, że wina leży po stronie jego spółki. Z nadzieją przyjmuję jego deklarację, że zrobi wszystko, aby sytuację poprawić. Równolegle przygotowujemy się na sytuację, w razie gdyby Polregio nie było sobie w stanie szybko i sprawnie poradzić z tym kryzysem. Całość tych działania mam nadzieję, że poprawi sytuację i wkrótce będziemy mogli zaoferować mieszkańcom punktualne i niezawodne połączenia.

W poniedziałek 16 września nowym szynobusem mieszkańcy mogli się przejechać za darmo po raz pierwszy na linii Gorzów Wlkp. – Witnica.

Grzegorz Lechowski: Na razie robi pozytywne wrażenie. Fotele są bardzo wygodne, siedzi się komfortowo. Zobaczymy w przyszłości, jak się sprawi nowy pojazd.

Wiktor Szotkowski: Oczekiwania są proste, żeby pociągi z Zielonej Góry do Gorzowa i w drugą stronę były rzadziej odwoływane. Fajnie, żeby jeździły takie składy na trasie, a nie przysłowiowe „żelazko”. Pierwsze wrażenie bardzo pozytywne, czysto, dużo miejsca i w ładnych kolorach. Miejmy nadzieję, że nie będzie się psuł jak te inne.

Marek Bilk: Widziałem ten pojazd wcześniej jak były szkolenia i jazdy próbne dla maszynistów. Zrobił na mnie pozytywne wrażenie. Jest funkcjonalny przede wszystkim, a na dodatek ładny z wyglądu. Mam nadzieje, że na lubuskich torach sytuacja się w końcu poprawi, zwłaszcza w naszym regionie.

Dariusz Kasprzyk: Pojazd na pewno będzie się wyróżniał spośród pozostałych pociągów na naszych torach. Ma klimatyzację, jest wygodniejszy i zdecydowanie bardziej pojemny od składów SA 105. Te składy często kursując na trasie Gorzów-Zielona Góra są przepełnione, ludzie odbijają się od drzwi bo nie są w stanie wejść do środka. Mam nadzieję, że nie będzie się psuł tak często jak inne pociągi na liniach 203 czy 367.

Jakub Nowak: Robi wrażenie, wręcz piorunuje. Widać tu nowoczesność i dobre rozwiązania. Choćby 4 pary drzwi po każdej stronie, które będą dużym udogodnieniem dla pasażerów. Widać, że przyszedł czas na zmiany jakościowe. Miejmy nadzieję, że będzie to czynnik polepszający sytuację na torach.

Katarzyna Sulecka: Na poprzedni pociąg się spóźniłam, ale dzięki temu specjalnemu przejazdowi będą mogła dojechać do domu do Witnicy. Takie szczęście. To jest miłe zaskoczenie, bardzo cichy, ładny, przestronny. Bardzo elegancko. Jeżdżę dosyć często. Dużo było opóźnień, dużo odwołanych połączeń. Dzieci do szkół się spóźniały. Myślę, że nowy pojazd poprawi sytuację.

Pojazd został skierował do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. – Zbąszynek – Zielona Góra . Korzystać z niego będzie mogło nawet 229 osób jednocześnie. Szynobus posiada 84 miejsca siedzące w układach tzw. „lotniczym” oraz naprzeciwległym. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach, dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom niepełnosprawnym.

Spalinowo-elektryczny zespół trakcyjny „Plus” oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Pierwszy z nich wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób z niepełnosprawnością oraz w przedział służbowy. Drugi natomiast posiada kabinę WC w formie tradycyjnej oraz miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Maksymalna prędkość pojazdu przy napędzie spalinowym wynosi 120 km/h, a przy napędzie elektrycznym 160 km/h.

Szynobus posiada szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób im towarzyszących, m.in. za kabiną maszynisty, po obu stronach pojazdu w członie spalinowym zamontowano ręcznie rozkładane rampy wjazdowe.

Kolejny na lubuskie tory wyjedzie w okolicach listopada. Będzie to większa, trójczłonowa odmiana spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego oznaczonego jako 228M-001, który posiada 156 ergonomicznie rozmieszczonych miejsc siedzących.

Oba pojazdy zostały zakupione w ramach projektu pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych”, który został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Ich łączna wartość wynosi 73,8 mln zł brutto z czego 80,19% dofinansowano z UE.

Katarzyna Kozińska, Tomasz Pawłowski

#FunduszeUE #UEdlaLubuskiego #UE #PomocUE #FunduszeEuropejskie #FunduszeUnijne #UEdlaNAS #EUREGIOPoland #FunduszeEuropejskiedlaWojewództwaLubuskiego

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content