O tym, jakie działania podjął samorząd województwa lubuskiego, by naprawić sytuację na lubuskiej kolei, mówił na ostatniej sesji Rady Miasta Gorzowa Wlkp. Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek województwa lubuskiego. Właśnie podczas sesji nagrywaliśmy ostatni w tym roku magazyn Region Północ.
Jest satysfakcja, że udało się dojechać do Gorzowa, by przedstawić radnym kolejowe konkrety?
Tak, to intensywny czas dla gorzowskiego samorządu, ale padły ważne informacje. Linia 203 jest najbardziej obłożoną linią w województwie lubuskim, tutaj podróżuje dziennie 2,5 tysiąca pasażerów. Jak to sobie przeliczymy w skali roku to są milionowe potoki, a mamy tu niestety wiele problemów z przewoźnikiem. My jesteśmy organizatorem przewozów regionalnych, nie ich realizatorem. W procesie przetargu wybraliśmy spółkę, która to realizuje. Cztery lata temu podpisaliśmy taką umowę ze spółką Polregio, rządowo samorządową, ona obowiązuje przez dziesięć lat. Spółka ta nie wywiązuje się z umowy. Pociągi się spóźniają i są odwoływane.
Wiemy, że jest źle. Wielokrotnie o tym informowaliśmy. Co z tym robi samorząd województwa?
Po pierwsze i najistotniejsze, żeby poprawić jakość przewozów, są zakupy i optymalne wykorzystanie zakupionych wcześniej szynobusów, jeden z nich, który już jeździ do Zbąszynka, a drugi najpóźniej na początku przyszłego trafi na linię 203. To jest konkret. Ten nowy szynobus, w którym znajduje się 230 miejsc, powinien usprawnić komunikację na tej trasie. Drugą rzeczą są działania nowego zarządu Polregio, polegające na optymalizacji zarządzania także na tej linii. Czekamy na ich efekty i dostrzegamy podejmowane starania przez nowy zarząd, który przejął spółkę w fatalnym stanie. Kolejna rzecz i kolejny konkret to podjęcie działań przed Zarząd Województwa zmierzających do powstania własnej spółki transportowej.
To duże wyzwanie.
Jest to proces długotrwały, często kilkuletni, ale już jakiś czas temu wyłoniliśmy kancelarię prawną, która jest odpowiedzialna za stronę formalno-prawną oraz przygotowania dokumentów do wyłonienia spółki. Prawnicy zakończyli pracę i przekazali nam koncepcję powstania spółki, biznesplan i projekt umowy, co musimy obecnie przeanalizować. Pierwsze informacje, które uzyskałem, co do kosztów funkcjonowania takiej spółki, są bardzo optymistyczne, jeżeli zgodzą się z tym także zarząd województwa i radni. Po analizie departamentu merytorycznego, podejmiemy decyzję o wyłonieniu takiej spółki, myślę że w pierwszym kwartale przyszłego roku. I czwarty konkret jest taki, że podjęliśmy rozmowę z innymi przewoźnikami i organizatorami na temat przejęcia części połączeń, są to: Koleje Wielkopolskie, Koleje Wielkopolski i m.in. Spółka Arriva. W tej chwili ta możliwość jest analizowana pod względem możliwości technicznych i czasowych, więc czekamy na propozycje i oferty. To są konkrety, które dotyczą nie tylko tej trasy, ale całości połączeń kolejowych i wierzę, że efekty będziemy widzieć w niedalekim czasie.
W ostatnim w tym roku magazynie Region Północ felieton z sesji budżetowej Rady Miasta Gorzowa Wlkp.
Wydatki Miasta określono w nim na ponad 1 mld 239 mln 633 tys. zł, a dochody na 1 mld 128 mln 956 tys. zł. W 2025 roku na inwestycje przeznaczono 210 mln zł. Do największych przedsięwzięć inwestycyjnych w 2025 r. będą należały: modernizacja i wyposażenie obiektów kultury (ok. 11,2 mln zł), budowa Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Centrum Doradztwa Zawodowego i internatu przy Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu (ok. 17 mln zł), budowa północnej obwodnicy Gorzowa (ok. 31 mln zł) czy przebudowa ul. Spichrzowej – II etap (ok. 13 mln zł).
Wśród większych inwestycji są też prace związane z rozwojem terenów inwestycyjnych poprzez rozbudowę układu komunikacyjnego północnej części miasta (ok. 6,7 mln zł) oraz termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej (ok. 6,3 mln zł).
Na sesji było gorąco ponieważ radni głosowali w sprawie wsparcia dla Stali Gorzów.
W programie także samorządowo-rządowe podsumowanie roku.



