Jest poprawa na kolei. Sebastian Ciemnoczołowski: To efekt presji

Pociąg
Dworzec w Gorzowie archiwum.
Majówka 2025 przyniosła długo oczekiwaną ulgę pasażerom lubuskiej kolei. Jak podkreśla wicemarszałek województwa Sebastian Ciemnoczołowski, sytuacja poprawiła się diametralnie – i to w zaledwie kilkanaście miesięcy. Jak podaje porta gorzowianin.com w dniach 1–6 maja odwołano zaledwie sześć pociągów, z czego tylko jeden na newralgicznej linii 203 Kostrzyn – Gorzów – Krzyż. To ogromna zmiana w porównaniu do końcówki 2024 roku, kiedy w województwie lubuskim nie wyjechało ponad 5300 pociągów, a listopad zapisał się jako najgorszy miesiąc w historii lokalnych połączeń – z rekordowymi 687 odwołaniami.

Rok temu nie mówiliśmy o komforcie, tylko o tym, żeby w ogóle dojechać – przyznaje Sebastian Ciemnoczołowski. – Gdy dziś słyszę, że w czasie całej majówki tylko jeden pociąg na linii 203 został odwołany, zastanawiam się, czy to sen. To pokazuje, że presja, ale i konkretne działania przyniosły efekt.

Wicemarszałek zaznacza, że za poprawą nie stoją przypadek ani szczęście. Kluczowe były zmiany organizacyjne i kadrowe w Polregio oraz intensywne rozmowy z przewoźnikiem. Samorząd województwa, jako organizator połączeń, od początku wywiązywał się ze swoich obowiązków – zapewniał tabor i finansowanie. Problemem była jakość serwisowania składów.

Tabor był nasz, ale nie był należycie obsługiwany. Teraz jest inaczej. Pociągi są sprawne, nie ma masowych odwołań, a opóźnienia – jeśli już się zdarzają – są minimalne – mówi Ciemnoczołowski.

Jak wyjaśnia, przykład linii 203 jest szczególnie istotny – codziennie korzysta z niej ok. 2500 pasażerów. – Skala problemu była ogromna. Jeśli odwoływano połączenia, tysiące osób nie mogły dojechać do pracy, szkoły, lekarza. Dziś te liczby spadły do minimum – zauważa.

Ciemnoczołowski przyznaje, że samorząd zastosował „język presji”, ale nie ograniczył się do słów. Pojawiły się realne konsekwencje: kary, monitoring, weryfikacja wykorzystania i obsługi taboru, ale też nowe inicjatywy, jak tworzenie własnej spółki transportowej.

To, że tworzymy własną spółkę, zmobilizowało także Polregio do poprawy jakości. Jeśli chcą z nami dalej współpracować po 2030 roku, kiedy rynek się otworzy, muszą udowodnić, że są tego warci – mówi wprost Ciemnoczołowski. – I cieszę się, że obecne władze spółki to rozumieją i dotrzymują słowa.

Czy zatem problem odwołań pociągów w Lubuskiem to już przeszłość? Wicemarszałek zachowuje ostrożny optymizm. – Nie chcę niczego zapeszać, ale dzisiejsze dane są bardzo budujące. Po latach zaniedbań wreszcie widać światełko w tunelu. Teraz musimy to utrzymać.

W programie także o przekazaniu miliona złotych przez samorząd województwa lubuskiego na kierunek pielęgniarstwo na gorzowskiej AJP oraz o 70-leciu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego “Medyk” w Gorzowie Wlkp.

Udostępnij:

Więcej artykułów

Z nowoczesnych aparatów USG cieszą się między innymi gorzowskie Amazonki od lat namawiającej lubuszanki do profilaktyki. Na zdjęciu z dr n. med. Piotrem Zorgą kierownikiem Klinicznego Zakładu Medycyny Nuklearnej.

Diagnostyka w gorzowskim szpitalu na nowym poziomie

Nowy Ambulatoryjny Zakład Diagnostyki Obrazowej, sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy, został oficjalnie otwarty na terenie gorzowskiego szpitala. Inwestycja warta dziesiątki milionów złotych ma znacząco

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Przejdź do treści