Nowy most na Odrze otwarty! (ZDJĘCIA)

Most w Kostrzynie nad Odrą
Symboliczne uroczyste otwarcie mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą 31 lipca 2024 r.
31 lipca br. miało miejsce uroczyste otwarcie długo oczekiwanego mostu na Odrze między Küstrin-Kietz a Kostrzynem nad Odrą, w którym udział wzięli m.in. Marek Cebula, Wojewoda Lubuski, a także reprezentanci strony niemieckiej – Kraju Związkowego Brandenburgia i przedstawiciele wykonawcy inwestycji.

Ten 2️60-metrowy most to pierwsza na świecie konstrukcja w kształcie łuku sieciowego z wieszakami z włókna węglowego. Nowa, dwutorowa przeprawa, przystosowana do prędkości 120 km/h, waży 1800 ton i usprawni ruch w regionie, skracając czas podróży (przez sam most) o około 2 minuty.


Marek Cebula, Wojewoda Lubuski podkreślił transgraniczne znaczenie obiektu: -Mosty zawsze łączą dwa brzegi. To niezwykle ważna inwestycja, która nie tylko łączy dwa kraje, ale także usprawnia przepływ ludności i towarów, oszczędzając czas i poprawiając komunikację. Wielu Lubuszan dojeżdżających do pracy w okolice Berlina było wykluczona komunikacyjnie. Jesteśmy w Unii Europejskiej, rynek pracy jest otwarty. Ten most ma kolosalne znaczenie dla mieszkańców i gospodarki regionu. Każde skomunikowanie naszego kraju z Europą jest niezwykle cenne.”


Nowy most jest symbolem zrastającej się Europy i miejscem, w którym Niemcy i Polska spotykają się pośrodku rzeki. Stanowi podstawę intensyfikacji transgranicznego ruchu pasażerskiego i towarowego, przynosząc liczne korzyści dla mieszkańców i przedsiębiorców po obu stronach granicy.

Przypomnijmy. Grupy zrzeszające przedsiębiorców z obu krajów apelują teraz do władz o dalszą rozbudowę linii kolejowej łączącej Berlin z Kostrzynem, Gorzowem i Krzyżem Wielkopolskim.

Jerzy Korolewicz – Prezes Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej w Gorzowie Wielkopolskim nie kryje radości, ale…
-Radosny dzień, zakończyła się budowa mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą. Przywrócony został ruch między Kostrzynem a Berlinem. Miejmy nadzieje, że za chwilę między Gorzowem a Berlinem również wróci bezpośrednie połączenie, a może nawet do Torunia. To wielkie ułatwienie dla podróżujących w obie strony. Temu wydarzeniu poświęciliśmy specjalny apel wystosowany do władz Polski i Niemiec. Postulujemy o dalsze prace modernizacyjne na linii kolejowej 203. Chcielibyśmy, aby na całej długości tego odcinka od Berlina aż do Krzyża była to linia dwutorowa i linia zelektryfikowana. Chcemy również szybkiego rozpoczęcia prac nad dokumentacją techniczną, tak aby za kilka lat mogłyby się rozpocząć faktyczne prace modernizacyjne. Dla Gorzowa, który od lat cierpi na wykluczenie komunikacyjne, to bardzo ważny aspekt. Stąd ten apel i wspólne starania obu naszych izb – podkreśla.

Działania w sprawie elektryfikacji linii 203 od lat wspiera i inicjuje marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, który przypomina – Zadanie to należy niewątpliwie do zaniechań poprzedniej władzy. Mieliśmy zapowiedzi działań w tej sprawie już w 2015 roku i nic – przypomina. Samorząd województwa także wystosowywał liczne apele w tej sprawie.

Zdjęcia: Lubuski Urząd Wojewódzki

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content