Paweł Tonder: Most w Milsku jeszcze w tym roku (WIDEO)

Paweł Tonder
Obwodnica Drezdenka miała być największą inwestycją drogową w historii regionu. Co dalej? Na razie nie wiadomo.

Rząd PiS nie dofinansował w ramach Polskiego Ładu III i IV etapu obwodnicy Drezdenka – czy to oznacza odłożenie inwestycji w czasie? Jaki wpływ ma inflacja na obecnie prowadzone i przygotowywane projekty modernizacji i budowy dróg wojewódzkich? Kiedy oficjalnie otwarty zostanie most w Milsku? Gościem LCI był Paweł Tonder – dyrektor ZDW w Zielonej Górze.

-Myślę, że w tej chwili będzie trzeba przeprowadzić ponownie analizę, przeprowadzić rozmowy z zarządem województwa, celem podjęcia decyzji co dalej. 82 miliony to jest olbrzymi wydatek. Dla przykładu podam, że dla kończącej się perspektywy finansowej UE wkład własny województwa na całą perspektywę wynosił nieco ponad 30 milionów, a w ramach nowej perspektywy planuje się wydatki na poziomie 90 milionów na całą perspektywę – mówi Paweł Tonder o aktualnej sytuacji wokół obwodnicy Drezdenka.

Dyrektor ZDW wskazuje, że projekty tego typu, warte setki milionów złotych, nie są możliwe do zrealizowania bez wsparcia zewnętrznego.

-To pokazuje skalę, że te 82 miliony to jest bardzo znaczący wydatek, jeżeli chodzi o samą inwestycję, a historycznie byłaby to największa inwestycja na drogach w regionie. Tutaj mówimy o prawie 170 milionach na dwa etapy, to jest bardzo duża inwestycja i takie inwestycje bez wsparcia środków zewnętrznych są niemożliwe do przeprowadzenia.

Początkowo III i IV etap obwodnicy Drezdenka otrzymał 50% finansowania z programu budowy obwodnic, ale samorząd województwa liczył na zdecydowanie więcej.

-Dzięki temu, że ten rządowy fundusz rozwoju dróg uzupełnił się o możliwość złożenia wniosku na zadania obwodnicowe, to województwo lubuskie podjęło decyzję wspólnie z ZDW, żeby złożyć 3 wnioski – dwa etapy Drezdenka czyli 3 i 4, a także obwodnica Nowej Soli. Dzięki wsparciu rządowemu, gdzie zgodnie z regulaminem dofinansowania mogą być do 80 procent, licząc też i wiedząc, jakie możliwości finansowe ma województwo lubuskie liczyliśmy na to, że to dofinansowanie będzie na wyższym poziomie – mówi Tonder.

Światełko w tunelu pojawiło się, gdy projekt zakwalifikowany został do finansowania w ramach Polskiego Ładu. Niestety, 30 maja oficjalnie poinformowano o braku wsparcia dla tego przedsięwzięcia.

-Liczyliśmy na Polski Ład, czyli uzupełnienie. Ja liczyłem na to, że jednak takie duże zadanie i możliwość jego realizacji przy wsparciu środków zewnętrznych będzie możliwe. W tej chwili ta decyzja, mając na uwadze ten olbrzymi wymagany wkład własny na poziomie 50 procent, czyli tych ponad 80 milionów nawet przy uwzględnieniu tego wysiłku i deklaracji pani burmistrz Piotrowskiej, burmistrz Drezdenka, o dofinansowanie 8 milionów, staje to pod znakiem zapytania – podkreśla Tonder.

Panuje jednak przekonanie, o czym również mówi dyrektor ZDW, że najbardziej ucierpią na tym mieszkańcy samego Drezdenka.

-Myślę, że nie tylko my oczekiwaliśmy, jako zarządca dróg wojewódzkich, ale przede wszystkim mieszkańcy regionu czy Drezdenka, które jest problematycznym miejscem, jeżeli chodzi o układ komunikacyjny, ponieważ tam nie przebiegają żadne drogi krajowe i cały ruch praktycznie tranzytowy odbywa się przez centrum Drezdenka. Liczyliśmy, że rozwiążemy ten problem ze względu na to, że ten układ jest problematyczny, trudny do zmiany bez powstania obwodnicy.

Tonder podkreśla, że nie można znaleźć żadnych merytorycznych przesłanek do tego, by zrozumieć decyzję rządu. Co więcej, jak obrazuje, natężenie ruchu w Drezdenku jest tak ogromne w ciągu doby, że porównać to można z brakiem drogi S3 wokół Zielonej Góry i Gorzowa, gdy samochody wjeżdżałyby do miast.

-Jest to jedna z najbardziej obciążonych miejscowości, jeśli chodzi o natężenie ruchu, bo cały ruch tranzytowy przebiega przez tę miejscowość. Dla przykładu – średnie natężenie na części dróg wojewódzkich to jest ok. 2.400 pojazdów na dobę i wzrósł w ostatnich 5 latach, gdy mieliśmy ok. 2.067 pojazdów. 10 tysięcy pojazdów, które przechodzi przez Drezdenko, pokazuje jak bardzo wykraczamy poza ten średni ruch na drogach wojewódzkich, także tutaj ten problem komunikacyjny, póki ta obwodnica nie powstanie, będzie się nasilać i uprzykrzać ruch użytkownikom i mieszkańcom.

Dyrektor ZDW dodał, że pierwsze 2 etapy obwodnicy Drezdenka powstały dzięki samorządowi województwa.

-Przypomnę, że 1 i 2 etap został zrealizowany w ramach funduszy unijnych, którymi dysponowało województwo lubuskie, więc już ten wysiłek został w pewnym fragmencie wykonany i te 2 etapy służą już mieszkańcom.

Cała rozmowa:

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content