“Polski Ład” mówi NIE dla obwodnicy Drezdenka. (WIDEO)

W ramach nowej perspektywy finansowej będą realizowane także inwestycje drogowe.
Kiedy wreszcie powstanie! – mówią nam mieszkańcy miasta – o kolejnych etapach tylko się mówi i mówi, a my tu zakorkowani przez tiry, budynki się sypią! Dofinansowanie z kolejnego programu, tym razem inwestycji strategicznych miało dopiąć sprawę budowy. Wcześniej rząd przeznaczył środki na ten cel z programu budowy obwodnic, samorząd województwa i gmina mieli dorzucić kolejną część. Montaż finansowy był gotowy…

Ścisłe centrum Drezdenka, schludny deptak. Zabytkowe i odrestaurowane budynki. niestety atmosferę miejsca psuje hałas i widok przejeżdżających przez krzyżujące się tu drogi wojewódzkie auta, w tym tiry. Przejście przez jezdnię jest nie lada wyzwaniem dla dzieci i osób starszych, a nie byliśmy tam wcale w godzinach szczytu.- Wtedy to tu jest tragedia – mówią nam mieszkańcy i dodają, że od lat czekają na inwestycję. Jest niebezpiecznie, drogi są zakorkowane, a budynki niszczeją – podkreślają.

Przez niewielkie ulice przejeżdżają setki tirów dziennie.
Mała gmina, wielkie korki


Ich obserwacje mają odzwierciedlenie w statystykach. – W Drezdenku w 2015 roku ruch dobowy wynosił ok. 7 tys. pojazdów na dobę , a w latach 2020-2021 wzrósł do wartości 10 tys. pojazdów na dobę. To tak jakby nagle droga S3 nie obchodziła Zielonej Góry, czy Gorzowa tylko wprowadzała bezpośrednio ruch do tych miast – mówi Sławomir Kotylak – dyrektor departamentu infrastruktury i komunikacji UMWL. Na razie wybudowano tylko 2 z planowanych 4 odcinków. W 2015 roku otwarto pierwszy odcinek obwodnicy. 3 lata później – drugi. Trzeci odcinek obwodnicy połączy się z drogą wojewódzką 174 w okolicach Kosina. Czwarty w Kleśnie z drogą numer 160. Ma powstać także przejazd nad torami kolejowymi, wał przeciwpowodziowy i nowy most na Noteci. Koszt całkowity budowy III i IV etapu obwodnicy to 172,2 mln zł, co oznacza, że jest to największe zadanie na drogach w Lubuskiem.

Dotychczas udało się wybudować dwa etapy inwestycji.

Finansowanie w ramach rządowego programu budowy obwodnic wynosi 86,1 mln zł, zadeklarowany wkład Drezdenka to 8 mln zł i wkład samorządu województwa to 13,1 mln zł w ramach dochodów własnych. Zarząd województwa lubuskiego wnioskował o brakujące 65 mln zł z programu Polski Ład. Na opublikowanej niedawno liście inwestycji zakwalifikowanych do dofinansowania, nie ma tej inwestycji.


A miało być tak pięknie


– Czujemy się rozczarowani tym, że inwestycji nie ma na liście Polskiego Ładu. Bardzo liczyliśmy, że uda się wesprzeć naszą inicjatywę. Ona jest oddolna, społeczna. Zebraliśmy w tej sprawie ponad 5 tysięcy podpisów mieszkańców. Oni mają dość hałasu, natężenia ruchu, budynki się walą. Liczyliśmy na rządowe dofinansowanie i wciąż mamy na nie nadzieję – mówi Justyna Con ze społecznej inicjatywy na rzecz budowy obwodnicy. Rozczarowania nie kryje tez burmistrz Drezdenka Karolina Piotrowska – Liczyliśmy bardzo na te środki, bo one spinały całą tę inwestycję. Pamiętajmy jednak, że 86 milionów złotych z programu zadań obwodnicowych jest na stole. Dodatkowo nasz deklarowany wkład własny. Należy to potraktować jako rzecz, która utrudni ten proces, może go skomplikuje i wydłuży. Liczę jednak na to, że jednak obwodnica powstanie. Bardzo się cieszę, ze zarząd województwa aplikował o te środki, że Zarząd Dróg Wojewódzkich o nie wnioskował, bo to znaczy, że są zdeterminowani do tego, by pomóc mieszkańcom Drezdenka, aby ta obwodnica powstała. Żeby ulżyć naszym problemom – mówi Karolina Piotrowska.

Montaż do poprawki


To miało być największe zadanie na drogach wojewódzkich w regionie. Zarząd Województwa Lubuskiego musi teraz ponownie przeprowadzić analizy jeżeli chodzi o możliwości samorządu województwa. – Porozmawiać o tym, co dalej z tymi dwoma etapami, czy spróbować skupić się i realizować jeden, najważniejszy czwarty etap i przesunąć być może środki z trzeciego etapu, aby uzupełnić ten wkład własny, jeśli będzie taka możliwość. Przed nami rozmowy w tej sprawie z zarządem województwa i z ministerstwem o możliwościach – mówi Paweł Tonder. Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.

Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo:

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content