Kolej Skwierzyna – Międzychód: Urząd Marszałkowski gotowy, piłeczka po stronie rządu (WIDEO, ZDJĘCIA)

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego dziś w Gorzowie Wlkp. potwierdza - jest gotowy do remontu linii 363. Na zdjęciu od lewej dyrektor Sławomir Kotylak, posłanka na Sejm RP Krystyna Sibińska, członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński i wiceprzewodniczący lubuskiego sejmiku Mirosław Marcinkiewicz.
Potwierdzenie tej gotowości to bardzo dobra informacja dla Gorzowa Wlkp. i ościennych gmin, dlatego o decyzji poinformowano właśnie na północy województwa lubuskiego. – Dzisiaj wysłane zostało potwierdzenie do Ministerstwa Infrastruktury, że gotowi jesteśmy realizować ten projekt we współpracy z samorządami, czekamy na kolejne kroki ministerstwa i podpisanie umowy – mówił na konferencji prasowej w Biurze UMWL w Gorzowie Wlkp. członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. Projekt został przesunięty z listy rezerwowej na podstawową w ramach programu Kolej Plus.

Jak podkreślili uczestnicy konferencji prace nad projektem potrwają kilka lat, dlatego ważne jest, by zacząć już dziś. – W międzyczasie zwróciliśmy się do wszystkich samorządów, które deklarowały gotowość współfinansowania 15% udziału własnego. Takie potwierdzenie otrzymaliśmy. Przygotowaliśmy rzetelnie wszystkie dokumenty. Nie ma jeszcze decyzji. Pojawiły się w przestrzeni publicznej informacje, że ona już jest. Czekamy. Nie dziwi nas to. Gorzów jest bowiem bardzo mocno zaangażowany w prace nad tym projektem. Wspólnie z samorządami, które leżą na trasie tego połączenia, także wielkopolskimi opracowaliśmy dokumentację, kosztowała ona ponad 700 tysięcy złotych. Połowa tych środków pochodzi z budżetu województwa, pozostała część to wkład samorządów. Gorzowa opiewa na ponad 200 tysięcy – mówił Marcin Jabłoński.

Zapraszamy do materiału wideo:

Zakres większy niż w Lubsku

Kilka tygodni temu samorząd województwa podpisał z ministerstwem umowę na drugi z projektów w ramach programu Kolej Plus dotyczący rewitalizacji odcinka Lubsko – Bieniów na kilkanaście kilometrów. Będzie on realizowany około pięciu lat. – W wypadku linii 363 Skwierzyna – Międzychód mamy dużo większe przedsięwzięcie, mamy nadzieje, że to będzie dużo bogatszy i pełniejszy wariant z dobudową części połączenia do strefy gospodarczej w Gorzowie Wlkp. – mówił Marcin Jabłoński. Spodziewana wartość tego projektu to ponad 300 mln zł.

-Budowa infrastruktury kolejowej to zadanie państwa. Kolej Plus to zadanie, w którym to samorządy dodają do zadania rządowego. Wydaje się, że 15% to nie dużo, ale od projektu na kwotę ponad 300 mln zł kilkanaście procent to spora kwota. To duży wysiłek dla budżetu województwa i zarządu województwa lubuskiego. Mamy nadzieję, że te obiecane 8 par pociągów pozwoli na poprawę dostępności komunikacyjnej w regionie – mówił Marcin Jabłoński.

-Wczoraj decyzją zarządu województwa lubuskiego dostałem polecenie przygotowania i rozpisania postępowania o przygotowanie programu funkcjonalno – użytkowego celem zakupu taboru szynowego. Same tory nie rozwiązują problemu, trzeba również zapewnić możliwość przewozu pasażerów – mówił Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL w Zielonej Górze.
Inwestycja składa się z trzech elementów. – Chodzi o odbudowę linii 363 na odcinku blisko 30 kilometrów, to także remont ponad 12 przystanków na linii od Międzychodu do Gorzowa Wlkp. Poprawi się tutaj jakość obsługi pasażerów, trzeci element to doprowadzenie połączenia w kierunku strefy gospodarczej po dawnej linii 415 – dodaje dyrektor Sławomir Kotylak.

Linia potrzebna jak powietrze


-O tę inwestycję upominałam się kilkakrotnie w ministerstwie w ramach interpelacji i na komisjach infrastruktury. Jest to bardzo ważny projekt dla komunikacji, dla połączenia Gorzowa Wlkp. z resztą kraju. Jest wielu studentów, uczniów, pracowników, którzy będą korzystali z tej inwestycji. W ramach tej inwestycji planowana jest nitka, które doprowadzi kolej do strefy przemysłowej w Gorzowie Wlkp. Cieszę się, że jesteśmy krok dalej i mam nadzieję, że również ta inicjatywa województwa lubuskiego spotka się z dobrym odbiorem i bardzo szybko będą podpisane dokumenty – mówiła podczas konferencji prasowej Posłanka na Sejm RP Krystyna Sibińska z Koalicji Obywatelskiej.
-Potrzebujemy jak kana dżdżu połączeń kolejowych. Bardzo ważna jest w tym projekcie możliwość połączenia ze strefą ekonomiczną. Gorzów zgłaszał ten postulat. Z drugiej strony inna droga połączenia do Poznania, z czym mamy duży problem. Samorządy pod egidą Urzędu Marszałkowskiego potrafiły się w tej sprawie dogadać. Czekamy na konkretną, ostateczną decyzję – mówił Mirosław Marcinkiewicz, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego.

Celem projektu jest umożliwienie uruchomienia regionalnych kolejowych połączeń pasażerskich, umożliwiających przejazd z Międzychodu do Gorzowa Wielkopolskiego, z perspektywą utworzenia ciągu komunikacyjnego Poznań – Międzychód – Gorzów Wielkopolski – Szczecin, także w ujęciu między regionalnym. W ramach opracowania analizie poddawana jest możliwość wydłużenia połączenia Międzychód – Gorzów Wielkopolski do strefy ekonomicznej (Chróścik), które możliwe byłoby w wyniku odbudowy (częściowo w nowym śladzie) fragmentu linii kolejowej nr 415 na odcinku Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Chróścik (Gorzów Strefa Ekonomiczna). Wydłużenie połączeń kolejowych (także tych z kierunku Zielonej Góry) umożliwiłoby poprawę dostępności komunikacyjnej mieszkańców północno-wschodniej części województwa lubuskiego oraz zachodniej części województwa wielkopolskiego do istniejących zakładów pracy zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej (a także do firmy i zakładów, które powstają w dalszej perspektywie).

Zdjęcia: Tomasz Kowaluk LCI

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content