O rewolucji w siatce połączeń w Gorzowie Wlkp. na sesji Rady Miasta (WIDEO)

Od 1 maja autobusy będą jeździć inaczej. Nowe rozkłady wchodzą w życie od 1 maja. To efekt pierwszego etapu prac nad zmianami w gorzowskiej komunikacji miejskiej. Miasto zleciło przeprowadzenie badań i konsultacji z mieszkańcami, jak powinien wyglądać rozkład jazdy w Gorzowie Wlkp. i okolicznych gminach. Firma przedstawiła je podczas sesji Rady Miasta 26 kwietnia. 40 procent uwag i wniosków jakie złożyli mieszkańcy została uwzględniona. Chodzi o dojazdy do szkół, zakładów pracy i miejsc rekreacji. – Ocenę wystawią mieszkańcy – mówią radni.

Zapraszamy do materiału wideo:

Jakub dojeżdża do I Liceum Ogólnokształcącego z osiedla Staszica. Jest zadowolony, że miasto pracuje nad polepszeniem rozkładu jazdy. – Czasami ciężko dojechać do szkoły, bo autobus się spóźni, albo jest przepełniony przez ósmą, a potem przyjeżdża kilka na raz różnych i jest trochę zamieszanie – mówi nam Kuba. – Osobiście chciałbym żeby na Piaski jeździło więcej autobusów.

Ważne głosy mieszkańców

Takie postulaty znalazły się w opracowywanym planie, także te dotyczące miejsc pracy.  Coraz więcej osób dojeżdża do nowego centrum medycznego przy ulicy Wyszyńskiego. Jedna z wprowadzonych zmian po uwagach mieszkańców, to korekta trasy autobusu numer 132, który od 1 maja pojedzie właśnie tą ulicą. Zamiast na wprost ulicą księdza Andrzejewskiego autobusy tej linii w obydwie strony pojadą ulicą Wyszyńskiego, wrócą Kazimierza Wielkiego o obejmą osiedle Piaski. Połączy to Ustronie z Piaskami oraz Piaski z cmentarzem. To tylko jeden z przykładów. Zmian jest więcej. Aktywni byli m.in. bardzo dużego nowego osiedla Europejskiego, którzy domagali się większej liczby połączeń.

Proces aktualizacji siatki połączeń miasto prowadziło w ramach projektu unijnego przez kilka miesięcy. Efektem będzie wprowadzenie od maja nowych rozkładów jazdy i zmian w trasach linii autobusowych. Mieszkańcy aktywnie wzięli udział w konsultacjach społecznych. Wpłynęło ponad 420 uwag, 179 zostało uwzględnionych.

187 nie zostało zrealizowanych, bo wymagały one dużych inwestycji, ale to nie oznacza, że nie będą zrobione wcale, tylko odłożone w czasie. 68 postulatów zgłaszali mieszkańcy ościennych gmin.

– Udało się zrealizować wszystkie te, które nie wymagały bardzo dużych nakładów finansowych, tylko korekty w rozkładzie. Zrealizujemy 179 wniosków, 143 postulaty będą zrealizowane w całości i bezdyskusyjnie, 36 częściowo. Kto najbardziej zyska po zmianach? Pracy specjalnej strefy ekonomicznej, pacjenci centrum medycznego Buszkiewicz, uczniowie gorzowskich szkół. Oni będą najbardziej usatysfakcjonowani, bo wdrożone rozwiązania są odpowiedzą na ich postulaty – mówi Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting.

– Jest to pierwszy w historii Gorzowa Wlkp. tak szeroki proces aktualizacji siatki połączeń. Realizujemy projekt unijny, dzięki temu mogliśmy przeprowadzić badania, to pierwszy etap prac nad systemem komunikacji w mieście i okolicznych gminach w ramach zrównoważonego transportu miejskiego. Chodzi o takie dostosowanie połączeń, by mieszkańcy częściej korzystali z tych środków transportu. Dzięki temu stawiamy także na ekologię – mówi wiceprezydent Gorzowa Wlkp. Iwona Olek. – Nie wszystkie postulaty udało się zrealizować że względów infrastrukturalnych. Niektóre muszą poczekać, ale liczymy na nową perspektywę finansową i współpracę z mieszkańcami, by zaproponowane zmiany wymagające inwestycji, mogły być zrealizowane w przyszłości.

Przed nami testowanie

Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wlkp. już pracuje nad nowymi rozkładami jazdy, majówka będzie pracowita. – To 1 500 nowych rozkładów jazdy od maja, uruchamiamy służby nadzoru ruchu. Prosimy o wyrozumiałość mieszkańców, bo pierwsze dni będą tak naprawdę testowe – mówi Roman Maksymiak, prezes MZK w Gorzowie Wlkp.

Z efektami pracy firmy na zlecenie miasta radni Rady Miejskiej w Gorzowie Wlkp. zapoznali się 26 kwietnia. – Dotychczasowy rozkład był archaiczny i nie dostosowany do zmian urbanistycznych w mieście, to pierwszy etap pracy i ocenią to mieszkańcy – mówi radny PiS Tomasz Rafalski. –  Postulowałam o wprowadzenie autobusu z Manhattanu przez Piasku, Słowiankę, do góry na Staszica i do Osiedla Europejskiego i dalej na strefę, on jest najbardziej oczekiwany. Do mnie ludzie się zgłaszają w sprawie połączenia tą trasą i nie rozumiem, dlaczego miasto się wzbrania przed utworzeniem tej linii – mówi Marta Bejnar – Bejnarowicz z klubu Polska 2050. – Jestem sceptyczny, czy te zmiany od razu poprawią jakość komunikacji w mieście, ale cieszy duża aktywność mieszkańców. To ponad 400 uwag. Zmiany ocenią mieszkańcy i to oni wystawią ocenę miastu – mówi Radosław Wróblewski z Koalicji Obywatelskiej. Fot. Tomasz Pawłowski

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Latynoska Noc w Muzeum Ziemi Lubuskiej

Jedyna taka noc… (FOTO)

Wyjątkowa noc w roku, gdy muzea są nie tylko otwarte do późnych godzin nocnych, ale wręcz tętnią życiem, gwarem i muzyką. Tego dnia cisza jest

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content