Dobre wieści dla linii kolejowej Skwierzyna – Międzychód. Umowa podpisana, będzie remont! (WIDEO, ZDJĘCIA)

35 i ostatnia umowa na „Remont linii nr 363 ma odcinku Skwierzyna – Międzychód” w ramach programu Kolej Plus została podpisana symbolicznie na dworcu w Skwierzynie 6 października. Ważny projekt, łączący tak naprawdę docelowo także Gorzów Wlkp. z Poznaniem i w drugą stronę Gorzów Wlkp. ze Szczecinem. Samorząd województwa lubuskiego podczas wydarzenia upomniał się także o elektryfikację linii 203.

Stronami umowy są Województwo Lubuskie oraz zarządca infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

-Samorząd województwa ze zrozumieniem podszedł do tego programu Kolej Plus – zaznaczył członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. – Podjęliśmy wspólny wysiłek i z samorządowcami zbudowaliśmy sojusz. Złożyliśmy dwa projekty, w tym ten na odcinku Skwierzyna-Międzychód. To wartość około 330 mln zł, a wkład samorządów to blisko 50 mln zł. Połowa to środki samorządu województwa. Budżet Państwa jest większy od budżetu samorządu województwa lubuskiego o 650 razy. Jeśliby wziąć pod uwagę te proporcje, to ten wysiłek wydaje się godny uznania – mówił Marcin Jabłoński.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe – PKP realizuje projekty o wartości prawie 80 mld zł w ramach Krajowego Planu Kolejowego. Do 2030 roku wydamy na ten cel co najmniej drugie tyle. PLK opracowały możliwości rozwoju linii kolejowych na blisko 300 mld zł. Takich kosztów wymaga modernizacja linii w Polsce. To pokazuje, jaki jest ogromny problem finansowy. 80 mld na około siedmiu lat i tak do 40 roku. Wybieram duże inwestycje, które musimy zrealizować będąc w Unii Europejskiej – sieć bazową TNT. Jednocześnie wykonujemy modernizację na liniach regionalnych. Na koniec programu Kolej Plus wycofały się niego cztery województwa. Dziękuję województwu lubuskiemu, że trwaliście przy tym projekcie do samego końca. Dziś podpisujemy umowę o dofinansowanie. W ciągu miesiąca, półtora umowa na projektowanie, potem na realizację. W Gorzowie Wlkp. siedem kilometrów nowej linii do strefy ekonomicznej. Powstaną tam trzy przystanki.

Kilka miesięcy temu na dworcu w Lubsku podpisano umowę na dofinansowanie remontu linii kolejowej Lubsko – Bieniów. To drugi w ramach programu Kolej Plus.

-W połączeniu z projektem Międzychód – Szamotuły na terenie wielkopolski powstanie linia kolejowa, która połączy Gorzów Wlkp. z Poznaniem. Program Kolej Plus miał mieć alokację 6,5 mld. Samorządy złożyły około 100 wniosków do tego programu, zakwalifikowano projekty na ponad 30 mld złotych. Zwiększono alokację. Z 17 projektów zakwalifikowanych w pierwszej kwalifikacji mogliśmy zakwalifikować łącznie 35. Ten 35 dziś finalizujemy. Dziękuję za współpracę kolegom samorządowcom, że ten wniosek został złożony – mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Posłanka Krystyna Sibińska z Koalicji Obywatelskiej – Obiecałam Panu ministrowi, że podziękuję, co niniejszym czynię. Kolej szczególnie mnie zajmuje, jako członka komisji infrastruktury. Cieszę się, że możemy być świadkami umowy na realizację tego odcinka. To stworzy Lubuszanom możliwość podróżowania w głąb kraju. Szczególnie ważny jest dla mnie ten mały komponent gorzowski, bo będzie możliwość dojazdu do naszej strefy przemysłowej. Ja nie ustanę w naszych zabiegach w sprawie elektryfikacji linii 203. To poprawi sytuację mieszkańców, uczniów, pracowników. Jako budowlaniec trzymam kciuki za szybką realizację tego projektu.

Władysław Dajczak, wojewoda lubuski – Ta linia jest bardzo potrzebna z punktu widzenia nie tylko komfortu mieszkańców, ale także z punktu widzenia rozwoju gospodarczego samorządów takich jak Skwierzyna i Międzychód. Dziękuję, że ten projekt został zakwalifikowany do realizacji.

Lesław Hołownia, burmistrz Skwierzyny nie krył satysfakcji z dopięcia umowy – Szybka kolej z Poznaniem i dalej, bo połączy przecież docelowo także Szczecin, na pewno zaprocentuje, że Skwierzyna będzie się rozwijała dla dobra mieszkańców i regionu.

Przy okazji podpisania umowy członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński zaapelował publicznie o działania rządu w sprawie elektryfikacji linii 203. -Chciałbym, aby zechcieli się Państwo pochylić nad specyficzną sytuacją kolei w województwie lubuskim. 70% linii kolejowych w regionie to linie niezelektryfikowane. Mamy ciągłe kłopoty ze zbudowaniem sprawnego systemu połączeń, Unia Europejska zakazuje już kupować pojazdy spalinowe, kładzie nacisk na zeroemisyjne. Jesteśmy na etapie rozstrzygania przetargu na kupno dwóch nowych szynobusów, bo doszło do zapaści systemu połączeń w naszych regionie, z winy w stu procentach spółki Polregio. Samorząd województwa ma pieniądze na wszystkie usługi, które zamówił. Dysponujemy kwotą 120 mln zł. Mamy te pieniądze, płacimy w terminie, realizujemy wszystkie naprawy i zobowiązania z naszej strony. W przeciągu pięciu lat zwiększyliśmy pracę pociągów dwukrotnie, nakłady wzrosły z 50 do 100 mln zł rocznie. Bardzo poważnie traktujemy transport zbiorowy. Prosimy Państwa o to, by doszło do elektryfikacji linii 203. Bez tego będziemy w ślepej uliczce. Chciałem przypomnieć, że Pan wojewoda na konferencji prasowej w 2018 roku ogłosił, że ta inwestycja ruszy najpóźniej w 2022 lub w 2023 roku. On już się kończy, żadnych widoków na rozpoczęcie tej inwestycji nie ma.

-Spółka Polregio na wniosek samorządów kilkanaście lat temu została usamorządowiona, samorządy mają nad spółka Polregio kontrolę i mają wpływ na jej funkcjonowanie – konstatował publicznie Ireneusz Merchel, prezes zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jest to już drugi projekt realizowany na terenie województwa lubuskiego z programu Kolej+. W lutym 2023r. zawarto analogiczną umowę z PKP PLK SA na rewitalizację odcinka nieczynnej linii kolejowej nr 275 z Bieniowa do Lubska z uwzględnieniem budowy mijanki na linii nr 370 w Letnicy.
Szacunkowa wartość projektu realizowanego na północy naszego województwa wynosi 328,3 mln zł, a 15% z tej kwoty stanowi wkład własny samorządu województwa lubuskiego w wysokości 49,1 mln zł. Połowę wkładu własnego zadeklarowały zabezpieczyć zainteresowane tym projektem samorządy, tj. Miasto Gorzów Wlkp., Powiaty Gorzowski, Międzyrzecki i Międzychodzki oraz Gminy Międzychód, Skwierzyna, Przytoczna oraz Deszczno.
Samorządy te partycypowały już w kosztach wykonania, na zlecenie Województwa Lubuskiego, studium planistyczno-prognostycznego o wartości 709 710 zł. W dokumencie tym przeanalizowano 2 opcje realizacji inwestycji. Biorąc pod uwagę efekty w postaci poprawy warunków komunikacji zbiorowej w północnej części województwa lubuskiego, zarekomendowano do realizacji wariant W2. W ramach wariantu W2 przewidziano budowę około 7 km odcinka linii kolejowej, częściowo w nowym śladzie, która zapewni skomunikowania strefy ekonomicznej w Gorzowie Wielkopolskim z południową i wschodnią częścią województwa lubuskiego oraz zachodnią wielkopolską. Inwestycja obejmuje m.in.:
Rewitalizację istniejącej linii kolejowej nr 363 na długości około 29,4 km;
Remont, budowę nowych i korektę istniejących lokalizacji przystanków na linii kolejowej nr 367 i 203;
Odbudowę oraz częściowo budowę w nowym śladzie linii nr 415 (około 6,6km)
Projekt ten jest komplementarny z inwestycją realizowaną w województwie wielkopolskim (również w ramach Kolej+) i docelowo obejmie odtworzenie kolejowego połączenia Gorzów Wielkopolski – Międzychód – Szamotuły – Poznań.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content