O cystersach, Tatarze i neorenesansowej szacie

Fot. Grzegorz Walkowski
Ten pałac miał więcej szczęścia niż wiele innych zabytków, które przeszły przez PGR i pospieszną prywatyzację.  Mimo że nie szczyci się starą metryką wygląda efektownie, może dlatego, że stroi się w renesansowe piórka. Usytuowany w parku dziś może cieszyć oko, o czym świadczą efektowne zdjęcia Grzegorza Walkowskiego.

Nowa Wieś (niem. Neudorf) po raz pierwszy pojawia się w źródłach w 1300 roku w dokumencie donacyjnym dla klasztoru cystersów w Zemsku. Nazywała się początkowo „Ponikwą” od nazwy rzeczki, nad którą leżała. Od 1444 roku należała do klasztoru w Bledzewie, dokąd konwent przeniósł się po zniszczeniu przez powódź budynków klasztornych w Zemsku. Miejscowość pozostawała własnością klasztoru do czasu sekularyzacji dóbr opactwa bledzewskiego, czyli do 1835 roku. Wtedy to poklasztorny majątek stał się własnością pruskiego Skarbu Państwa.

Fot. LWKZ

Dzierżawcy i właściciele

Nową Wieś, już jako „Neudorf”, w połowie XIX wieku wydzierżawił Franciszek Ksawery Alkiewicz herbu Szaława, przedtsawiciel rodu wywodzącego się od spolonizowanych Tatarów. Później majątek stał się własnością rodziny Lehmannów, od których Neudorf  kupił Robert Fuss, który w 1888 roku przekazał go Maxowi Fussowi. To właśnie tej rodzinie zawdzięczamy budowę pałacu, co potwierdza ozdobna litera „F” umieszczona nad wejściem głównym do pała­cu. Powojenna historia zabytku jest klasyczna, chociaż oszczędzono mu najgorszego. Od 1949 roku w pałacu mieściły się biura, stołówka PGR oraz pomieszczenia handlo­we i klub kultury dla mieszkańców wsi. W 2005 roku obiekt wraz z parkiem został sprzedany prywatnemu właścicielowi.

Renesansowe piórka

Pałac w Nowej Wsi powstał w pod koniec wieku XIX i utrzymany jest w stylu neorenesansu niderlandzkiego. Wzniesiony został na rzucie prostokąta, z dwoma ryzalitami od północy i południa, przy czym ten ostatni posiada na osi środkowej kolejny ryzalit, mieszczący reprezentacyjne wejście. Obiekt jest trzykondygnacyjny, zamknięty dachem dwuspado­wym z lukarnami ujętymi w spływy wolutowe. Na bogate ukształtowanie elewacji składa się cały repertuar form architektonicznych, związany z przyjętym stylem historycznym. Naroża budynku ujmują boniowania, a całość wieńczy gzyms koronujący. Wnętrze zachowało swój oryginalny wystrój: sztukaterie w kilku salach na parterze, piętrze i klatce schodowej, stolarkę schodów i drzwi wewnętrznych.

Obok pałacu znajduje się zespół folwarczny z historycznym murem kamiennym, z bramami wjazdowymi od zachodu i południa oraz zachowanymi budynkami gospodarczymi o XIX-wiecznej metryce. Wokół rozciąga się założony współcześnie z pałacem park krajobrazowy.

Tekst: LWKZ, Zdjęcia: Grzegorz Walkowski

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content