Spędź sierpniowe wieczory z muzyką! Do Drezdenka przyjadą gwiazdy polskiej opery

Gdybyśmy przeczytali jedynie krótką notatkę z encyklopedii, to wiele byśmy z tego nie wynieśli: sopran koloraturowy, rodowita Łodzianka, solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, specjalizująca się w repertuarze mozartowskim oraz włoskim belcanto.

Panią Aleksandrę po raz pierwszy zaprosiliśmy pięć lat temu. Użyłem liczby mnogiej, gdyż zapraszaliśmy wspólnie z prof. Jarosławem Brękiem. Pani Ola jest uczennicą legendy polskiej wokalistyki, Urszuli Kryger. Studia ukończyła z wyróżnieniem, stąd nie dziw, że szybko została zauważona przez dyrektorów najlepszych polskich teatrów operowych. Dziś ma za sobą kilkadziesiąt ról. Po raz pierwszy Łódź usłyszała Ją jeszcze, gdy była studentką. Na scenie debiutowała w roku 2010 rolą Solange, w światowej prapremierze opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa Ptaszyńskiej, na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Z tym Teatrem współpracuje stale w takich produkcjach jak Cyrulik Sewilski Rossiniego, Rigoletto Verdiego, Don Pasquale Donizettiego, Cosi fan tutte Mozarta, Don Giovanni Mozarta, Wesele Figara Mozarta, Halka Moniuszki, Straszny Dwór Moniuszki, Carmen Bizet, Noc w Wenecji, Zemsta Nietoperza oraz Baron Cygański Straussa, My Fair Lady Loewe, Człowiek z Manufaktury Janiaka, Chopin Orefice, Viva la Mamma Donizettiego, Nabucco Verdiego, Aida Verdiego, Don Carlos Verdiego, Madama Butterfly Pucciniego, Trouble in Tahiti Bernsteina, Raj Utracony Pendereckiego.

W Operze Narodowej debiutowała rolą Basi w spektaklu Cud, czyli Krakowiaki i Górale Stefaniego (2015). W roku 2016 debiutowała na deskach Opery Wrocławskiej rolą Papageny w Czarodziejskim flecie Mozarta. Na deski tej Opery powróciła w roku 2023, w roli Zerliny w Don Giovannim Mozarta. Artystka brała także udział w IV edycji Festiwalu Oper Barokowych 2017, kreując rolę Sidonie w Armide J. B. Lully i tym samym debiutując w Warszawskiej Operze Kameralnej. Ta polska prapremiera została uwieczniona przez TVP Kultura z udziałem artystki. Była to koprodukcja z Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Music Festival Potsdam Sanssouci oraz Centre de musique baroque w Wersalu.

Z Warszawską Operą Kameralną współpracuje również w tytułach takich, jak Don Giovanni Mozarta – Zerlina, Il Giovedi Grasso Donizettiego – Stefanina, Company Sondheima – April, The Telephone / The Medium Menottiego – Lucy / Mrs Gobineau. W roku 2020 debiutowała na deskach Opery Bałtyckiej rolą Rozyny w Cyruliku Sewilskim Rossiniego. Role operowe kreowała we współpracy z takimi reżyserami, jak Tomasz Konina, Michał Znaniecki, Roberto Skolmowski, Beata Redo-Dobber, Deda Christina Colonna, Giorgio Madia, Natalia Babińska, Grzegorz Chrapkiewicz, Maria Sartova, Artur Hofman, Jarosław Kilian, Paolo Bosisio, Jakub Przebindowski, Hanna Marasz. Ta wspaniała kariera została poprzedzona licznymi nagrodami w prestiżowych konkursach wokalnych w Paryżu, Turynie czy Bukareszcie.

Najwyżej jednak ceni sobie fakt, iż w roku 2018 jako jedyna Polka została finalistką prestiżowego konkursu wokalnego Voci dal Mondo w Turynie, pod dyrekcją maestry Renaty Scotto. Z konkursów w Stanach Zjednoczonych, gdzie zebrała znakomite recenzje, przywiozła pieśni Toma Cipullo. Usłyszymy jego utwory także w romantycznym repertuarze, jaki zabrzmi na festiwalu w Drezdenku. Pani Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska wystąpi z wyjątkowo nastrojowym programem. Takim dla kochających i zakochanych. Mnie zaskoczyła pieśnią Wilhelma Troschela, wybitnego śpiewaka z czasów Stanisława Moniuszki i pierwszego wykonawcę partii basowych w „Halce” i „Strasznym dworze”. Więcej o tym artyście powiem na festiwalu. Osobiście nie wiedziałem, że Wilhelm Troschel komponował. Mnie bardzo cieszy fakt, iż w tym roku znów usłyszymy wielkie gwiazdy naszej kultury, prawdziwych ambasadorów i dumę Polski.

Na koniec w imieniu całego stowarzyszenia „Sauerianum” pragnę podziękować pani Aleksandrze, że zdecydowała się na stałą współpracę z nami w Radzie Programowej. Na tym koncercie, kończącym Festiwal Muzyki Kameralnej im. Jarosława Bręka pan wojewoda, Marek Cebula, wręczy naszemu koledze, Stanisławowi Lorencowi honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. To także wielki zaszczyt dla całego stowarzyszenia. Artystce przy fortepianie towarzyszyć będzie mąż, Paweł Cłapiński.   

Przypomnijmy, że Festiwal Muzyki Kameralnej im. Jarosława Bręka w Drezdenku trwa pięć tygodni, a koncerty, bez zmian, odbywają się w Centrum Promocji Kultury w czwartki od 25 lipca do sierpnia o niezmiennej godzinie 19.00.

Tegoroczne koncerty:

25 lipca 2024 – Największy bas w historii Poznania
Krzysztof Bączyk – bas
Szymon Musioł – fortepian

1 sierpnia 2024 – Pamięci Powstania Warszawskiego w 80. rocznicę wybuchu
Maria Antkowiak – sopran
Celina Kotz – skrzypce
Piotr Szychowski – fortepian

8 sierpnia 2024 – Koncert primadonny
Joanna Kędzior – sopran
Szymon Musioł – fortepian

15 sierpnia 2024 – W świecie kameralistyki – Polish Art Trio
Malwina Kotz – skrzypce,
Martyna Klupś-Radny – flet
Wioletta Fluda-Tkaczyk – fortepian

22 sierpnia 2024 – „Oblicza miłości”
Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska – sopran
Paweł Cłapiński – fortepian.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content