Kolej w lubuskiem powoli wjeżdża na dobre tory, o potrzebach pasażerów musi usłyszeć rząd (WIDEO)

Ani przez moment nie lekceważyliśmy problemów pasażerów przewozów regionalnych – zapewniał samorządowców z północy zgromadzonych na spotkaniu we wtorek 5 września 2023 r. w siedzibie Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej w Gorzowie Wlkp. członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński. Co ma poprawić kwestię połączeń? M.in. nowe szynobusy i większy nacisk samorządowców na rząd w sprawie elektryfikacji linii 203.

Zapraszamy do obejrzenia relacji wideo:

Tematami spotkania z samorządowcami były:

bieżąca sytuacja dot. realizacji wojewódzkich przewozów pasażerskich obsługiwanych przez POLREGIO S.A. w północnej części regionu oraz podjęte przez Województwo Lubuskie działania na rzecz likwidacji niedogodności przewozowych;

elektryfikacja linii kolejowej nr 203;

informacje dot. planowanej modernizacji linii kolejowej nr 363 w ramach programu „Kolej +”


O bolączkach pasażerów


W spotkaniu wzięli udział członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, posłanka na Sejm RP Krystyna Sibińska, wiceprzewodniczący lubuskiego sejmiku Mirosław Marcinkiewicz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Sławomir Kotylak i z-ca dyrektora departamentu Arkadiusz Mieczyński. Marcin Jabłoński poinformował o działaniach zarządu województwa w sprawie poprawy jakości usług przewozowych, o realizowanym od kilku tygodni programie naprawczym przez spółkę Polregio. Była także mowa o przyczynach odwoływanych pociągów i awarii w taborze Polregio. Kilkudziesięciu samorządowców z północy regionu – w tym prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki, wójtowie i burmistrzowie- mogło usłyszeć o konkretnych decyzjach -Plan naprawczy przynosi efekty. Staramy się wspierać przewoźnika – mówił Marcin Jabłoński i podkreślał, jak wiele problemów stoi na drodze do poprawy jakości połączeń – na rynku brakuje pojazdów spalinowych, ich zdobycie graniczy z cudem, bo firmom nie opłaca się ich produkować, Unia Europejska dała jasno do zrozumienia, że idzie w kierunku pojazdów niskoemisyjnych. Na to będą dedykowane środki w ramach programów regionalnych. Tymczasem większość naszych tras obsługują pojazdy spalinowe, dlatego robimy wszystko, by było ich więcej i to się udało. Jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego na zakup z funduszy unijnych dwóch nowych szynobusów, mamy na to przeznaczone około 60 mln zł. Firmy mogą składać oferty do 21 września – podkreślił Marcin Jabłoński.

Województwo lubuskie złożyło także wniosek do Polskiego Ładu w kategorii projektów o najwyższej wartości do 30 mln zł o zakup kolejnego szynobusu, który poprawiłby tę sytuację. – Liczymy zatem, że w krótkim czasie uda nam się zdobyć trzy nowe pojazdy, które radykalnie powinny poprawić tę sytuację – dodał.
Spółka Polregio jako jeden z głównych powodów odwoływanych połączeń, jest właśnie brak pojazdów spalinowych.

Samorządowe forum interesów komunikacyjnych?


Drugim wątkiem spotkania był apel do samorządowców, by wsparli wysiłek zarządu województwa lubuskiego w domaganiu się o uznanie przez rząd lubuskich projektów infrastrukturalnych, jako szczególnie ważne. – Chodzi o to, by do tych priorytetowych inwestycji dopisana została elektryfikacja linii 203, czekamy na to od wielu lat, a inwestycja wciąż nie może przebić się na listę priorytetową. Dopóki linia nie będzie zelektryfikowana, dopóty będzie problem z pozyskaniem pojazdów spalinowych, bo tych na rynku brakuje. Zakup ze środków unijnych taboru kolejowego wysokoemisyjnego jest po prostu niemożliwy. Komisja Europejska zgadza się jedynie na pojazdy elektryczne, a w przyszłości może wodorowe. Mamy związane ręce. Mam nadzieję, że spotkanie rozjaśniło sytuację zgromadzonym dziś samorządowcom – podkreślił członek zarządu województwa lubuskiego.

-To jest ostatni dzwonek do poprawy sytuacji na kolei w województwie lubuskim – mówiła na konferencji prasowej posłana na Sejm RP Krystyna Sibińska. – Od rana dostaję informacje od osób, które nie dojechały do pracy, czy szkoły z powodu odwoływania pociągów relacji Krzyż- Gorzów-Kostrzyn. Monitoruję sytuację na bieżąco. Złożyłam w tej kwestii mnóstwo interpelacji, udało się wywrzeć presję w celu kontroli tej sytuacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Udało się wypracować program naprawczy i szybką ścieżkę decyzyjną dla lubuskiego oddziału zakładu w kwestii naprawy pojazdów. Zebraliśmy mnóstwo podpisów pod petycją w sprawie elektryfikacji linii 203 – podkreśliła posłanka.
Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji zaznaczył też, że w związku z niedogodnościami na kolei wprowadzono obniżkę cen biletów. – We wrześniu bilety okresowe czy też miesięczne będą tańsze o 7,5% względem ceny, która była do tej pory. Część środków z kar za niską jakość usług będzie przeznaczona na szybkie naprawy pojazdów. Chodzi o to, by mieszkańcy mogli korzystać z kolei. -Spółka Polregio w ramach programu naprawczego ma przereorganizować zarządzanie taborem udostępnionym przez województwo lubuskie, bo teraz to nie działa dobrze. Województwo udostępnia spółce 23 pojazdy szynowe, większość to pojazdy spalinowe. Trzy są elektryczne. Powodem odwoływanych pociągów był długi proces naprawy pojazdów, udało się go skrócić. Skracamy też ścieżkę jeśli chodzi o przeglądy, choć cena za nie wywindowała dwukrotnie – przekazał Arkadiusz Mieczyński, z-ca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL w Zielonej Górze.

Co warto podkreślić – jak mówili uczestnicy konferencji – samorząd województwa nie organizuje pracy Lubuskiego Zakładu Polregio i ma ograniczony wpływ na działalność Spółki, ma w niej zaledwie 1, 8 % udziałów. Województwo z roku na rok dokłada do przewozów regionalnych, a ubiegły rok był rekordowy pod względem liczby pasażerów. W perspektywie budżetowej 2021- 2027 dofinansowanie mogą uzyskać tylko pojazdy zeroemisyjne. W ramach FEWL zabezpieczono na ten cel 127 mln dofinansowania.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content