Ponad 73 mln zł na dwa nowe szynobusy. Umowę w tej sprawie podpisano w Gorzowie Wlkp. (WIDEO)

Dwa nowoczesne, hybrydowe, klimatyzowane pojazdy mają już od nowego roku wkroczyć głównie na linię 203 Gorzów Wlkp. – Kostrzyn – Krzyż i poprawić sytuację na kolei. Samorząd niezależnie od kłopotów przewoźnika uzupełnia tabor. Poszły na to środki z budżetu województwa i środków unijnych. W planach jest też zakup pojazdów używanych. Wszystko po to, by odwoływanych pociągów było coraz mniej.

Aby zakup mógł dojść do skutku do końca tego roku, trzeba było poszukać środków w budżecie województwa i dołożyć tych z poprzedniej perspektywy finansowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 listopada w Biurze Zamiejscowym UMWL w Gorzowie Wlkp. podpisano decyzję o dofinansowaniu z RPO zakupu taboru kolejowego .– Chcielibyśmy wykorzystać te szynobusy przede wszystkim na północy regionu, bo w ostatnim czasie mieliśmy sporo problemów z funkcjonowaniem przewozów regionalnych. Wielokrotnie informowaliśmy o podejmowanych przez nas działaniach, o próbie zrealizowania programu naprawczego. Wszystko to wynikało z faktu, że POLREGIO, czyli ogólnopolska spółka, z którą podpisaliśmy umowę przed trzema laty (na którą to umowę każdego roku wydajemy ogromne pieniądze – w ostatnim budżecie ponad 120 mln złotych), nie radziła sobie z realizacją zapisów tejże umowy. W części ten plan naprawczy przyniósł rezultaty. Wciąż zdarzają się sytuacje kryzysowe, dlatego liczymy na to, że sytuacja diametralnie zmieni się wtedy, kiedy zakupimy te nowe pojazdy – powiedział Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński na konferencji prasowej w Gorzowie Wlkp.

Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo:

Bez elektryfikacji nie ma rozwoju

Marszałek zwrócił także uwagę na ważny fakt, który utrudnia zakup nowych pojazdów. – Nadal około 70% linii kolejowych w regionie jest nie zelektryfikowanych. Unia Europejska z kolei nakazuje kupowanie jedynie pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego jedną z kluczowych kwestii, żeby poprawić stan połączeń teraz i w przyszłości jest elektryfikacja naszych linii. Przygotowaliśmy apel ws. konieczności przeprowadzenia tego procesu. Podpisali go wszyscy samorządowcy oprócz starosty powiatu gorzowskiego, która wcześnie przypisywała wszystkie winy za powstałe problemy samorządowi województwa. Apel skierujemy do władz centralnych. Będziemy robić wszystko, żeby poprawić jakość realizowanych usług przewozowych. Wiemy także o masowych zwolnieniach lekarskich wykorzystywanych przez pracowników spółki, to tez powoduje odwoływanie kolejnych pociągów. To nie są wszystko rzeczy, na które mamy bezpośredni wpływ. Dlatego podejmujemy te działania, jak zakup nowych pojazdów, które są od spółki niezależne – podkreślił marszałek.

– Jeden pojazd jest dwuczłonowy, drugi trójczłonowy. – Obydwa nowoczesne, klimatyzowane. Są to pojazdy hybrydowe, jeśli będą jeździły po torach zelektryfikowanych, mogą osiągać prędkość do 160 km na godzinę. Na silniku spalinowym osiągają prędkość do 120 km na godzinę. Będzie tam sieć wifi, udogodnienia dla matek z dziećmi, możliwość transportu rowerów, toalety dla niepełnosprawnych. Już nie patrząc na to, za co odpowiada spółka, a za co samorząd, najważniejsze jest, by poprawić sytuację na kolei. Tym zakupem to właśnie robimy – zapewnił członek zarządu województwa lubuskiego Grzegorz Potęga. Kiedy pojazdy wkroczą na lubuskie tory? – Obecnie jesteśmy na etapie rozstrzygnięcia postępowania, wpłynęła jedna oferta na kwotę ponad 73 mln 800 tys. zł. Aby zarząd województwa mógł przyjąć tę ofertę niezbędne było przyjęcie inżynierii finansowej polegającej na wykorzystaniu środków z budżetu województwa oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego. Dzisiaj podpisujemy umowę dotyczącą decyzji o dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego zakupu taboru kolejowego. Umowa zakłada, że dostawa nastąpi do końca bieżącego roku. Pojazdy na linii 203 Gorzów- Kostrzyn-Krzyż wejdą do eksploatacji w przyszłym roku – odpowiadał na konferencji prasowej w Gorzowie Wlkp. Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.

Opis projektu:

Projekt polega na zakupie dwóch nowych dwunapędowych (elektryczno-spalinowych) zespołów trakcyjnych, nazywanych potocznie hybrydowymi.

Dostawa wieloczłonowych pojazdów ma na celu poprawę zewnętrznej i wewnętrznej dostępności transportowej województwa lubuskiego. Celem jest również zwiększenie podaży miejsc oraz liczby osób korzystających z transportu kolejowego w regionie.
Województwo Lubuskie jest właścicielem 23 pojazdów kolejowych, które udostępnia operatorowi publicznego transportu zbiorowego do realizacji przewozów użyteczności publicznej.
Ze względu na specyfikę sieci kolejowej na terenie województwa lubuskiego która jest zelektryfikowana w 30%, preferowany jest zakup taboru dwunapędowego (hybrydowego). Pojazdy te łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).
Zaplanowano zakup pojazdów w dwóch typach (konfiguracjach) różniących się ilością miejsc, a tym samym długością ze względu na różną specyfikę linii kolejowych i potoków pasażerskich.


Samorząd planował zakup trzeciego szynobusu. Strona rządowa nie przyjęła wniosku województwa w programie Polski Ład. Wniosek na 30 mln zł został odrzucony. Nowa perspektywa finansowa zakłada dofinansowanie na zakup szynobusów, ale zeroemisyjnych. Na linię 203 takie pojazdy zatem nie będą mogły trafić. – Liczymy, że uda się nam pozyskać diesle lub hybrydy z rynku wtórnego, żebyśmy uzupełnili tabor spółki Polregio – dodaje S.Kotylak.

Inwestycje w transport i infrastrukturę na północy województwa popierają samorządowcy związani z tą częścią regionu. – Naszą wspólną wolą jest to, żebyśmy bardziej aktywnie włączyli się w funkcjonowanie Gorzowa. Koledzy mówili już o liniach kolejowych, o zakupie taboru, ale proszę pamiętać też o tym, że finansujemy czwarty etap obwodnicy Drezdenka. W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy porozumienie ze starostą w Trzcielu o dokończeniu budowy obwodnicy Trzciela – powiedział Tadeusz Jędrzejczak, członek Zarządu Województwa Lubuskiego.

– Jak widać i słychać, temat kolei w ostatnich miesiącach cały czas nas zajmuje. Komunikaty, które przedstawił pan marszałek wraz z członkami Zarządu Województwa, rozjaśniają rzeczy i mówią, na jakim etapie jesteśmy, jak wiele pracy trzeba było włożyć, żebyśmy do tego etapu doszli. Może potrzeba nam też zintensyfikowania współpracy z panem prezydentem Gorzowa i jego ekipą. Będziemy o tym rozmawiać – dodał Mirosław Marcinkiewicz, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego.

Jerzy Wierchowicz, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego także zwrócił uwagę, że poprawa kolejowej sytuacji Gorzowa i północy regionu wymaga większej współpracy samorządów: – Radni z północy, Zarząd Województwa i pan marszałek robią wszystko, żeby uzdrowić sytuację komunikacyjną Gorzowa, która rzeczywiście nie jest najlepsza. Z tym że proszę pamiętać, że całą odpowiedzialność za tę sytuację ponosi nierzetelny kontrahent, czyli POLREGIO, który dopuścił do sytuacji, że tabor się psuł i pojazdy nie realizowały połączeń, które winny być realizowane. Oczekujemy także na zdecydowanie większą aktywność władz miasta i pana prezydenta w rozwiązaniu tego problemu. Ze strony rady miasta Zarząd Województwa i radni Sejmiku z północy spotykają się z zarzutami braku aktywności. Otóż ta aktywność jest, natomiast nie widzimy żadnych konstruktywnych propozycji ze strony pana prezydenta czy radnych miasta w rozwiązaniu takiego problemu. Takie rozmowy będą prowadzone, podejmie je pan marszałek. Mam nadzieję, że będzie to coś konstruktywnego i miasto przyłączy się do rozwiązania tego problemu.

“Dużo złego się działo”

-Kończymy pewien etap, więc to jest czas podsumowań. W przewozach regionalnych zadziało się dużo złego. Mamy informacje, że pracownicy Polregio mieli takie dyspozycje, żeby informować pasażerów iż wszystko, co się złego dzieje na kolei, to wina samorządu województwa. Tymczasem np. pełnomocnik wojewody Pan Jarosław Porwich jest też członkiem rady nadzorczej Agencji Rozwoju Przemysłu, która jest właścicielem spółki Polregio i zapytałam o jego działania nt. działania spółki. Nie było żadnych. Jestem przekonana, że wyjedziemy z tego impasu. Muszą być we współpracy z rządem. Nie może być tak, że odmawia się nam pieniędzy na zakup nowych pojazdów z rządowych programów. Apeluję też o przygotowanie czegoś w rodzaju klas patronackich kształcących uczniów w zawodach pożądanych, jak np. maszyniści – mówiła Krystyna Sibińska, Posłanka na Sejm RP.

W konferencji prasowej w Gorzowie Wlkp. wzięli udział:

Marcin Jabłoński, Marszałek Województwa Lubuskiego
Grzegorz Potęga, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego
Tadeusz Jędrzejczak, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego
Krystyna Sibińska, posłanka na Sejm RP
Mirosław Marcinkiewicz, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego
Jerzy Wierchowicz, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego
Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL

Apel ws. elektryfikacji linii 203

Apel w sprawie elektryfikacji linii kolejowej nr 203

na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn

Województwo Lubuskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego oraz jednostki samorządu terytorialnego leżące przy linii kolejowej nr 203 wspólnie apelują o zapewnienie środków finansowych oraz jak najszybsze rozpoczęcie prac związanych z elektryfikacją linii nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn.

W dniu 24.04.2020 r. rzecznik prasowy PKP PLK S.A. przekazał lubuskim mediom informację o podjęciu decyzji o elektryfikacji linii kolejowej 203 na odcinku z Piły do Kostrzyna nad Odrą. Niestety do chwili obecnej nie widać żadnych działań w tym kierunku a uwagi zainteresowanych stron do Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku w sprawie przeniesienia projektu elektryfikacji przedmiotowej linii z listy rezerwowej na listę podstawową zostały odrzucone. Należy nadmienić, że w 2020 r. opracowano Studium Wykonalności dla projektu „Prace na liniach kolejowych 18, 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn”, które wykazało potrzebę realizacji postulowanego przedsięwzięcia.

W tej sytuacji pragniemy przedstawić nasze stanowisko, oparte na stanowisku nr 1/2018 Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w województwie lubuskim, z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie elektryfikacji linii kolejowej nr 203, przekazane Prezesowi Rady Ministrów, które obejmowało następujące argumenty uzasadniające tą inwestycję:

  1. Gorzów Wlkp. jest obecnie jedynym miastem wojewódzkim bez dostępu do zelektryfikowanej sieci linii kolejowych. Taka sytuacja od wielu już lat utrudnia sprawną organizację szybkich połączeń międzywojewódzkich, w tym głównie ze stolicą naszego kraju. Brak jest bowiem możliwości prowadzenia pociągów bezpośrednich z zastosowaniem taboru elektrycznego na całej trasie. Powoduje to istotne problemy natury technicznej, jak choćby przestoje na zmianę lokomotywy czy samo utrzymanie klasycznych lokomotyw spalinowych. Niemożliwe jest również zastosowanie na tej trasie nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które zaczynają dominować w ruchu pasażerskim.
  2. Elektryfikacja jest konieczna, tak dla zdynamizowania przewozów pasażerskich, jak i dla przewozów towarowych. Jak wynika z rozeznania wśród firm działających w podstrefach Kostrzyńsko – Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Kostrzynie, w Witnicy, Gorzowie Wlkp. i Drezdenku, wiele firm zlokalizowanych w pobliżu tej linii chce w większym stopniu korzystać ze sprawnego transportu kolejowego. Elektryfikacja z pewnością usprawni transport ładunków masowych i poprawi rachunek ekonomiczny tego procesu.
  3. Decyzja o elektryfikacji polskiego odcinka tej magistrali prowadzącej do Berlina, zwiększy szanse na podjęcie takich samych decyzji po stronie niemieckiej. Elektryfikacja odcinka Kostrzyn – Berlin Lichtenberg, wydaje się bowiem nieodzowna w sytuacji, gdy zelektryfikowany miałby zostać odcinek znajdujący się w obecnych granicach Polski. Elektryfikacja całego odcinka Piła – Krzyż – Kostrzyn – Berlin Lichtenberg w większym stopniu wpłynęłaby na usprawnienie przewozów międzynarodowych, .
  4. Brak elektryfikacji wymusza konieczność stosowania trakcji spalinowej w przewozach międzywojewódzkich, ale tylko na krótkim fragmencie często kilkusetkilometrowej trasy pociągu. Oznacza to konieczność utrzymania, tylko dla tego fragmentu, odpowiednej ilości lokomotyw spalinowych w stałej gotowości technicznej. Utrzymanie odpowiedniej floty takich pojazdów w ostatnich latach wydaje się być problemem dla PKP Intercity, ze względów technicznych jak i ekonomicznych. Brak stabilności oferty dalekobieżnych przewozów międzywojewódzkich do Gorzowa Wlkp., potwierdza analiza rozkładów jazdy z ostatnich lat. Pociągi na tej linii pojawiają się najdłużej na okres roku po czym są likwidowane lub zastępowane pociągami o innych relacjach i kategoriach. Problem ten potwierdza przewoźnik PKP Intercity, który postulował elektryfikację linii nr 203 w ramach Krajowego Programu Kolejowego 2023.
  5. W minionych latach wykonano już podstawową modernizację linii kolejowej nr 203 na odcinku Gorzów Wlkp. – Kostrzyn. […] Ponadto, jeszcze w 2018 roku zakończy się na tej linii kapitalny remont estakady kolejowej w Gorzowie Wlkp. Naturalnym procesem powinna być zatem kontynuacja poczynionych już inwestycji w tym w szczególności elektryfikacja odcinka Krzyż – Kostrzyn.
  6. Postulowana inwestycja, jako bardzo ważna dla rozwoju gospodarczego regionu pogranicza polsko-niemieckiego, w oczywisty sposób uzasadniona jest także względami ekologicznymi. W powiązaniu z odcinkiem niemieckim, mogłaby zatem być współfinansowana z funduszy UE przeznaczonych na rozbudowę transgranicznych korytarzy transportowych.

Pragnę dodać, że postulat elektryfikacji linii nr 203 ujęto również w deklaracji Kraju Związkowego Berlin, Kraju Związkowego Brandenburgia i Województwa Lubuskiego z dnia 05.08.2019 r. dotyczącej perspektywy dla Kolei Wschodniej  (Ostbahn)/linii 203 w ruchu granicznym między Polską a Niemcami oraz we wspólnym liście Kraju Związkowego Berlin, Kraju Związkowego Brandenburgia i Województwa Lubuskiego z dnia 13.09.2021 r. w sprawie włączenia linii nr 203 do sieci komplementarnej TEN-T.

Wobec powyższego wnosimy o jak najszybsze umieszczenie projektu elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 203 Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego oraz podjęcie ostatecznej decyzji o realizacji tej, oczekiwanej od lat, inwestycji.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Więcej artykułów

Wyślij wiadomość

Wyślij wiadomość

Skip to content